Baxi 1,5 VS Blackstar

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af triumph »

Hvis du skal vide noget om Baxi indstillinger, skal #Thy på banen.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af Bigfoot »

Niels H skrev: 06 dec 2020 22:19 Det kunne være spændende om Bigfoot om hvornår Woodyen er besparende ? Jeg ville jo også tænke mest ved sommerdrift, men mine naboer oplever jo 25-30 % besparelse her i vintermånederne. Ved godt at deres selvfølgelig måske kan være dårligt justerede, men jeg tror det nu ikke. Det kunne også være interessant at høre hvad en god indstilling til Baxi 1,5 er om vinteren:-)
Den er sådan set en besparelse hele året igennem.

De hårde vinterdage, hvor der virkelig er kulde og blæst, ja der er der ikke den store forskel på baxien og scotten, men alle andre dage vinder scotten.
Dens brænder er meget mere fintfølende, og kedlen er mere præcist i sin opvarmning.

Jeg gik fra 7500kg om året, til 5000kg.
Mit hus er ufattelig dårlig isoleret, på trods af at det ikke er større.
Varmerørene til hele 1. salen er uisolerede rør trukket langs gulvet i en kold skunk. Det skulle der dog blive lavet om på i næste uge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Niels H
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30 mar 2015 21:08

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af Niels H »

Hej Bigfoot

Og tak for info. Kan jeg give dig et kald ?
Niels H
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30 mar 2015 21:08

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af Niels H »

Hej
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor en Blackstar er så meget meget mere økonomisk sammenlignet med en Baxi 1,5 ?
Tænker vel begge er selvmodulernde. Ved godt Baxien kører hele tiden og pausefyrer, hvor Blackstar jo kan slukke. Men her i
vintermånederne kører de vel begge stort set hele tiden.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af thy »

Niels H skrev: 12 dec 2020 22:39 Hej
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor en Blackstar er så meget meget mere økonomisk sammenlignet med en Baxi 1,5 ?
Tænker vel begge er selvmodulernde. Ved godt Baxien kører hele tiden og pausefyrer, hvor Blackstar jo kan slukke. Men her i
vintermånederne kører de vel begge stort set hele tiden.
tja..tror det kommer an på huset også jeg ligger på 6tons til 190 m2 i hus fra 1925 og er ganske tilfreds med det,naboen med hus i samme alder og 108m2 plus aneks på 20 bruger også 6 tons i en woody med tilhørende kedel ca 10 år gammel...

men de nyere kedler er måske en bedre en woodyen (scotte)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Niels H
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30 mar 2015 21:08

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af Niels H »

Hej Thy

Jeg forstår selvfølge at der er forskel på velisolererede huse er. Men det enkelte hus har jo det samme varmebehov hele tiden. Og mine naboer har begge sparet omkring 30 procent ved at skrifte til Blackstar og det samme skriver Bigfoot. Jeg forstår bare ikke helt hvorfor der kan være så stor forskel. Fordi vi er vel enige om, at Baxi 1, 5 kan modulere på samme måde som Blackstar ? Selvfølgelig kan der være forskel på kedlens effektivitet, men så meget ? Mener i øvrigt også, at Baxi er målt til 92 procent.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af thy »

Niels H skrev: 13 dec 2020 09:39 Hej Thy

Jeg forstår selvfølge at der er forskel på velisolererede huse er. Men det enkelte hus har jo det samme varmebehov hele tiden. Og mine naboer har begge sparet omkring 30 procent ved at skrifte til Blackstar og det samme skriver Bigfoot. Jeg forstår bare ikke helt hvorfor der kan være så stor forskel. Fordi vi er vel enige om, at Baxi 1, 5 kan modulere på samme måde som Blackstar ? Selvfølgelig kan der være forskel på kedlens effektivitet, men så meget ? Mener i øvrigt også, at Baxi er målt til 92 procent.
baxi er målt til ca lige godt 90

sommer er blackstar smartest på grund af den slukker helt...det giver en fordel der..og så er nyt jo for det meste optimeret i opbygning

i vinterhalvåret vil jeg mene de ligger ret ens..hvis de er godt indstillet..

standart tal på baxi kan være gode hvis man har et stort forbrug..(300m2)
men hvis man optimerer til ens eget hus,kommer man som regl frem til noget helt andet,selv iltstyring er med grundindstillinger fra baxi skudt helt vild ved standart tal,som slet ikke udnytter at fyret kan modulere,da effekten på lav er så høj at den vil pausefyre også om vinteren

der findes også modeller feks bs+ som er betydelig bedre end alm blackstar,sårn en har Bigfoot
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af Bigfoot »

mit problem med baxien var faktisk at den ikke kunne komme langt nok ned i ydelse det meste af tiden, selvom Thy og jeg havde korrigeret den noget så grusomt.
Det var ellers en dejlig kedel, og havde det ikke været for et lynnedslag i den, så havde jeg den sikkert stadig.

Men efter jeg kunne skifte til et BS+ 10kw, så er hele anlægget noget helt andet, og især det at kunne køre en stabil god drift, ved f.eks 3kw uden at det hele soder og snasker til, det er jo en klar fordel.

Og det sjoveste, som jeg ikke har lagt op herinde, men på facebook, er at når et windhager kan køre et år uden rens, så kan et BS+ også, så det er hermed testet og uden nogen problemer.
Så fremover vil jeg kun rengøre kedlen en gang om året. Det er nu rart :-)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Niels H
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 14
Tilmeldt: 30 mar 2015 21:08

Re: Baxi 1,5 VS Blackstar

Indlæg af Niels H »

Ja, det er bare dejligt, når det bare kører. Men jeg tænker da også, at dit har kørt rimelig meget, når du har brændt 7500 kg af om året.
Jeg forstod også på dig tidligere, at besparelsen var hen over året ? Jeg tror sgu jeg vil have sådan en Blackstar. Er det en BS+ du har ?

Besvar