Strømforbrug, Baxi 1,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
zorp
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 dec 2007 08:49
Mit fyr: Baxi 1,5 350L - nu med ilt!
Areal: 213m2
Brændsel: Træpiller, 8mm
Dagligt forbrug: ca. 15-20kg
Årligt forbrug: ml. 4 & 5 tons
Geografisk sted: Bønnerup Strand, Danmark
Kontakt:

Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af zorp »

Hej

Er der egentlig nogen som ved eller bare har en ide om hvor meget strøm sådan en Baxi inkl. alpha+ pumpe (http://vvsgiganten.dk/?itemid=380416061) egentlig står og kværner af på et døgn. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget info om det nogle steder.

Jeg tænker på det, fordi jeg gerne vil finde ud af om det økonomisk bedre kan betale sig at slukke for baxi'en og cirkulationspumpen sommeren over, og så slå varmtvandsbeholderen over på strøm. Med to mennesker der skal have et bad i ny og næ er forbruget jo ikke alverden, så måske det i virkeligheden er billigere at kører på ren strøm over sommeren.

Håber der er nogen derude som har lidt viden omkring dette, synes ikke jeg kunne finde noget ved at søge :shock:

>> Rasmus

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af Ole S. »

Hej

Ifølge listen her bruger den 55W, men det kan man jo ikke bruge til så meget, det er vel ved fuld last, og det kører den jo næppe hele tiden.

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af Claus Birth »

Hej zorp!
Elforbruget på 55W siger ikke ret meget om sommerforbrug generelt.
Pillefyr uden selvtænding er sjældent rentable at have i drift om sommeren, der brændes uforholdsmæssigt mange piller af.
Kan man eller vil man klare sig uden varme fra ens fyr er det økonomisk forsvarligt at køre på el-vandvarmer 2-4mdr. om sommeren, eller investewre i lidt solvarme. Solvarme vil på få år være tjent hjem alene på sommerdrift.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Brugeravatar
zorp
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 dec 2007 08:49
Mit fyr: Baxi 1,5 350L - nu med ilt!
Areal: 213m2
Brændsel: Træpiller, 8mm
Dagligt forbrug: ca. 15-20kg
Årligt forbrug: ml. 4 & 5 tons
Geografisk sted: Bønnerup Strand, Danmark
Kontakt:

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af zorp »

Det lyder som vi slår over på el-vandvarmeren i de varmeste måneder af sommeren. I hvert fald i det næste par år, før kommer solvarmeanlægget nok ikke til.

Hvis jeg omregner 55W i konstant drift lyder det godt nok ikke af vanvittig meget .... jeg får 55x24timer x 365 dage = 481800 = 481,8 KWh.

Hvis så gennemsnitsprisen for en kwh er 1,45 kroner så ligger en konstant drift året rundt på ca. 700 kroner i el... det er vel ikke så slemt.

Hmmm hvis jeg så regner ca. 5 kg træpiller i døgnet på sommer fyring til ca. kr. 2,40 kiloet .... så er mit regnestykke over en måned i sommerhalvåret følgende:

700/12 = 58
(5*30)*2,4 = 360
Så et forbrug på 418 kroner for en sommermåned med pillefyring.

Så mangler jeg bare at finde ud af hvad fanden el-vandvarmeren vil koste for en måned. hø hø

Bare giv mig hug, hvis mine regnefærdigheder er helt i skoven.

>> Rasmus
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af thy »

zorp skrev:Det lyder som vi slår over på el-vandvarmeren i de varmeste måneder af sommeren. I hvert fald i det næste par år, før kommer solvarmeanlægget nok ikke til.

Hvis jeg omregner 55W i konstant drift lyder det godt nok ikke af vanvittig meget .... jeg får 55x24timer x 365 dage = 481800 = 481,8 KWh.

Hvis så gennemsnitsprisen for en kwh er 1,45 kroner så ligger en konstant drift året rundt på ca. 700 kroner i el... det er vel ikke så slemt.

Hmmm hvis jeg så regner ca. 5 kg træpiller i døgnet på sommer fyring til ca. kr. 2,40 kiloet .... så er mit regnestykke over en måned i sommerhalvåret følgende:

700/12 = 58
(5*30)*2,4 = 360
Så et forbrug på 418 kroner for en sommermåned med pillefyring.

Så mangler jeg bare at finde ud af hvad fanden el-vandvarmeren vil koste for en måned. hø hø

Bare giv mig hug, hvis mine regnefærdigheder er helt i skoven.

>> Rasmus
piller til 2400 per tons det er sørme dyrt... bør kunne fås til omkring 1800kr lerveret ved ca 3 tons...

sidste sommer var jeg nede på 5-6 kilo nogle få dage men snittet var ca 8 kilo i de 2-3 sommer måneder
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af Ole S. »

Hej

Du sammenligner bare elforbruget nu, og så når du har tændt for elvandvarmeren. Så har du dit forbrug. Du kan jo prøve f.eks. en uges tid.
Hos os bruger den ca 300kw pr. md. til 3 personer.

Ps Heromkring koster en kwh ca 1,7kr.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af Claus Birth »

Hej zorp!
Det ser ud til at du godt kan regne, dog er den slags udregninger lidt svære at bedømme, hvordan bliver sommeren og skal det med i udregningen at der skal renses med mellemrum?
Et sommerforbrug er som Thy skriver nærmere 8-10 kg. pr. døgn a' 1,8 - 2,2 kr. pr. kg. uden nogen form for el-forbrug ( fyr samt cirk.-pumper ).
Så prisen bliver hurtigt omkring 20-25kr. pr dag for at have varme i huset, når nu solvarmen må vente lidt endnu.
Mdr. omk. med piller er 6-700,- kr. lidt overdreven i de varme mdr..

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af jancar »

Hej

Jeg bringer lige denne tråd til live igen, da den passer på det jeg går og baxier med.... :)

Som alle andre så kigger vi på energiforbruget på el, piller osv. Og i den forbindelse så prøver vi at vente så længe som muligt med at starte baxi 1,5 inkl 3 cirkulationspumper op, da vi har piller til omkring 1/3 sæson. Så derfor kører vandvarmeren pt på el. Jeg har tidligere haft tanker om hvad der bedst kunne betale sig om sommeren,- have baxien til at tøffe afsted for at lave varmt vand, eller elpatron i vandvarmeren. Vi slukker normalt Baxien fra april-maj til oktober.
Jeg har nu kigget på vores elforbrug sommer og vinter, da elpriser jo er stukket af,- Dvs hvor vi havde elvandvarmer om sommeren, og Baxi og cirkulationspumper kørende om vinteren. Og her er det at jeg undres. Vores elforbrug er der ikke særlig meget forskel på sommer og vinter, selvom vandet skulle blive varmet op af baxien om vinteren...... ? Det undre mig meget at Baxien og cirkulationspumper skulle bruge lige så meget strøm som vandvarmeren om sommeren. Ok, der bruges måske lidt mere strøm på lys om vinteren, men det skulle ikke være i samme størrelse som en vandvarmer bruger skulle jeg mene.

Hvad er jeres erfaringer/input
Jeg overvejer om jeg skal slukke vandvarmer, for at se hvad elforbrug den har/bruger.
Og så lave samme test med at tænde Baxi og pumper for at se hvilke udsving det giver

Takker
Mvh Jan
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 227
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af pll »

Jeg har lige skiftet 2 gamle pumper til Alpha + og reduceret effekt forbruget fra 30+45W til 3+7-9W, en besparelse på 73W. Så prøv at se på dine pumper.
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Strømforbrug, Baxi 1,5

Indlæg af jancar »

Hej Pil

Det kiggede jeg faktisk på for et par år siden, men den gang var el så billig, så med hjælp herinde fra så valgte jeg ikke at skifte dem :)
Den ene jeg har er en sparepumpe, men vil se på de to andre igen.

Jeg kom til at tænke på om det kan være sådan at vores vandvarmer har været sat højere i temp end fremløbstemp fra fyret, og derfor også har kørt på el for at varme vandet op....?
Vi har altid haft ret varmt vand... Det har vi skruet ned i disse tider. Men der er jo ikke temp-tal på termostaten, hvilket er lidt fjollet, så det er noget med at måle vandet der kommer ud af hanen, og sikre sig at det er over ligionella-temperatur :)

Mvh Jan

Besvar