Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte turbulatorer på TPK-24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Skifte turbulatorer på TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 24 feb 2017 06:48

Hejsa

Jeg kan godt se jeg bliver nødt til at få skiftet mine turbolatorer, da de simpelthen ikke er til at rokke via håndtaget, får jeg dem løs, ja så sidder de fast igen inden for ganske kort tid - feks i løbet af en arbejdsdag..

Jeg har et helt sæt nye liggende, men er der nogle gode fif til at skifte dem? Jeg er klar over jeg skal have renselemmen af i toppen og så ellers "bare" løsne de 2 x 2 bolte m/skiver der holder det hele sammen.. - men når nu de sætter sig "fast" - så frygter jeg lidt det kan være svært at få dem ud og de nye i.... - nogen der har prøvet og har nogle fif?

Måske man skulle se om man kunne finde sig en rensebørste der kunne køres inde i rørene de sidder i inden der monteres igen... - så er montagen nok ganske nem.. - hvor kan man købe sådan en stålbørste model rund og med langt håndtag?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Skifte turbulatorer på TPK-24

Indlæg af thy » 24 feb 2017 07:25

Lars4733 skrev:Hejsa

Jeg kan godt se jeg bliver nødt til at få skiftet mine turbolatorer, da de simpelthen ikke er til at rokke via håndtaget, får jeg dem løs, ja så sidder de fast igen inden for ganske kort tid - feks i løbet af en arbejdsdag..

Jeg har et helt sæt nye liggende, men er der nogle gode fif til at skifte dem? Jeg er klar over jeg skal have renselemmen af i toppen og så ellers "bare" løsne de 2 x 2 bolte m/skiver der holder det hele sammen.. - men når nu de sætter sig "fast" - så frygter jeg lidt det kan være svært at få dem ud og de nye i.... - nogen der har prøvet og har nogle fif?

Måske man skulle se om man kunne finde sig en rensebørste der kunne køres inde i rørene de sidder i inden der monteres igen... - så er montagen nok ganske nem.. - hvor kan man købe sådan en stålbørste model rund og med langt håndtag?
Hedestoker køb til boremaskine så kan du få renset i bund og så vil de gamle turbolatorer passe igen og kedlen optage meget mere varme og forbrug falde..

ps må ikke kunne hænge sig så hurtig...er kedlen sort inden i så skal der lidt mere luft til..

https://www.hedestoker.dk/kedel_tilbeho ... rster.html
Boremaskinbørste



Kraftig industri rensebørste med spiralfjeder, anvendes sammen med boremaskine til rensning af røgrørskanaler.

Alle boremaskinebørster er håndlavede og forsynet med 1/2" bpm gevind.

Et særdeles professionelt renseværktøj.



Vigtigt: Bormaskinebørste må ikke være større end rørets diameter.
Børsterne må kun rotere med urets omdrejningsretning.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Skifte turbulatorer på TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 27 feb 2017 12:22

Ja, det lyder til at være sådan en børste jeg skal have fingrene i.. hjem og måle turbolatorerne, så skulle det jo være til at finde ud af - tak for linket..

Asken er fra lys brun til musegrå, så tror ikke det er helt galt med luft osv - selvfølgelig er det ikke helt så godt nu hvor de sætter sig fast.

Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Re: Skifte turbulatorer på TPK-24

Indlæg af Lars4733 » 05 apr 2017 07:29

Nå - langt om længe lykkedes det mig i weekenden at få skilt skidtet ad - det var en af spiralerne der sad FAST - så er det jo klart de andre heller ikke kunne køre op og ned.

Men gennem de ca 6 år fyret har kørt sætter der sig jo belægninger på spiralerne - derved komme de tættere og tættere på sidevæggen i rørene.. de nye spiraler havde meget mere plads..

Så ved hjælp af et koben kunne de gamle spiraler løftes ud - det fastsiddende drillede naturligvis lidt og blev deformt - så i stedet for at rense de gamle spiraler blev de nye monteret i stedet - nu kan de 15 gamle der ikke blev deformeret så få en rensning og komme på hylden som nødreservedele..

Fordelen var jo, at når spiralerne var afmonteret kunne jeg tage en af de nye spiraler og køre op og ned i røret og dermed nemt rense.
Baxi havde leveret de nye til mig da fyret var næsten nyt med besked om at dem ville jeg få brug for på et tidspunkt.. - så jeg tænker de oprindelige spiraler har været lige en tand for store - da fyret var nyt kunne man høre dem "skrabe" på væggen i rørene når man kørte dem op og ned - de nye skraber ikke på samme måde.. - de glider let og ubekvemt op og ned - gør man dette dagligt vil det jo holde div aske osv væk alligevel.


Besvar