Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varme forsvinder i rigtig koldt vejr

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
christianbirk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 jan 2017 08:58
Modtaget likes: 1 gang

varme forsvinder i rigtig koldt vejr

Indlæg af christianbirk » 07 jan 2017 09:10

hej med jer,

jeg køre med baxi multi heat 1,5 som jeg er rigtig glad for og køre upåklageligt, jeg køre med de anbefalede indstiller som thy har lavet en guide til her inde, min SET er sat til 78 grader og retur ligger et pr grader under,

jeg er kommet ud for det problem er hvis det f.eks er 3-4 grader har jeg intet problem at holde huset varmt både på stue og 1 salen, 23 - 24 grader

nu de kolde vinter dage vi har i øjeblikket, slår nogle af mine radiatorere simpelhen fra, hvis jeg slukker alt på 1 sal, får jeg varme i alle nede under,og hvis jeg tænder et pr stykker oven på, så slukker et pr nede under, det er simpelhen som om varmen bliver prioriteret nogen steder frem for andre, huset er 125m2 så det burde ikk være et problem for fyrret, samt min returtemp stadig er næsten lige så høj som fremløb,, jeg har prøvet at skrue helt op for pumpe, og udluftet divs radiator, men intet virker,

nogen der har en ide hvad der kan være galt ? :cry:


Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: varme forsvinder i rigtig koldt vejr

Indlæg af Flisbrænderen » 07 jan 2017 10:12

Når din retur temp kun er nogle få grader under fremløb, har fremløbet fundet en genvej direkte til returen et sted i anlægget, som gør trykket til radiatorerne forsvinder.
Det kan typisk være ved varmvandsbeholderen ( vvb ) til brugsvand.
Hvordan er vvb tilsluttet ?
Er der lavet noget om lige før problemet opstod ?
Tegn evt en skitse over anlægget med alle pumper og ventiler og læg billedet ind her.
Så er det nemmere for brugere her at hjælpe dig.

Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 2 gange

Re: varme forsvinder i rigtig koldt vejr

Indlæg af stig70 » 07 jan 2017 10:33

Hej Christianbirk.

Min første tanke var at shuntventilen snupper al varmen og derved cirkulations pumpeflow, men du skriver jo at din retur temperatur ligger et par grader under setpunkt.. Hvis Multiheat'en holder temperaturen også når det er koldt, vil jeg foreslå at du kontrollere vandtryk på anlægget. Gætter på du har en tryk ekspansionsbeholder.... jeg har 3 gange oplevet tryk ekspansionsbeholdere ( punktere ) på deres femte år. Når de bliver utætte i membranen, falder vandtrykket og varmen kommer ikke ud til alle radiatore.... kun dem hvor vandet nemmest kan løbe igennem.
Når det bliver rigtigt koldt og alle radiator ventiler åbner mere op, er vigtigheden af godt flow og korrekt tryk ( især med første sal ) tilsvarende større.
Hilsen Stig

christianbirk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 jan 2017 08:58
Modtaget likes: 1 gang

Re: varme forsvinder i rigtig koldt vejr

Indlæg af christianbirk » 07 jan 2017 13:04

tak for de gode forslag

stig70: det var lige præcis hvad der var galt ! shuntventilen havde sat sig, så det var minimalt hva der kom ind af varme i huset, og min trykbeholder som du nævner, var fyldt op med vand, så den skulle lige tømmes og have tryk på igen,, og nu spiller det bare, der er godt med varme på alle steder..

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: varme forsvinder i rigtig koldt vejr

Indlæg af thy » 07 jan 2017 14:18

kanon hjælp..

har selv termisk shunt som der anbefales....desværre begrænser det meget hvad fyret får lov at lave specielt hvis jeg skruer kedeltemp ned lukker den bare...med tiden er det ikke blevet bed´re så jeg skal helst have set på 80 ellers kan jeg ikke trække nok ud af dem så kugle hane løsningen nærmer sig..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
stig70
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 dec 2016 20:49
Mit fyr: Baxi Tpk 24 scandpell
Areal: 376m2 stuehus+ 35m2
Brændsel: 6 mm Barlinek
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 2 gange

Re: varme forsvinder i rigtig koldt vejr

Indlæg af stig70 » 07 jan 2017 21:16

Fedt at du har fået det hele til at spille igen Christian...


Besvar