Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
cardude
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af cardude »

Jeg har på min egen gård et passat energy compact c4 som opvarmer 480 M2 relativt velisoleret bygninger, bruger ca 80 kg dagligt for tiden. men jeg er yderst tilfreds med det, jeg laver faktisk ikke andet end at fylde piller på hver 4 dag, det er ikke i denne fyrringssæson blevet tømt for aske endnu men skal snart tømmes. har taget 2 turbolatore ud og det giver ca 130 grader afgangstemperatur med dem afmonteret. tager 2 ekstra ud når vejret begynder at blive varmere mod slutningen af vinteren.

på en anden gård jeg passer er der et baxi multi heat 4.0 der opvarmer ca 550 m2 ca 200 er mindre godt isoleret. forbrug estimeret til ca 65-75 kg dagligt men det kan være 90 og det kan være 60 uden at jeg helt ved det pt, har først overtaget 100% tilsynet med det denne vinter.

jeg synes bare at det er utroligt at jeg skal tømme for aske/uforbrændt støv samt rense røgrørene, hver 7-9 dage, ellers så kommer afgangstemperaturen over 260 grader og den lukker ned for at beskytte iltsonden. en rens og tømning for massere af aske (næsten halvdelen af hvad mit passat producerer på 3 måneder laver det på 1 uge) så kører det igen
der har inden jeg overtog gården for ca 2 år siden været en service mand på som har justeret på værdierne, men jeg synes ærligt talt ikke det kører så godt især når jeg sammenligner med mit passat energy compact c4.
jeg håber der er nogen her som kan hjælpe mig med hvad der evt skal gøres/justeres/skiftes for at det kører bedre.

Fyret er udstyret med Iltstyring og automatisk fyldesnegl, kedeltemp er sat til 80 grader og retur er 60 grader via blandeventil, iltsonden er kalibreret idag og nåede op på 195 ved kalibreringen

Menuindstillinger lige nu
(–XX) - -40
(HX.X) H0.8
(LX.X) L 0.5
(PXX) P05
X.XH 8.0 H
X.XL 6.0 L
CAL
AU-

jeg har skruet H0.8 op fra at den stod på H0.6 fordi jeg synes den ydede for lidt ved høj ydelse og var rigtigt lang tid om at komme op i temp hvis den var gået ud.

installatør menu:
XXX [110] - 110
HXX [H15] - H27
LXX [L60] - L45
bXX [b85] - b70
r XX - r0.0

det er ordene lige nu, hvis nogen har gode ider og ting jeg skal prøve er jeg meget lydhør for gode råd.
Vedhæftede filer
billede fra idag inden rens og der er 6 dages svineri på billederne
billede fra idag inden rens og der er 6 dages svineri på billederne
billede fra idag inden rens og der er 6 dages svineri på billederne
billede fra idag inden rens og der er 6 dages svineri på billederne
billede fra idag inden rens og der er 6 dages svineri på billederne
billede fra idag inden rens og der er 6 dages svineri på billederne

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af thy »

cardude skrev: 21 jan 2021 14:29 Jeg har på min egen gård et passat energy compact c4 som opvarmer 480 M2 relativt velisoleret bygninger, bruger ca 80 kg dagligt for tiden. men jeg er yderst tilfreds med det, jeg laver faktisk ikke andet end at fylde piller på hver 4 dag, det er ikke i denne fyrringssæson blevet tømt for aske endnu men skal snart tømmes. har taget 2 turbolatore ud og det giver ca 130 grader afgangstemperatur med dem afmonteret. tager 2 ekstra ud når vejret begynder at blive varmere mod slutningen af vinteren.

på en anden gård jeg passer er der et baxi multi heat 4.0 der opvarmer ca 550 m2 ca 200 er mindre godt isoleret. forbrug estimeret til ca 65-75 kg dagligt men det kan være 90 og det kan være 60 uden at jeg helt ved det pt, har først overtaget 100% tilsynet med det denne vinter.

jeg synes bare at det er utroligt at jeg skal tømme for aske/uforbrændt støv samt rense røgrørene, hver 7-9 dage, ellers så kommer afgangstemperaturen over 260 grader og den lukker ned for at beskytte iltsonden. en rens og tømning for massere af aske (næsten halvdelen af hvad mit passat producerer på 3 måneder laver det på 1 uge) så kører det igen
der har inden jeg overtog gården for ca 2 år siden været en service mand på som har justeret på værdierne, men jeg synes ærligt talt ikke det kører så godt især når jeg sammenligner med mit passat energy compact c4.
jeg håber der er nogen her som kan hjælpe mig med hvad der evt skal gøres/justeres/skiftes for at det kører bedre.

Fyret er udstyret med Iltstyring og automatisk fyldesnegl, kedeltemp er sat til 80 grader og retur er 60 grader via blandeventil, iltsonden er kalibreret idag og nåede op på 195 ved kalibreringen

Menuindstillinger lige nu
(–XX) - -40 for optimering -30
(HX.X) H0.8 ja ideen med at hæve her giver mening,men tallet arbejder sammen med tal fra installatør menu,så faktisk har du halveret mængden der minut standart er 1,0 men med optimering i installatør menu er 0,5 faktisk det rigtige tal
(LX.X) L 0.5 af samme grund 0,2
(PXX) P05
X.XH 8.0 H
X.XL 6.0 L
CAL
AU-

jeg har skruet H0.8 op fra at den stod på H0.6 fordi jeg synes den ydede for lidt ved høj ydelse og var rigtigt lang tid om at komme op i temp hvis den var gået ud.

installatør menu:
XXX [110] - 110 promversion
HXX [H15] - H27 her vil jeg bruge 12 det vil sige 5gange per minut (5x0,5 =2,5 standart (2,3))
LXX [L60] - L45 da den lave også er optimeret L40 det betyder 2x snegletid nå kedlen er oppe på og over set det giver betydelig mindre pausefyring og svinerri
bXX [b85] - b70 ideen er og med at begrænse blæs for at sænke røgtemp det går bare ikke med samtidig ønske om 40kw så 85
r XX - r0.0

det er ordene lige nu, hvis nogen har gode ider og ting jeg skal prøve er jeg meget lydhør for gode råd.
så Menuindstillinger
-30
H0,5
L0,2
b85


installatør menu:
110
H12
L40
b85
r0,0

ok slut tal for sonden..

ja det er turbolator hullerne der giver høj røgtemp...
fremgår ikke helt om du giver huller en tur med boremaskinebørste det er det eneste der dur til det..turbolatorer skal ikke renses de bremser røgen og der gør de bedst beskitte..

bliver røgkassen ind fra siden tømt?

dine billeder viser ikke nogen specielt tilsvining og farver ser gode ud så iltstyring ser ud til at fungere korrekt..

rengøring af herden der hvor bålet er begrænses til at tage aske ud og ikke fjerne det der ligger i herden med mindre der er klumper i da den kører bedst når der er op bygget et godt askelag..

ps den kan let køre 200kg i døgnet hvis den blev presset til det..

pps der ku let ligge dobbelt så meget aske hvis det sku være
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
cardude
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af cardude »

Så er dine indstillinger lagt i fyret.
Jeg fik lige taget boremaskinen med derover der glemmer jeg 4 ud af 5 gange og så trækker jeg bare den der rense stang frem og tilbage i hullerne. Men når det er vigtigt at bruge en boremaskine hver gang så vil jeg fremover huske det hver gang.
Umidelbart gav det 205 grader mens den kørte 100% med nyborede rør og alle tubolatore I. Jeg renser også bag rørene gennem åbningen i siden.

Dine indstillinger fik den (subjektivt) til at køre meget bedre.
Om den køre bedre ser jeg om er par dage. Kører den dårligere så ringer de nok og mangler varme så finder jeg ud af det før.
Det var som om den før ikke rigtigt kom ordentlig igang og nu der steg den fra 62 grader til 77 på under 10 minutter. Det tog før meget meget lang tid at få den op

Jeg har ikke selv ændre noget i installatør menuen da jeg ikke helt havde fået mod på det endnu jeg tænkte at der var en grund til at man havde gjort som man havde gjort. Men det virker somom det er meget bedre nu.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af thy »

cardude skrev: 21 jan 2021 17:18 Så er dine indstillinger lagt i fyret.
Jeg fik lige taget boremaskinen med derover der glemmer jeg 4 ud af 5 gange og så trækker jeg bare den der rense stang frem og tilbage i hullerne. Men når det er vigtigt at bruge en boremaskine hver gang så vil jeg fremover huske det hver gang.
Umidelbart gav det 205 grader mens den kørte 100% med nyborede rør og alle tubolatore I. Jeg renser også bag rørene gennem åbningen i siden.

Dine indstillinger fik den (subjektivt) til at køre meget bedre.
Om den køre bedre ser jeg om er par dage. Kører den dårligere så ringer de nok og mangler varme så finder jeg ud af det før.
Det var som om den før ikke rigtigt kom ordentlig igang og nu der steg den fra 62 grader til 77 på under 10 minutter. Det tog før meget meget lang tid at få den op

Jeg har ikke selv ændre noget i installatør menuen da jeg ikke helt havde fået mod på det endnu jeg tænkte at der var en grund til at man havde gjort som man havde gjort. Men det virker somom det er meget bedre nu.
super ellers kikker vi igen,nu sku den kunne køre meget mere på lav og der ved laver røgtemp

glemte at skrive Driftformsknapen må ikke lyse (den med prik)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
cardude
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af cardude »

https://youtu.be/_v56OZERqKQ

Gjorde den hellere ikke men manualen siger at driftsform knappen er uden funktion når man har iltstyrring? Er det ikke korrekt.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af thy »

cardude skrev: 21 jan 2021 17:28 https://youtu.be/_v56OZERqKQ

Gjorde den hellere ikke men manualen siger at driftsform knappen er uden funktion når man har iltstyrring? Er det ikke korrekt.
nja det er dårligt beskrevet desværre

hvis man ved det så kan det forstås..det betyder at det er lige meget om man trykker på sek og blæsersymbolet de kan ikke stilles på,men de viser faktiske tal her og nu,hvilket der så ikke er beskrevet,hmm lige på det punkt Fejler manualen fuldstændig..

hvis du vil teste det engang vil du tydelig kunne høre Høj kører længer med sneglen end lav altså ved lys ved henholdsvis høj og lav
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
cardude
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af cardude »

https://mitbaxi.dk/Media/Varedokumenter ... edning.pdf
der står ordret:
[AU] Ved tryk på driftsform knappen skifter lamperne mellem høj og lav ydelse, det har dog ingen indflydelse, når der køres med [AU]tomatisk driftsform.
Knappen benyttes også ved programmering
Reguleringsprincip se afsnit: 1.3.1
i denne nye udgave af manualen, den jeg har ved fyret er en helt anden udgave. (ældre)

det lidt dårlig stil
cardude
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af cardude »

jeg har så lige fundet ud af at der faktisk er ca 700m2 opvarmet beboelse på gården så hvis indstillingerne betød at der var væsentligt lavere ydelse end de 40kw så er det nok derfor den alrig kunne komme op i temperatur når det var koldt det giver 57W/m2 ved 40kw. jeg forstår bare ikke hvorfor det fyr har siddet der i snart 18 år og man så har skruet ned for ydelsen som man har.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af thy »

cardude skrev: 21 jan 2021 18:57 jeg har så lige fundet ud af at der faktisk er ca 700m2 opvarmet beboelse på gården så hvis indstillingerne betød at der var væsentligt lavere ydelse end de 40kw så er det nok derfor den alrig kunne komme op i temperatur når det var koldt det giver 57W/m2 ved 40kw. jeg forstår bare ikke hvorfor det fyr har siddet der i snart 18 år og man så har skruet ned for ydelsen som man har.
cardude skrev: 21 jan 2021 18:48 https://mitbaxi.dk/Media/Varedokumenter ... edning.pdf
der står ordret:

i denne nye udgave af manualen, den jeg har ved fyret er en helt anden udgave. (ældre)

det lidt dårlig stil
ja det er dumt..

det er fordi 80% af året har det været rigeligt og er sværest at justere til sommer med standart grundjustering..

den sku stå så den er betydelig bedre rustet til både sommer og vinter nu :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
cardude
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Baxi Multi heat 4.0 laver meget aske og har høj afgangstemperatur

Indlæg af cardude »

thy skrev: 21 jan 2021 19:14 ja det er dumt..

det er fordi 80% af året har det været rigeligt og er sværest at justere til sommer med standart grundjustering..

den sku stå så den er betydelig bedre rustet til både sommer og vinter nu :great:
ja jeg siger mange tak for dine indstillinger. :great:

om sommeren er det slukket, så er det elpatroner der klarer varmt vand, og i den meget milde overgangsperiode med 15-19 grader udenfor hvor man stadig gerne vil have lidt varme så er der et oliefyr der klarer det.
men det får lov at køre så langt det kan, men når det begynder at gå ud så tager oliefyret over.

Besvar