Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi eller fjernvarme

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
PAV
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10 okt 2015 22:19
Givet likes: 1 gang

Baxi eller fjernvarme

Indlæg af PAV » 31 jan 2022 17:55

Hej.
Jeg har fået et tilbud om tilkobling til Kjellerup Fjernvarme. Min Baxi 2,5 multiheat er nu 20 år gammel, men kører ellers fint. Jeg bruger 10-12 ton træpiller om året. Når jeg beregner varmeøkonomi så er det lige ved samme pris hvis jeg sætter pillerne til godt og vel 2000 kr. pr. ton.
Jeg skal give 40.000 kr. for at blive koblet på fjernvarmen. Det ville vel være billigere hvis jeg kunne finde noget billigere brændsel end piller, men der er ikke meget affaldskorn eller andre fornuftige ting på markedet.
Hvad tænker i, hvad ville i gøre?

M.v.h.
PAV


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af thy » 31 jan 2022 18:36

PAV skrev:
31 jan 2022 17:55
Hej.
Jeg har fået et tilbud om tilkobling til Kjellerup Fjernvarme. Min Baxi 2,5 multiheat er nu 20 år gammel, men kører ellers fint. Jeg bruger 10-12 ton træpiller om året. Når jeg beregner varmeøkonomi så er det lige ved samme pris hvis jeg sætter pillerne til godt og vel 2000 kr. pr. ton.
Jeg skal give 40.000 kr. for at blive koblet på fjernvarmen. Det ville vel være billigere hvis jeg kunne finde noget billigere brændsel end piller, men der er ikke meget affaldskorn eller andre fornuftige ting på markedet.
Hvad tænker i, hvad ville i gøre?

M.v.h.
PAV
hvis de er ok billige med fjernvarmen..så ku det være et bud
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af BWJ » 31 jan 2022 19:42

PAV skrev:
31 jan 2022 17:55
Hej.
Jeg har fået et tilbud om tilkobling til Kjellerup Fjernvarme. Min Baxi 2,5 multiheat er nu 20 år gammel, men kører ellers fint. Jeg bruger 10-12 ton træpiller om året. Når jeg beregner varmeøkonomi så er det lige ved samme pris hvis jeg sætter pillerne til godt og vel 2000 kr. pr. ton.
Jeg skal give 40.000 kr. for at blive koblet på fjernvarmen. Det ville vel være billigere hvis jeg kunne finde noget billigere brændsel end piller, men der er ikke meget affaldskorn eller andre fornuftige ting på markedet.
Hvad tænker i, hvad ville i gøre?

M.v.h.
PAV
En fast årlig afgift gældende for periode år 2022, på kr. 3.687,50 som du intet får for, og som kan konverteres til knap 2 tons piller i dit nuværende setup, det taler vel sit tydelige sprog, FJV plejer iøvrigt at være danmarksmestre i at opfinde gebyrer og afgifter.
Skulle du alligevel vælge FJV, så gør dig selv den tjeneste at sikre dig (skriftligt) at du ikke forpligtiger dig til at aftage eller forblive tilsluttet.

Bemærk iøvrigt, at den faste årlige afgift sidste år var kr. 3.195,66 :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af pelle » 01 feb 2022 00:37

Ved ikke om det er naturgas. I en mindre by hvor jeg har en ejendom med 5 lejligheder. Huslejen er incl forbrug. Der er der afgifter på fjernvarmen 22.5 kr pr m2 beboelse plus 625 kr i målerleje incl moms. og en mwh ligger normalt på 450 incl moms. Den er nu steget til 1031.25 kr pr mwh incl moms. og huset bruger omkring 40 mwh årligt. Lyt til BWJ og slip for de afgifter. Er det naturgas stikker det helt af. Jeg er bare så træt af det fjernvarme. Over en fordobling af prisen fra sidste år. De har varmepumpe på der dækker 80% af varmen. men, de sidste 20 % er naturgas. Føj det er bleven dyrt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af svanggaard » 02 feb 2022 12:52

Med et 20 år gammelt fyr kommer du snart til at investere - fjernvarme eller ej. De 40.000,- gælder det kun stikledningen eller inkluderer det fjernvarmeunit (varmevekslere mv.)? Jeg besøgte en kunde i går som netop har fået tilbud på 14.000,- for stikledningen og 35.000,- for tilpasning af den eksisterende installation. I det konkrete tilfælde er det et udtjent oliefyr som skal erstattes af enten varmepumpe eller fjernvarme.

Jeg tjekkede lige Kjellerup Fjernvarme's hjemmeside. Det ser ud til at de fyrer med træflis som, alt andet lige, ikke stikker helt af i pris. Men jeg kan se, at det er nogle gamle kedler - den yngste er ca 17 år gammel. Mao. ser jeres fjernvarmeselskab nok ind i en del investeringer i den nærmeste fremtid. Måske har de allerede sparet op - ellers skal forbrugerne nok regne med at finansiere en eller flere nye varmekilder over de næste år.

Du må kigge lidt på historikken. Hvis værket er veldrevet ville jeg nok gå med fjernvarmen - simpelthen fordi du har mindre risiko for uforusete udgifter, end hvis du selv ejer varmekilden. Du sparer i øvrigt pladsen til træpiller - priceless. Måske sparer du også lidt strøm til drift af fyr og du kan spare skorstensfejer.

Hvis du vil sikre dig mod prisstigninger på brændsel kan du overveje en kombiløsning med fastbrændsel og stoker. Stikker træpilleprisen helt af, burde man kunne finde noget billigt træ (affaldstræ, selvskovning osv.) at fyre med. Det er den model jeg selv bruger - jeg har ikke mulighed for fjernvarme.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af BWJ » 02 feb 2022 13:53

svanggaard skrev:
02 feb 2022 12:52
Med et 20 år gammelt fyr kommer du snart til at investere - fjernvarme eller ej. De 40.000,- gælder det kun stikledningen eller inkluderer det fjernvarmeunit (varmevekslere mv.)? Jeg besøgte en kunde i går som netop har fået tilbud på 14.000,- for stikledningen og 35.000,- for tilpasning af den eksisterende installation. I det konkrete tilfælde er det et udtjent oliefyr som skal erstattes af enten varmepumpe eller fjernvarme.

Jeg tjekkede lige Kjellerup Fjernvarme's hjemmeside. Det ser ud til at de fyrer med træflis som, alt andet lige, ikke stikker helt af i pris. Men jeg kan se, at det er nogle gamle kedler - den yngste er ca 17 år gammel. Mao. ser jeres fjernvarmeselskab nok ind i en del investeringer i den nærmeste fremtid. Måske har de allerede sparet op - ellers skal forbrugerne nok regne med at finansiere en eller flere nye varmekilder over de næste år.

Du må kigge lidt på historikken. Hvis værket er veldrevet ville jeg nok gå med fjernvarmen - simpelthen fordi du har mindre risiko for uforusete udgifter, end hvis du selv ejer varmekilden. Du sparer i øvrigt pladsen til træpiller - priceless. Måske sparer du også lidt strøm til drift af fyr og du kan spare skorstensfejer.

Hvis du vil sikre dig mod prisstigninger på brændsel kan du overveje en kombiløsning med fastbrændsel og stoker. Stikker træpilleprisen helt af, burde man kunne finde noget billigt træ (affaldstræ, selvskovning osv.) at fyre med. Det er den model jeg selv bruger - jeg har ikke mulighed for fjernvarme.
"Måske har de allerede sparet op" -det har de ikke medmindre de har handlet ulovligt (hvile i sig selv princippet- Varmeforsyningsloven)
Så der er kun overraskelser så langt øjet rækker, og endnu værre hvis de er andelshavere.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af svanggaard » 02 feb 2022 14:10

Faktisk må et fjernvarmeselskab godt spare lidt op over en kortere årrække:
>>
Henlæggelser
Varmeforsyningsloven tillader, at fjernvarmeselskaber kan foretage henlæggelser til fremtidige investeringer. Dette betyder, at varmeselskaberne kan opkræve en andel af deres finansiering fra forbrugerne op til fem år før investeringen idriftsættes. For at foretage henlæggelser skal selskaberne anmelde en investerings- og henlæggelsesplan til Forsyningstilsynet.
<< (læst her: https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/br ... kostninger)

... men ja, der er risici ved både private og fælles løsninger.

PAV
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10 okt 2015 22:19
Givet likes: 1 gang

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af PAV » 03 feb 2022 15:18

BWJ skrev:
02 feb 2022 13:53
"Måske har de allerede sparet op" -det har de ikke medmindre de har handlet ulovligt (hvile i sig selv princippet- Varmeforsyningsloven)
Så der er kun overraskelser så langt øjet rækker, og endnu værre hvis de er andelshavere.
De har faktisk lige bygget helt nyt varmeværk, med nye kedler til flis.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Baxi eller fjernvarme

Indlæg af BWJ » 03 feb 2022 19:26

PAV skrev:
03 feb 2022 15:18
De har faktisk lige bygget helt nyt varmeværk, med nye kedler til flis.
Jamen, al mulig held og lykke hvis du springer på :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar