vand i bund af kedlen...???

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

vand i bund af kedlen...???

Indlæg af kejser2001 »

Hej alle,

I søndags meldte fyret fejl (Baxi 2,5) og fordi magasinet løb tør for piller.

Det resulterede i at Baxien prøvede at slukke en tilbagebrand hvilket gav en meget stor mængde opløste piller (smuld) i kedlen. Desværre opdagede jeg ikke at der havde været tilbagebrand før i går onsdag. Jeg gravede derfor næsten al det fugtige smuld ud både i kedel og magasin og nede om sneglen da den ikke kunne køre.

Fyret er slukket og jeg har ladet den tørre siden i går med både låge og magasin åben men nu i dag da jeg kommer der ud, har den lukket yderligere vand ud så der ligger vand i bunden af kedlen samt i magasinet hvor der er lidt restsmuld omkring sneglen. Sneglen vil stadig ikke køre. Kontakten reagerer ganske rigtig når jeg trykker på den og sneglen "brummer" men der sker intet!?

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der foregår?

Mvh/

Kristian

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: vand i bund af kedlen...???

Indlæg af Stokerservice »

Tilbagebrændings ventilen lukker nok ikke tæt igen den kan skilles ad og renses
prøv at bakke med sneglen evnt køre frem og tilbage nogle gange, hvis ikke det hjælper skal du pille sneglen ud og rense sneglrøret

Vh Kristian
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk
PeterBH
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 85
Tilmeldt: 21 aug 2007 20:04
Areal: 135
Brændsel: Olie
Dagligt forbrug: 10-12 l
Geografisk sted: Nordfalster

Re: vand i bund af kedlen...???

Indlæg af PeterBH »

kejser2001 skrev: Fyret er slukket og jeg har ladet den tørre siden i går med både låge og magasin åben men nu i dag da jeg kommer der ud, har den lukket yderligere vand ud så der ligger vand i bunden af kedlen samt i magasinet hvor der er lidt restsmuld omkring sneglen. Sneglen vil stadig ikke køre. Kontakten reagerer ganske rigtig når jeg trykker på den og sneglen "brummer" men der sker intet!?
Det har slet ikke nød at være så slemt, jeg har prøvet nøjagtigt det samme.

Årsagen til at der kommer vand, er at de luftkanaler der er i bunden af kedlen sikkert er fyldt med vand. Start fyret med magasinlågen åben, og med blæs skruet op på 100% og lad den køre i noget tid, så får den blæst det sidste vand ud.

M.h.t. sneglen, så skal du kontrollere om ikke der stadig skulle være piller tilbage i sneglgangen til magasinet. De udvider sig kraftigt når de bliver våde, og derfopr låser de sneglen.

Afhængig af hvor slemt det er, kan du køre frem og tilbage med sneglen til de løsner sig. Er det meget slemt, så er det den hårde med at få graven sneglen løs med en lang tynd stang af en eller anden slags, og så se om du så kan løsne det ved at køre med sneglen igen.
Peter
Jeg er sikker på at sorte fingre er en OL disciplin skat....
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: vand i bund af kedlen...???

Indlæg af thy »

der er en skrue nederst i venstre side set forfra under nederste dækplade den er til at lukke vandet ud med og dræne fyret... gerne tænd blæser for at få det sidste ud
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar