Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af Vibooorg »

Egentlig sjovt at den er monteret sådan, for 16 år siden. Mon den VVS'eren har sovet i timen, eller har haft en anden opfattelse af hvordan det skulle skrues sammen?

Men ellers er det da et meget fint Baxi fyr synes jeg. Det kan godt trænge lidt kærlighed. Fik en ny snor rundt i lågen, den anden var næsten helt væk. Og nogle pakninger til renselemmerne i siden, de var smuldret væk. Magasinet får også snart ny pakning til låget, den er meget tør og sammenpresset.

Så er jeg spændt på hvornår sneglen skal skiftes, den må simpelthen mangle noget af tippen efter at have brændt i 16 år.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af thy »

Vibooorg skrev: 03 nov 2020 16:18 Egentlig sjovt at den er monteret sådan, for 16 år siden. Mon den VVS'eren har sovet i timen, eller har haft en anden opfattelse af hvordan det skulle skrues sammen?

Men ellers er det da et meget fint Baxi fyr synes jeg. Det kan godt trænge lidt kærlighed. Fik en ny snor rundt i lågen, den anden var næsten helt væk. Og nogle pakninger til renselemmerne i siden, de var smuldret væk. Magasinet får også snart ny pakning til låget, den er meget tør og sammenpresset.

Så er jeg spændt på hvornår sneglen skal skiftes, den må simpelthen mangle noget af tippen efter at have brændt i 16 år.
man kan bare svejse en stump på igen :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af Vibooorg »

Ja, jeg så godt at der var nogen her på forum der havde stumper liggende der kunne svejses på igen. Men, jeg arbejder med IT :D Så at få pillet sådan en snegl ud og finde nogen der kan svejse det på, og montere igen, det ligger ikke lige til højrebenet :)
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
3
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af Vibooorg »

Så er RAVK føleren flyttet ned på retur'en *efter* shunt'en, så nu kan jeg meget bedre holde mig en forholdsvis stabil returtemperatur :D

Tillod mig også at sænke fremløben fra 80 til 75 grader. Manualen anbefaler godt nok 80 grader, men jeg så at "thy" havde skrevet herinde at Baxi'erne kører bedst ved 75 grader. Og vi bruger cirka 2 sække træpiller i døgnet, så det vil være fint hvis 80->75 grader fremløb kunne spare en smule.

Besvar