Forbrug pr dag

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af jhjorsal »

Jeps helt sikkert, har du et bud :-)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af Lintz »

jhjorsal skrev: 12 nov 2020 18:47 Jeps helt sikkert, har du et bud :-)


Beklager - Baxi og cellesluse er nok ikke lige min spidskompetence. :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af 383CI »

Lintz skrev: 12 nov 2020 15:51 - Men lidt ærgerligt at din tråd kørte lidt af sporet allerede ved første indlæg.

Det dreje sig jo oprindeligt om beregning af pilleforbrug ved cellesluse. - Går ud fra at du stadig søger svar på det ?
En mulighed kunne være at tælle hvor mange omgange slusen køre og udregne derfra. Det kunne være med en Arduino f.eks. ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om nogle tællere.

En anden måske at måle strømforbruget på den, motoren altså, og sammenholde med forbruget med pillemængden.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af Troldmand. »

Det er så såre simpelt. Pyt med hvad der bruges af piller i døgnet. Fakta, der bruges 8 ton piller fordelt på 8 måneder.
Den gamle vp bruger 40kwh i døgnet af ca 1,5 kr. X 8 måneder. Regn selv videre.
pendec

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af pendec »

jhjorsal skrev: 11 nov 2020 11:19 Og for nylig fik jeg sluttet en ældre 10KW varmepumpe på anlægget
Fik du husket at ændre din BBR , så din primære opvarmning skiftede til VP? Så du kunne udnytte rabatten på el?
Ellers er de 40kWh brugt rigtig dyre for dig?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af Troldmand. »

Husk at medregne. Hvad bruger en Baxi med cellesluse og andet isenkram i fyringssæsonen af strøm?
Husk også at medregne hvad det koster at køre tomme plastiksække på genbrug. Skille sig af med gamle brugte paller.
Skal regnskabet være troværdigt, skal alt med.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af jhjorsal »

I har helt ret, alt skal jo med - så det er jo et større regnestykke.
Og som jeg har forstået det er det først et stykke over 4000KW strømmen bliver billigere, jeg har solceller og er rimelig god til at planlægge mit strømforbrug når jeg er hjemme, samtidig med at jeg har fået skiftet til summationsmåler, så mit strømforbrug ligger typisk på ca 1500KW pr år, så de første 2500KW der bruges til at fyre med er jo dyr nok, og set i lyset af at den alligevel ikke er stor nok til at kunne trække det hele om vinteren og derfor kun bruges forår og efterår. Og dette var jeg jo godt klar over da jeg monterede den, men fordi jeg nogen gange ikke er hjemme i længere perioder, skulle jeg jo have et alternativ til pillefyret, og jeg ville ikke ud og bruge 100K på en varmepumpe lige, når jeg i forvejen ikke har gulvvarme i 2/3 af huset
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af Troldmand. »

Ja ja - Jeg tror stadig vpen vil vinde over Baxi i økonomi, når vinteren er omme. Får vi en vinter som sidste vinter, vil din gamle vp ikke være helt bagefter de nye. Hvis vi antager, at middel temperatur for vinteren, er den vi har nu. Så vil varmepumpen vinde. Skulle vi få få nætter med hård frost. Ja så kommer den lidt bagefter. Men, hvad betyder få dage, den er bagefter Baxi på års regnskab? Intet målbart.
Du vil ikke bruge 100kg på ny vp. Jeg kan godt finde en "gør selv opsat" 12kwh panasonic monoblok til 43kg endda med tilskud.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af jhjorsal »

Jamen jeg er slet ikke utilbøjelig til at give dig ret, og jeg havde faktisk også, i sin tid, beregnet mig frem til at det teoretisk først kunne svare sig at skifte over til pillefyr når vi ramte ca 0 grader, men da jeg pludselig havde et forbrug på 40KW strøm om dagen, var jeg jo nød til at prøve at regne på det i praktis, men tænker det måske lige skal have et forsøg mere :-)
Jeg fik sendt en PM til dig angående ombygningen af din installation, kunne du lokkes til at svare den :-)
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Forbrug pr dag

Indlæg af 383CI »

pendec skrev: 12 nov 2020 21:40 Fik du husket at ændre din BBR , så din primære opvarmning skiftede til VP? Så du kunne udnytte rabatten på el?
Ellers er de 40kWh brugt rigtig dyre for dig?
Et problem her kan være at elforsyningen, eller hvem det nu er der står for det, forlanger fyret destrueret så det ikke kan bruges, for at give rabatten.
Det er ikke alle der gør det, men nogle gør.

40Kwh vil jo, under alle omstændigheder, koste +60kr så det kan betale nogle piller.

Personligt er jeg ikke til VVPèr og slet ikke i gamle installationer der skal bruge en fremløb der er langt over den ideelle for VVPèn, og helt galt går det jo så hvis det er en gammel VVP der køre bedst ved omkring 40grader.

Besvar