Multiheat 2.5 opstart.

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Monza30
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 sep 2010 17:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5F 600
Areal: 180m2 + 130m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: 5610 Assens. Fyn.

Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af Monza30 »

Hvorledes bør en Multiheat 2.5 reagere ved opstart.
Kedlen har iltstyring, men jeg skal overvåge den konstant ved opstart. Når der er godt gang i bålet starter jeg fyret. Begge låger er lukket. O2 displayet tæller da langsomt ned til 0. Herefter lindes øverste låge en smule, og O2 stiger igen. Sneglen kører kun ind når O2 er over 1. Denne øvelse foretages indtil at kedlen er oppe på drifttemperatur, og derved sænker effekten. Hvis jeg ikke gør noget, altså lader O2 stå på 0, giver dette en fejl i løbet at 5 minutter.
Fyret er 11 år gammelt og har altid kørt med iltstyring, O2 føler blev skiftet for flere år siden uden dette ændrede på opstarts proceduren. Og jeg kan ærlig talt ikke huske om det nogen sinde har været anderledes.

Skal en baxi opstartes på denne måde eller har jeg knas med elektronikken?
Christian

Hader når ting går i stykker 10 minutter efter lukketid fredag aften.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af thy »

Monza30 skrev:Hvorledes bør en Multiheat 2.5 reagere ved opstart.
Kedlen har iltstyring, men jeg skal overvåge den konstant ved opstart. Når der er godt gang i bålet starter jeg fyret. Begge låger er lukket. O2 displayet tæller da langsomt ned til 0. Herefter lindes øverste låge en smule, og O2 stiger igen. Sneglen kører kun ind når O2 er over 1. Denne øvelse foretages indtil at kedlen er oppe på drifttemperatur, og derved sænker effekten. Hvis jeg ikke gør noget, altså lader O2 stå på 0, giver dette en fejl i løbet at 5 minutter.
Fyret er 11 år gammelt og har altid kørt med iltstyring, O2 føler blev skiftet for flere år siden uden dette ændrede på opstarts proceduren. Og jeg kan ærlig talt ikke huske om det nogen sinde har været anderledes.

Skal en baxi opstartes på denne måde eller har jeg knas med elektronikken?
Det går da helt galt for dig :)

Du må ikke åbne for nogen låger så virker iltstyringen slet ikke da den så styrer efter falske værdier...

Lad den gå ned på 0,0 for så kører sneglen ikke før den kommer op på mener 2 men kan godt være 1

Når sneglen ikke kører bliver mætningen jo mindre og ilt% vil stige...så nallerne væk :D

Hvordan er den sat i styring hvis det ikke selv kan kommer ud af starten
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Monza30
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 sep 2010 17:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5F 600
Areal: 180m2 + 130m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: 5610 Assens. Fyn.

Re: Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af Monza30 »

Indrømmet, ja... det har det med at stikke af for mig.
Jeg er klar over at jeg tvinger den til at kører efter falske værdier, men det er netop pointen. Hvis jeg ikke gør noget, så tror styringen ikke at der er nogen ild og kører blæseren op på 100% hvor efter den laver fejl..., kan ikke huske hvilken fejlkode. Erfaringen har lært mig at det er måden at opstarte netop dette fyr, for hvis det gøres anderledes så laver den sten sikkert fejl. Når kedlen når en hvis temperatur kan iltstyringen selv tage over, ligeledes hvis kedlen er blevet renset og temperaturen ikke er nået at falde synderligt, så kan jeg også starte den op med iltstyringen. Men det indikere vel bare at jeg har bøvl med elektronikken. Jeg har for år tilbage skiftet power-printet da blæseren ikke virkede.
Christian

Hader når ting går i stykker 10 minutter efter lukketid fredag aften.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af thy »

Monza30 skrev:Indrømmet, ja... det har det med at stikke af for mig.
Jeg er klar over at jeg tvinger den til at kører efter falske værdier, men det er netop pointen. Hvis jeg ikke gør noget, så tror styringen ikke at der er nogen ild og kører blæseren op på 100% hvor efter den laver fejl..., kan ikke huske hvilken fejlkode. Erfaringen har lært mig at det er måden at opstarte netop dette fyr, for hvis det gøres anderledes så laver den sten sikkert fejl. Når kedlen når en hvis temperatur kan iltstyringen selv tage over, ligeledes hvis kedlen er blevet renset og temperaturen ikke er nået at falde synderligt, så kan jeg også starte den op med iltstyringen. Men det indikere vel bare at jeg har bøvl med elektronikken. Jeg har for år tilbage skiftet power-printet da blæseren ikke virkede.
Når man starter bålet op,ved at trykke på begge blæser symboler samtidig ,vil blæser skrive (40) så kan man køre med sneglen manuelt..så skal røgtemp op på 90-100 grader og først der efter tryk start..

Så bør det kunne starte uden bøvl derfra...ellers kan du få fejl på grund af lav røgtemp

Hvis den bliver på 0 i 5 min med blæs på max....er den indstillet forkert ellers har du startet med alt for stort overskud af piller..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Monza30
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 sep 2010 17:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5F 600
Areal: 180m2 + 130m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: 5610 Assens. Fyn.

Re: Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af Monza30 »

Og med indstillinger mener du hvor længe sneglen kører? Jeg plejer at kører godt med piller ind inden jeg starter bål, noget der i størrelse svare til en håndbold. Men det kan godt være at det er for mange. Manualen siger 5-6 håndfulde, jeg tror umiddelbart at jeg plejer at køre nogle flere ind...Kommer dog an på størrelse af hånd... Næste gang prøver jeg at gøre som du og manualen anbefaler.
Christian

Hader når ting går i stykker 10 minutter efter lukketid fredag aften.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af thy »

Monza30 skrev:Og med indstillinger mener du hvor længe sneglen kører? Jeg plejer at kører godt med piller ind inden jeg starter bål, noget der i størrelse svare til en håndbold. Men det kan godt være at det er for mange. Manualen siger 5-6 håndfulde, jeg tror umiddelbart at jeg plejer at køre nogle flere ind...Kommer dog an på størrelse af hånd... Næste gang prøver jeg at gøre som du og manualen anbefaler.
Jeg bruger ca 2-3 håndfulde,men i en 1,5..

Hvis det driller ku vi da snak sammen bor også på Fyn
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Monza30
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 sep 2010 17:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5F 600
Areal: 180m2 + 130m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: 5610 Assens. Fyn.

Re: Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af Monza30 »

Det kunne fan.... være rart at få hobby rummet inspiceret at en "pro". Hvis du bor i Frøbjerg på vestfyn er der ikke langt mellem os, jeg er altid klar på at gi en pilsner. Derudover kører jeg med indstillinger anbefalet af dig, Thy, men jeg tror at det jeg i virkeligheden bøvler med er at kedlen faktisk er for stor til mit nuværende behov.
Men grunden til at jeg kører så mange piller ind ved opstart som jeg gør, er at jeg syntes at bålet er meget tæt på sneglen. Jeg frygter tilbage brænding. Men det er måske mig der overreagere?
Christian

Hader når ting går i stykker 10 minutter efter lukketid fredag aften.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Multiheat 2.5 opstart.

Indlæg af thy »

Monza30 skrev:Det kunne fan.... være rart at få hobby rummet inspiceret at en "pro". Hvis du bor i Frøbjerg på vestfyn er der ikke langt mellem os, jeg er altid klar på at gi en pilsner. Derudover kører jeg med indstillinger anbefalet af dig, Thy, men jeg tror at det jeg i virkeligheden bøvler med er at kedlen faktisk er for stor til mit nuværende behov.
Men grunden til at jeg kører så mange piller ind ved opstart som jeg gør, er at jeg syntes at bålet er meget tæt på sneglen. Jeg frygter tilbage brænding. Men det er måske mig der overreagere?
Ja for stor mængde giver jo at Iltstyring får sværer ved at ramme rigtig.

Vi ser hvad tiden bringer.

Men for stor pt helt sikker.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar