Baxi Multi-Heat 2,5 - retur temperatur

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
BaxiEjer
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29 jan 2020 20:57
Har takket: 1 gang

Baxi Multi-Heat 2,5 - retur temperatur

Indlæg af BaxiEjer »

Hej alle,

Jeg er den heldige ejer af et umiddelbart velfungerende Baxi Multi-Heat 2,5 fyr. Der er ikke monteret ilt-sonde, der er ikke isoleret skorstensrør fra fyr til skorsten og der er ikke monteret trækstabilisator (disse to sidste ting bliver fikset inden længe).

Jeg har dog lagt mærke til, at fremløb og retur temperatur måske er for langt fra hinanden. Ved ca. 70c fremløb er retur ca. 36c. Er denne forskel passende? Umiddelbart synes jeg at forskellen virker for stor.

Mvh

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi-Heat 2,5 - retur temperatur

Indlæg af thy »

BaxiEjer skrev: 29 jan 2020 21:38 Hej alle,

Jeg er den heldige ejer af et umiddelbart velfungerende Baxi Multi-Heat 2,5 fyr. Der er ikke monteret ilt-sonde, der er ikke isoleret skorstensrør fra fyr til skorsten og der er ikke monteret trækstabilisator (disse to sidste ting bliver fikset inden længe).

Jeg har dog lagt mærke til, at fremløb og retur temperatur måske er for langt fra hinanden. Ved ca. 70c fremløb er retur ca. 36c. Er denne forskel passende? Umiddelbart synes jeg at forskellen virker for stor.

Mvh
nemlig min 60 på retur og indenfor 15 grader af set..

billder af de første 2 meter fra fyret måske sider der shunt med fejl
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
BaxiEjer
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29 jan 2020 20:57
Har takket: 1 gang

Re: Baxi Multi-Heat 2,5 - retur temperatur

Indlæg af BaxiEjer »

thy skrev: 30 jan 2020 00:41 nemlig min 60 på retur og indenfor 15 grader af set..

billder af de første 2 meter fra fyret måske sider der shunt med fejl
Tak for svar Thy. Jeg har vedhæftet et billede. Jeg overvejer om shunten er i stykker eller om der evt. er lukket for de rør der supplerer med varmt vand (bemærk hanen på billede ved det supplerende rør mellem isoleringen).
77EAE743-A948-4CA7-8A77-201356B9115C.jpeg
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi-Heat 2,5 - retur temperatur

Indlæg af thy »

BaxiEjer skrev: 31 jan 2020 18:42 Tak for svar Thy. Jeg har vedhæftet et billede. Jeg overvejer om shunten er i stykker eller om der evt. er lukket for de rør der supplerer med varmt vand (bemærk hanen på billede ved det supplerende rør mellem isoleringen).

77EAE743-A948-4CA7-8A77-201356B9115C.jpeg
ser ud som om den termiskeventil(måske espe) er uden tilførsel fra siden af og nok lavet om til kugle hane den skal nok lige åbnes lidt mere og se om der så sker noget...

noget ser mystisk ud den kører på lav men røgtemp 205
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
BaxiEjer
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29 jan 2020 20:57
Har takket: 1 gang

Re: Baxi Multi-Heat 2,5 - retur temperatur

Indlæg af BaxiEjer »

thy skrev: 31 jan 2020 19:01 ser ud som om den termiskeventil(måske espe) er uden tilførsel fra siden af og nok lavet om til kugle hane den skal nok lige åbnes lidt mere og se om der så sker noget...

noget ser mystisk ud den kører på lav men røgtemp 205
Ok. Jeg prøver lige at få taget et bedre billede. Jeg har ikke meget viden om fyrets historie, men jeg mistænker at denne ventil er blevet skiftet, da der ligger noget indpakning med samme mærke..

Temperaturen er en anden ting jeg har villet spørge om. På billedet var den lige skiftet til lav efter høj. Dog er den begyndt at nå højere temp på den høje del af cyklussen. Tidligere (til og med ca. start januar 2020 (har haft fyret siden ca. oktober/november 2019)) har fyret kun været oppe på ca. 180-190c ved høj cyklus - den sidste lille måneds tid er høj temperatur steget støt.

Nogle gange har temp været oppe på 260 c - efter ekstra rens (bruger en stærk børste ud af små mealfjedre på stang med boremaskine) og med alle stænger i rørene, når jeg “kun” oppe på ~210 c.

Min tese er, at temperaturen stiger pga manglende trækstabilisator, da også den laveste temperatur er steget med ca. samme forhold (lav er omkring ~155c mod tidligere ~120c).

Tror du at mere træk (mere blæst) kan være årsagen? Ovnen har været renset totalt i december, da jeg ved en fejl havde en tilbagebrænding (glemte piller - så lærer man hurtigt hvordan sådan et fyr fungerer...).

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi-Heat 2,5 - retur temperatur

Indlæg af thy »

BaxiEjer skrev: 01 feb 2020 06:27 Ok. Jeg prøver lige at få taget et bedre billede. Jeg har ikke meget viden om fyrets historie, men jeg mistænker at denne ventil er blevet skiftet, da der ligger noget indpakning med samme mærke..

Temperaturen er en anden ting jeg har villet spørge om. På billedet var den lige skiftet til lav efter høj. Dog er den begyndt at nå højere temp på den høje del af cyklussen. Tidligere (til og med ca. start januar 2020 (har haft fyret siden ca. oktober/november 2019)) har fyret kun været oppe på ca. 180-190c ved høj cyklus - den sidste lille måneds tid er høj temperatur steget støt.

Nogle gange har temp været oppe på 260 c - efter ekstra rens (bruger en stærk børste ud af små mealfjedre på stang med boremaskine) og med alle stænger i rørene, når jeg “kun” oppe på ~210 c.

Min tese er, at temperaturen stiger pga manglende trækstabilisator, da også den laveste temperatur er steget med ca. samme forhold (lav er omkring ~155c mod tidligere ~120c).

Tror du at mere træk (mere blæst) kan være årsagen? Ovnen har været renset totalt i december, da jeg ved en fejl havde en tilbagebrænding (glemte piller - så lærer man hurtigt hvordan sådan et fyr fungerer...).
røgtemp bliver højere hvis ikke..
Alle turbolatore er sat i
turbolatorrørene skal renses med boremaskinebørste med ca 14 dages mellem..
trækstabilisator er også vigtig..da vinden nemt kan trække ekstra varme med ud..

hvor meget opvarmes
hvor mange piller bruges der dagligt..

kører den tit i høj? eller kun efter bad eller opstart..
den kan indstilings begrænses noget...det giver laver røgtemp..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar