Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tryk på vandet?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Millandt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 mar 2021 16:35

Tryk på vandet?

Indlæg af Millandt » 05 apr 2021 20:37

Hej!
Jeg har for nyligt fået god hjælp og fyret kører vist som det skal.
Men jeg har ind i mellem problemer med at få varmen! :?
Lidt baggrundsviden: Huset jeg bor i er gammelt og utæt - så der skal noget varme til.
På førstesalen er der radiatorer og i stueplan er der gulvvarme. Gulvvarmen i badeværelset i stuen er "koblet" på radiatorerne ovenpå - har jeg fået at vide af ejeren.
Da vi kom hjem i går efter påskeferie kørte fyret som det skulle - men der var ikke noget varme i radiatorer ovenpå og i gulvvarmen i badeværelset. Heller ikke hvis jeg skruede godt op for det hele. Men gulvarmen i stuen virkede fint.
Jeg har snakket med ejeren før om dette og der har vi kunne løse det med at skrue op for cirkulationspumpen. I dag til morgen skruede jeg HELT op for pumpen - det hjalp ikke.
Jeg påfyldte så vand på anlægget. Trykmåleren stod på cirka 1,25 og jeg fyldte på til cirka 1,5, Det begyndte at hjælpe. Efter et par timer med radiatorer der var skruet op, faldt trykket igen til cirka 1,1 og jeg fyldte på igen til 1,5.
Nu til mine spørgsmål:
Falder trykket normalt, når der skrues op for varmen?
Hvis ja, hvordan kan jeg så vide hvornår jeg skal fylde vand på anlægget? Skal jeg slukke for alle radiatorer eller omvendt skruet fuldt op for alle?
På cirkulationspumpen (som er en nyere Danfoss pumpe) er der et grønt tal der svinger op og ned alt efter hvor meget pumpen arbejder - hvad skal den sådan cirka stå på når radiatorer og gulvvarmen står normalt?
Jeg håber det giver mening og takker for hjælpen!
Med venlig hilsen
Morten


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Tryk på vandet?

Indlæg af thy » 05 apr 2021 21:35

Millandt skrev:
05 apr 2021 20:37
Hej!
Jeg har for nyligt fået god hjælp og fyret kører vist som det skal.
Men jeg har ind i mellem problemer med at få varmen! :?
Lidt baggrundsviden: Huset jeg bor i er gammelt og utæt - så der skal noget varme til.
På førstesalen er der radiatorer og i stueplan er der gulvvarme. Gulvvarmen i badeværelset i stuen er "koblet" på radiatorerne ovenpå - har jeg fået at vide af ejeren.
Da vi kom hjem i går efter påskeferie kørte fyret som det skulle - men der var ikke noget varme i radiatorer ovenpå og i gulvvarmen i badeværelset. Heller ikke hvis jeg skruede godt op for det hele. Men gulvarmen i stuen virkede fint.
Jeg har snakket med ejeren før om dette og der har vi kunne løse det med at skrue op for cirkulationspumpen. I dag til morgen skruede jeg HELT op for pumpen - det hjalp ikke.
Jeg påfyldte så vand på anlægget. Trykmåleren stod på cirka 1,25 og jeg fyldte på til cirka 1,5, Det begyndte at hjælpe. Efter et par timer med radiatorer der var skruet op, faldt trykket igen til cirka 1,1 og jeg fyldte på igen til 1,5.
Nu til mine spørgsmål:
Falder trykket normalt, når der skrues op for varmen?
Hvis ja, hvordan kan jeg så vide hvornår jeg skal fylde vand på anlægget? Skal jeg slukke for alle radiatorer eller omvendt skruet fuldt op for alle?
På cirkulationspumpen (som er en nyere Danfoss pumpe) er der et grønt tal der svinger op og ned alt efter hvor meget pumpen arbejder - hvad skal den sådan cirka stå på når radiatorer og gulvvarmen står normalt?
Jeg håber det giver mening og takker for hjælpen!
Med venlig hilsen
Morten
tja.. det skulle nu nok kunne virke 1,1 det løfter vandet ca 11meter...

men taber du vand bør det findes..

de 2 mest sandsynlige er

ekspantionsbeholder

eller ved 1 af de 3 plader over lågen til brændkammeret inde bag dækpladen og bag isoleringen..

hvad kører du med i set temp
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar