Baxi stomi?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi stomi?

Indlæg af thy »

jancar skrev:Hej Thy

Jeg skruede dækslerne af i weekenden,- og fan.... om det ene gevind ikke knækkede af! JBolten var åbenbart rusten fast i gevindet. Jeg har desværre ikke et svejseværk, så løsningen blev at jeg skar resten af gevindet væk, og borede det ud. Så nu skal der en bolt i inde fra, med RTV silikone som tætning. Ikke optimalt, og jeg skal huske hvilket gevind det er hvis jeg nogensinde skal have det af igen, så den ikke dratter ned i kedlen... Men jeg satser på at den her tætning skal holde fyrets levetid ud! Synes godt nok at det er utroligt at fyret er lavet med den her svaghed.

Der var en del rust på selve kedlen pga at det har været utæt i længere tid (også inden vi overtog ejendommen). Det betyder så også at det ikke er særlig plant mere, selv efter slibning. Så selve pakningen bliver en kombi af gummipakning og RTV silikone. Pakningen kommer også til at dække hele hullet.

Jeg har faktisk planlagt at køre i biltema på vejen hjem fra arbejde i dag og købe noget af det her:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilre ... 000017978/

De har det i 6 mm, og har følgende specs: Med høj brændstof- og oliebestandighed. Kan let klippes eller skæres til den ønskede form. Strækstyrke: 80 kg/cm³. Hårdhed: 70 ± 0,05 shore. Specifik vægt: 1,20 ± 0,05. Temperaturområde: -30 °C til +120 °C.

Mon ikke det kan klare opgaven.

Men mange tak for tilbudet,- Hvis det her ikke virker så kigger jeg gerne forbi.

Mvh Jan
mon ikke det vil virke.. er sku kommet i tvivl om at skære en firkant uden hul :oops: kan det tænkes der skal være et hul af en vis størelse så pakning kan arbejde lidt..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baxi stomi?

Indlæg af jancar »

Satser jeg på

Har du ikke en i uden hul, så vidt jeg husker?

De to gange jeg har haft pakningen af, har tærringen/utætheden været på indersiden, altså ind imod kedlen, og ikke imellem pakning og dækslet. Så det kan godt være at det ikke er hullet i pakningen der er problemet. Men jeg prøver med en pakning i et helt stykke. Den vil vel bare bule lidt ud hvis den skal arbejde... satser jeg på :)

Begge gange jeg har skiftet pakninger der har pakningerne været stenhårde og skøre når jeg har skruet dækslerne af.

Indtil jeg fandt det her i biltema, der havde jeg også overvejet et skære en pakning ud af et bildæk. Må jo kunne modstå både tryk og temperatur.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi stomi?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Lad mig sige med det samme, at jeg ikke er 100% sikker, men synes at huske den
store af de tre pakninger, findes i to varianter, enten har den hul i midten, eller
også en halv stor 'gummibold' der vender ind i kedlen.

Det er jo klart langt mere besværligt at producere en gummipakning med en halv gummibold
på midten, end et gement stykke fladt gummi, så det kan ikke være tilfældigt, at netop den store
pakning enten har et hul, som på på nyere modeller, og en halv gummibold, som på de ældre modeller.

Hvad funktionen skulle være, kan jeg ikke lige gennemskue, men det er næppe tilfældigt.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
jancar
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Baxi stomi?

Indlæg af jancar »

Hmm ,- men materialet de bruger er i hvert fald noget hø, når det ikke beholder sin fleksibilitet, bliver hårdt og til sidst utæt...

Kan hullet være pga at producenten vil undgå at der flader et stykke pakning af, hvis/når det bliver hårdt og skørt, der så kan sætte sig fast et sted i rørsystemet?

Mvh Jan
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Baxi stomi?

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Tja, jeg har ikke set de nyere pakninger, men havde for nyligt fat i pakninger
fra en Baxi 2.5 årgang 1999, og det var kraftige gummipakninger, stadig fine
og smidige, så de røg på reservedels lager.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar