Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmeveksler til pool

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
deseinar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 sep 2016 23:20

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af deseinar » 07 sep 2016 20:52

jeg ved ikke om jeg er blevet meget klogere..

men jeg går vel ikke helt galt i byen hvis jeg vælger en 44kw eller hvad

aquatemp laves i 4 størrelser
http://www.welldana.dk/pool/opvarmning/ ... ksler.html


xkfc

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af xkfc » 07 sep 2016 22:39

Ja.. det kan være svært at sortere i informationerne i et forum :stjerner:

Da der ikke er alverden tab i sådan en varmeveksler betyder det ikke noget at den er for stor, hvis den er for stor har den nemmere ved at overflytte energien hvis fremløbs temperaturen er lav, man skal nemlig lige sætte sig ind i ved hvilke temperaturer (Δt)xflow varmeveksleren yder sit max.

Hvis man derimod vælger en der er for lille så risikerer man ikke, at den trække fyret helt i knæ under spidsbelastning.

Selv om du syntes at fyret "har ingen problemer" så kan det jo alligevel være at der ikke er meget energi til overs på de koldeste dage, derfor ville det være rart at kende forbruget af træpiller.

For at lave en brugbar beregning er man nød til at kende alle faktorer.

Er det et eksisterende bassin der aldrig har været varmet op?
Er det et nyt der skal Bygges?
Hvor meget energi er der til rådighed?
Skal poolen være opvarmet 24/7/365?

Jo flere fakta, desto bedre vil svaret blive.

Det var nærliggende at når nu poolmanden har givet sit forslag at man lyttede til ham, men husk at gøre ham ansvarlig! jeg har lige været ude ved en der blev 140000kr fattigere fordi hverken Smeden eller Danfoss var ansvarlig for et fejl dimensioneret jordvarmeanlæg, der først kostede en ny og meget større kompressor og dernæst flere hundrede meter jordvarme slange.

Hvis det ikke betyder noget om det virker (dvs. om huset eller poolen gerne må være kold i perioder) kan man jo bare forsøge sig frem.

Jeg tror den rigtige løsning er at lade et professionelt firma klare dimensioneringen af opvarmning og affugtning så man ikke skaber en masse problemer for sig selv.
Måske der i dag findes nogle løsninger der klare opvarmning og affugtning i et hug? så man slet ikke skal bruge pillefyret!

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af Rene`Strøm » 07 sep 2016 22:45

xkfc skrev:Det giver god mening..
Teoretisk skal du bruge 151kW/t energi for at hæve de 10m3 13°C hvilket med et 25kW fyr skulle kunne klares på 6 timer men da din varmeveksler kun er på 16kW kommer det til at tage 10 timer.

Ved du hvor mange piller du bruger til en opvarmning? Hvis jeg regner lidt på det kommer jeg frem til 38kg :)
Hej
Nej det har jeg aldrig regnet på :) :D , som vi siger her omkring , det koster at hygge sig :lol: , men når den først er varm koster det ikke meget at holde ved lige

xkfc

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af xkfc » 07 sep 2016 22:49

Rene`Strøm skrev:Hej
Nej det har jeg aldrig regnet på :) :D , som vi siger her omkring , det koster at hygge sig :lol: , men når den først er varm koster det ikke meget at holde ved lige
Det er rart at der er nogen der hygger sig.. du bruger 10-15 ton, det er alligevel et "sjus" på 50% , jeg bruger 7855,26kg icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Jharming
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 dec 2014 12:02
Mit fyr: Woody
Areal: 330+100
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 10

Re: varmeveksler til pool

Indlæg af Jharming » 03 nov 2016 21:06

Rene`Strøm skrev:Det var skisme en stor veksler , hvad skal du varme op en svømmehal ?? :-) jeg varmer selv en 10000 l pool op med en 16 kw veksler , og det køre fint , og 2 110 l metro beholder og huse på 360 m2
Hej, ikke for at hijacke denne ældre tråd, men jeg går også og overvejer at få varmet udendørs svømmebassinet op næste sæson. Så her i de kolde måneder kan jeg kigge lidt på hvordan jeg kan varme vandet en 5-10 grader op. Den pool jeg har er med salt og klorgenerator. Poolen er på 16.000 liter, så en varmeveksler på 16kW burde jo være fint. Det er forresten et 24 kW pillefyr jeg har.

Jeg kunne godt tænke mig om du kunne fortælle hvordan din opsætning er. Hvilken varmeveksler bruger du?

Hilsen

Jakob


Besvar