Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

TPK24 får ikke nok lys

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
chj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 nov 2013 20:49
Mit fyr: Baxi TPK-24 med Scanpell
Areal: 270
Brændsel: ECO Nordic 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 12 tons

Re: TPK24 får ikke nok lys

Indlæg af chj » 15 feb 2018 09:14

Jeg døjer med de samme udfordringer som rakjaer. Fyret er installeret som nyt ved os og er nu 3 år gammelt.
Tænding til trods for fuldt afbrænding (kan ellers variere fra 25 til over 100 indenfor 10-15 sekunder ved drift). Slagger og uafbrændte piller som blokkerer. I tillæg er røgkanalerne meget hurtigt blevet tilsodede så tabulatorerne ikke kan bevæge sig frit ved træk i håndtag. Tabulatorerne haf haft uhindret bevægelse indtil for 4 måneder siden hvor røgkanalerne blev kostet første gang. Derefter var det igen nødvendligt for en uge siden.
Jeg har i nogle uger prøvet med meget luft og knap så mange piller (lav 45% luft/20% piller; høj 95% luft/65% piller) for at få det brændt ordentlig af og slippe for sod, men tilsyneladende uden effekt.
Flammestabil stod, som den altid har gjort, til 15 sekunder og er idag sat til 60 sekunder. Er spændt på om det gør en forskel.
Jeg undrer mig over at fyret pludselig efter godt 2 1/2 år pludselig begynder at sode og danne slagger som det gør nu.
Kan man opleve at lyssensoren gradvist vil blive dårligere eller vil en fungere tilfredsstillende frem til total defekt?


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: TPK24 får ikke nok lys

Indlæg af Rakjaer » 15 feb 2018 13:06

Hej chj

Det var nogle meget høje lufttal du kører med, jeg kører på høj drift med 70% piller og 75% luft - måler en ydelse på omkring 20kW når det er helt ny renset. Lav drift er noget ligndende 33% piller og 45% luft
Et par spørgsmål melder sig:
- Hvor ofte trækker du i håndtaget og renser det?
- Hvor ofte har du haft låget taget af for at rense?
- Har du haft skiftet din el-tænder på noget tidspunkt?
- Har du haft brænderen afmonteret for at rense den fuldstændig?
- Har du haft renset lysføleren og sikret at den sidder korrekt i lommen? - De huller i brænderen som giver lys til føleren bør også børstes af.
- Prøv at kontrollere at lysføleren virker som den skal (dæk den helt til og bagefter helt med lys).
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

chj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 01 nov 2013 20:49
Mit fyr: Baxi TPK-24 med Scanpell
Areal: 270
Brændsel: ECO Nordic 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 12 tons

Re: TPK24 får ikke nok lys

Indlæg af chj » 16 feb 2018 12:26

Hej Rakjaer

Jeg er helt enig i at det er meget højde lufttal. Det er også kun en test for at se om det ville gøre en forskel i forhold til sod og slagger, som jeg antager lettest opstår ved lave lufttal.
I udgangspunktet har jeg haft 45% luft / 50% piller ved lav ydelse og 95% luft / 65% piller ved høj ydelse.
Rensehåndtaget trækker jeg i 3-5 gange i morgen og aften.
Låget kommer af når jeg tømmer for aske. Pt er det ca en gang i måneden.
Tænderen blev skiftet for ca et halvt år siden. Det er den nye kraftigere model som kræver større sikring. Kan ikke lige huske værdierne. I den forbindelse blev blæseren også renset med kompressor.
Lysføleren sidder samme sted som hele tiden. Den er mærket. Den tørres af ifm rensning/tømning af fyret.
Hullerne har jeg ikke været specielt Ops på udover at stålbørsten er brugt i hele brændkammeret.
Jeg prøver at demontere lysføleren og checke den. Så i går at den registrerede mellem 20 og 540 på lysføleren ved fuld drift.
Håber at det giver mening :-)

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: TPK24 får ikke nok lys

Indlæg af Rakjaer » 16 feb 2018 12:45

Det giver mening det hele.

Det lyder til du har en udemærket vedligeholdelsesplan for fyret. Er fyret slukket når du hiver i håndtaget? (Ellers skyder du bare aske op i toppen istedet for ned i bunden).

Hvis det var mig, så ville jeg afmontere brænderen og se om alt er som det skal være. Check også at herden ikke er blevet skæv.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar