Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Retur temp under 60 grader?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Retur temp under 60 grader?

Indlæg af Balslev » 10 mar 2008 22:01

Hej Walder

Hvis du bor på sjælland, har jeg 9,80 meter fjernvarmerør i overskud fra i efteråret.
Pris 1000 kr.
send en PB hvis det var noget, så er det sparet hjem på et ½ år :)


JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Retur temp under 60 grader?

Indlæg af JOP » 11 mar 2008 00:52

Jeg er HELT enig med flokken. Få den rørledning mellem hus og fyrrum skiftet ud med ny plastic præisoleret fjernvarme rør. Det vil helt givet være tjent hjem meget hurtigt måske endda første vinter.
Men den der med at du sænker ydelsen og får en lavere røgtemperatur og så sparer du en masse. Det er nok at lidt stikke blår i øjnene på sig selv.
Det at du sætter ydelsen ned er fint nok så længe der da er varme nok men anlægget bliver ikke specielt mere økonomisk af den grund hvis kedlen er uøkonomisk bliver den ikke økonomisk ved at sænke ydelsen.
Din røgtemeratur bliver selvfølgelig lavere men det betyder bare at hvis du får den ned på 110°C med din kede så ville du måske have haft den på 70°C hvis kedlen havde været økonomisk.
Sagt på en anden måde: For at røgtemperaturen skal give et fornuftigt billede af kedlens effektivitet skal den køre ved nominel ydelse.

Din cykelcomputer idee er faktisk allerede i nogle stokerstyringer. Min har en indbygget der måler på snegle akslen og beregner så direkte: Lagerbeholdning, totalt forbrug, forbrug pr. døgn. og så den rigtig smarte: Hvor lang tid lageret holder.
Jeg kan feks. se at jeg løber tør omkring 22 april. skide smart.

Besvar