Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Chil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2017 10:11
Mit fyr: Baxi multi-heat type 4,0/ 1991
Areal: 350m2 fra 2008
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: pas
Årligt forbrug: ca. 13 ton

Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af Chil » 24 feb 2017 11:55

Hej

Nu har jeg overgivet mig, og meldt mig ind på dette virkelig gode forum fyldt med godt info, og mulige løsninger til Baxi.

Jeg har læst med siden september 2014 da jeg efter indflytning i juli stod overfor Baxi 4,0 43kW årgang 1991. Det var en helt ny oplevelse, havde aldrig haft eller læst om denne form for fyring, viste dog at det var billiger end olie så det kunne kun være godt.

I 3 mdr. så jeg faktisk ikke rigtig noget til fyret andet end når magasinet skulle fyldes, og selv der gik lang tid imellem da vi i 2014 havde 3 måneder med temp. fra 25-32 grader og magasin er på 600L. Det kørte lige så stille uden at få renser fx røgrør, tog kun aske ud af og til, jaja det kørte jo fint så ingen grund til at gøre mere ved det. Skorstensfejerne gav mig gode råd da han kom forbi i sep. :-)

Jeg fik ingen instruktion af sælger til hvordan og hvorledes jeg skulle passe dette levende fyr, fx ændre på diverse indstillinger og det jo kørte fint. Så det var noget af en udfordring da det blev køligere og der skulle varme til huset, rigtig varme. Jeg ønskede rigtig varme i hele huset, og tidligere ejer havde haft et meget mindre forbrug ca. 2-3 ton mindre.

Jeg kunne ikke læse og forstå mig til hvordan jeg skulle indstille det, så jeg fandt frem til en garvet VVS mand der viste alt om Baxi 4,0 bla. han havde selv installeret flere. Han fik sat det op, tog 4 røgrør af de 12 ud, da fyret er lige stort nok til 350 m2 (huset der lå her før var 550m2 og det var købt til det) og det kørte godt i 14 og 15 vel egentlig.

Jeg blev så i vinteren 16 irriteret over kalibrering, iltstyring, auto driftform og over at det begyndte at skifte askefarve og gav mange ubrændte pille, så fik telefon hjælp til at stille det til manuel driftform. Det kørte godt og om forbruget steg en smule var mig ligemeget, det kørte godt.

Fik skiftet røggasføler sommer 16, og det fik lige et kvikt gennemsyn af min trofaste VVS mand, jeg var desværre nød til at lade ham om det og fik ikke lært noget den dag. Han siger at det er et godt stadig fint kørende fyr, skorstensfejer roser mig nu for hvor godt det er set efter.

Da jeg komme ud til Baxi igen dagen efter kan jeg se at han har sat SET til 75 og jeg vil gerne den er på 80 så den stiller jeg igen til 80.

Det har så kørt fint nok sommer og efterår. Så i januar 17 begynder det er lave askekager/slagger, og fylder herden med ubrændte pille, mange ubrændte piller. Jeg kommer straks her forbi og læser op på den slags, og får fat i at Thy skriver det er bedst hvis man ikke fjerne alt aske, lufthullerne skal ikke ligge frit ?

Så det holdt jeg op med, og det hjalp faktisk lidt. Jeg rensede så røgrør, renser dem hver 3.-4. uge, og fjernede aske her og der, og siden vil Baxi bare ikke brænde rigtig, der er proppet med sorte piller.

Indstillingerne er her:

Set 80
Fremløb 76-82
Returløb 57-61
Røg temp 90-120

100% luft 81 sek. 27 Jeg har faktisk ikke forstået om det betyder at luft blæser i 81 sek. og at der køres piller ind hver 27 sek. ? Kan en forklare?
30-100% luft 20 sek. 57
Min 15

Køre uden iltstyring, og i manuel driftform. 4 stk. røgrør er af VVS mand taget ud, noget med mere effektivt.

Der er fint varme på huset som er gennem isoleret, med meget åbne store rum, stengulve og trægulve med guldvarme, i en skøn blanding.

Jeg har listet op hvad jeg håber er nyttig info. Mangler der noget så må I spørge ind til det.

Så jeg ber´ om hjælp til en løsning så Baxi ikke bare giver pillerne en sort farve, men laver varme af dem, tak.


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af Flyball » 24 feb 2017 13:17

Kæmpe fyr til den bolig 4,0 til 350 m2. Det kommer nok aldrig til at køre optimalt, ville nok begynde at kigge efter alternativer i mindre størrelser. Men når guru Thy kommer på banen, så er der da nok lidt hjælp at hente :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af thy » 24 feb 2017 13:25

alarmreset+ driftformsknap holdes inde 3-5sek

hvad står der i den menu?

huller i herden skal lige være fri så asken under bør blive liggende...

den får luft svarende til 40kw..så noget bør ændres skal bare have de tal først

Blæs er feks 81 det er % af blæs
sek er den tid mellem sneglen kørrer den mængde du finder inde i menuen jeg spørger til...

hvorfor opgivet iltstyring,da det er det mest rigtige og kan sænkes betydelig mere i effekt..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Chil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2017 10:11
Mit fyr: Baxi multi-heat type 4,0/ 1991
Areal: 350m2 fra 2008
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: pas
Årligt forbrug: ca. 13 ton

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af Chil » 24 feb 2017 13:37

Nemlig meget stort fyr til antal m2. Men ikke umuligt at får til at køre, det er ikke et spørgsmål om at komme ned i pilleforbrug, heller åbne en dør, end skrue ned for varmen ;-)

Det har jo kørt fint og uden slagger i en lang periode, derfor irritere det mig at det nu ikke gør. VVS manden tog netop de 4 spiraler ud af røgrørene fordi det dermed ville køre bedre.

Sælger har jo kørt med det fra 08 til 14 også med mindre bolig m2. Derfor køre det til den dag det opgiver ånden :-)

Iltstyringen er det i forbindelse med auto driftsform ? Det slog jeg fra fordi det begyndte at skifter meget "op og ned" fandt jeg. Elleres ingen grund andet end jeg ikke anede hvad jeg lavede :-)

Alarmreset+ driftformsknap giver ---. altså 3 streger og en blinkende prink i displayet. Jeg har jo kørt det over på manuel driftsform.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af thy » 24 feb 2017 13:40

Chil skrev:Nemlig meget stort fyr til antal m2. Men ikke umuligt at får til at køre, det er ikke et spørgsmål om at komme ned i pilleforbrug, heller åbne en dør, end skrue ned for varmen ;-)

Det har jo kørt fint og uden slagger i en lang periode, derfor irritere det mig at det nu ikke gør. VVS manden tog netop de 4 spiraler ud af røgrørene fordi det dermed ville køre bedre.

Sælger har jo kørt med det fra 08 til 14 også med mindre bolig m2. Derfor køre det til den dag det opgiver ånden :-)

Iltstyringen er det i forbindelse med auto driftsform ? Det slog jeg fra fordi det begyndte at skifter meget "op og ned" fandt jeg. Elleres ingen grund andet end jeg ikke anede hvad jeg lavede :-)

Alarmreset+ driftformsknap giver ---. altså 3 streger og en blinkende prink i displayet. Jeg har jo kørt det over på manuel driftsform.
Ja de værdier der er inde i den menu når du bladre i gennem med driftformsknap..

Skifte meget op og ned? Mellem høj og lav eller blæs ikke blæs osv?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Chil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2017 10:11
Mit fyr: Baxi multi-heat type 4,0/ 1991
Areal: 350m2 fra 2008
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: pas
Årligt forbrug: ca. 13 ton

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af Chil » 24 feb 2017 13:46

Ja på den måde op og ned.

Hvis jeg gør som du siger alarmreset+ driftformsknap skal jeg så lade de 3 streger og blinke prikken stå, og trykke på menu knappen ? For det har jo ikke gjort lige før.

-40 hl,0 lo,6 PO5

Det er de tal der kommer frem
Senest rettet af Chil 24 feb 2017 13:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af thy » 24 feb 2017 13:50

Chil skrev:Ja på den måde op og ned.

Hvis jeg gør som du siger alarmreset+ driftformsknap skal jeg så lade de 3 streger og blinke prikken stå, og trykke på menu knappen ? For det har jo ikke gjort lige før.

Hvilke tal skal der komme frem ?
Driftformsknap bladre du med..


Når den er så stor vil den køre op ned op ned osv... det skal den umiddelbart ,men værdierne har garenteret været for høje ,det giver betydelig mere op ned osv...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Chil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2017 10:11
Mit fyr: Baxi multi-heat type 4,0/ 1991
Areal: 350m2 fra 2008
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: pas
Årligt forbrug: ca. 13 ton

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af Chil » 24 feb 2017 13:51

Undskyld du var for hurtig .-)

-40 h 1,0 lo,6 PO5 og til sidst no-

Det er de tal der kommer frem
Senest rettet af Chil 24 feb 2017 14:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af thy » 24 feb 2017 14:08

[quote="Chil"]Undskyld du var for hurtig .-)

-40 hi,0 lo,6 PO5 og til sidst no-

Det er de tal der kommer frem[/

-40
H 1,0
L 0,6
Po5
No

Korrekt ikke?

Så er -40 ikke korrekt er til iltstyring....giv mig 5 min så kommer indstillings forslag...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Chil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2017 10:11
Mit fyr: Baxi multi-heat type 4,0/ 1991
Areal: 350m2 fra 2008
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Dagligt forbrug: pas
Årligt forbrug: ca. 13 ton

Re: Baxi Multi-heat 4,0 med temprement.

Indlæg af Chil » 24 feb 2017 14:10

Jo det er de tal

Ikke nok med et tal :-) også en blondine sikker forklaring. Mange tak.


Besvar