Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problem med Baxi pillefyr (Fejl A15)

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
L-Schmidt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 sep 2014 20:59

Problem med Baxi pillefyr (Fejl A15)

Indlæg af L-Schmidt » 22 sep 2014 21:19

Hej

Jeg skriver på vegne af min far, som har et Baxi Multi-Heat 2,5-600 DK pillefyr.

Fyret blev installeret i 2007 og der har i de seneste par år med jævne mellemrum været problemer med, at fyret går i alarm-mode og kommer med fejlkoden "A-15" der iht. instruktionsmanualen betyder "Røggasføler defekt / afbrudt".

Jeg tror, at vi indtil nu har skiftet røggasføleren 4-5 gange (hvis ikke flere) - sådan cirka med 6 måneders mellemrum, men det kan vel ikke være rigtigt, at en røggasføler ikke holder længere? Vi bruger generelt kvalitetspiller og har prøvet at skifte mellem forskellige typer osv.

Når den går i alarmmode går fyret selvfølgelig ud, men det kan altid genstartes ved at deaktivere alarmen og trykke på "start". Selvfølgelig forudsat, at ilden ikke har været slukket i mange timer.

Herefter kan der igen gå alt lige fra 1/2 dag til 2-3 dage, hvor der ikke er problemer - før samme problem så kommer igen. For nyligt kom alarmen dog 2-3 gange på en dag.

Der er ikke umiddelbart noget helt fast mønster i, hvornår alarmen optræder. Men for det meste er det i foråret / efteråret, dvs. ved overgang mellem vinter og forår og sommer og efterår - dvs. når der er temperaturskift udenfor, at problemerne opstår. Jeg ved dog ikke, om det bare er tilfældigt?

Mht. hvornår på døgnet det sker, så er det ofte sent på natten / hen i morgenstunden. Ikke at det nødvendigvis har betydning, men det kunne jo godt være, at problemet var relateret til, hvornår fyret skulle "arbejde" mere eller mindre. Mht. at det ofte sker om natten, så er det i særdeleshed træls, fordi det resulterer i, at vandet er koldt, når man skal i bad før man skal på arbejde :-) Så i denne tid er det blevet en fast rutine at stå op kl. 5 om morgenen, og tjekke at alt er OK. Men der er jo ikke holdbart icon_cheesygrin.gif

Det mærkelige er, at når vi så skifter røggasføleren, så kører fyret igen upåklageligt i længere tid.

Det ville glæde mig at høre jeres forslag til, hvad der kan være galt. For det er ved at være træls, at skulle skifte røggasføler så tit.

Tak for jeres kommentarer!


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Problem med Baxi pillefyr (Fejl A15)

Indlæg af Brandsen » 22 sep 2014 21:34

Halløj i forum,

Velkommen her på Blå Stue, det er os med de blå Baxi 8)

Nej, røggasfølerne går ikke i stykker i tide og utide, jeg har stadig den helt originale der
fulgte med min Baxi 2.5, og den blev installeret i efteråret 2005.

A-15 fejl betyder ikke nødvendigvis at røggasføleren er defekt, men kan også betyde at
røg temp er kommet op over 350 grader, og så lukker Baxi altså ned, af sikkerhedshensyn.

Ved nyrenset kedel kører jeg med ca 110 grader i røg temperatur, og når den er steget til
140 - 150 grader, så er det helt afgjort tid til rensning. Det er sådan hver 2-3 måned.

Kontroler lige hvilken røg temp der aktuelt er på den Baxi.

Hvis den er over 150 grader, så rens grundigt, og kontroller at den så kommer ned på ca 110 grader.
Hvis den er under 150 grader, så prøv lige at liste indstillingerne her i tråden, og vel at mærke
indstillinger fra begge menuer.

Iltsonden kan også være en fejlkilde, den kalibrerer til ca 210 som sluttal når sonden er ny,
og bliver så slidt med årene, og når sluttallet kommer under 180, så skal den skiftes.
( Formoder der er ilt styring på den Baxi ? Ellers jo ikke relevant )

Er der i øvrigt monteret trækstabilisator ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Problem med Baxi pillefyr (Fejl A15)

Indlæg af thy » 23 sep 2014 15:02

Hvor meget opvarmes der...

Indstillinger.

Der kan have sneget en fejl ind i dem...


Hvor tit renses turbolatorrørene med boremaskinebørste..

Hvor i landet driller det ?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Problem med Baxi pillefyr (Fejl A15)

Indlæg af T-mek » 23 sep 2014 15:57

L-Schmidt skrev:Hej

Jeg skriver på vegne af min far, som har et Baxi Multi-Heat 2,5-600 DK pillefyr.

Fyret blev installeret i 2007 og der har i de seneste par år med jævne mellemrum været problemer med, at fyret går i alarm-mode og kommer med fejlkoden "A-15" der iht. instruktionsmanualen betyder "Røggasføler defekt / afbrudt".

Jeg tror, at vi indtil nu har skiftet røggasføleren 4-5 gange (hvis ikke flere) - sådan cirka med 6 måneders mellemrum, men det kan vel ikke være rigtigt, at en røggasføler ikke holder længere? Vi bruger generelt kvalitetspiller og har prøvet at skifte mellem forskellige typer osv.

Når den går i alarmmode går fyret selvfølgelig ud, men det kan altid genstartes ved at deaktivere alarmen og trykke på "start". Selvfølgelig forudsat, at ilden ikke har været slukket i mange timer.

Herefter kan der igen gå alt lige fra 1/2 dag til 2-3 dage, hvor der ikke er problemer - før samme problem så kommer igen. For nyligt kom alarmen dog 2-3 gange på en dag.

Der er ikke umiddelbart noget helt fast mønster i, hvornår alarmen optræder. Men for det meste er det i foråret / efteråret, dvs. ved overgang mellem vinter og forår og sommer og efterår - dvs. når der er temperaturskift udenfor, at problemerne opstår. Jeg ved dog ikke, om det bare er tilfældigt?

Mht. hvornår på døgnet det sker, så er det ofte sent på natten / hen i morgenstunden. Ikke at det nødvendigvis har betydning, men det kunne jo godt være, at problemet var relateret til, hvornår fyret skulle "arbejde" mere eller mindre. Mht. at det ofte sker om natten, så er det i særdeleshed træls, fordi det resulterer i, at vandet er koldt, når man skal i bad før man skal på arbejde :-) Så i denne tid er det blevet en fast rutine at stå op kl. 5 om morgenen, og tjekke at alt er OK. Men der er jo ikke holdbart icon_cheesygrin.gif

Det mærkelige er, at når vi så skifter røggasføleren, så kører fyret igen upåklageligt i længere tid.

Det ville glæde mig at høre jeres forslag til, hvad der kan være galt. For det er ved at være træls, at skulle skifte røggasføler så tit.

Tak for jeres kommentarer!
Hej

Det lyder spøjst at den skulle æde en røg temp. føler ca. hver 6 måned...
Hvis i har gemt de "dårlige" følere kunne det være sjov at måle lidt på dem og se om de virkelig er defekte.
Lige når fejl opstår kunne man afmontere ledninger til føler og måle på den, en enkelt dårlig føler vil jeg gerne tro på, men ikke 5 eller 6 stykker.
En anden mulighed er at indgang for røg temp. føler på stokerprint er (periodisk) dårlig.

Hvis i vil prøve med et andet stokerprint har jeg et brugt men OK print liggende som i er velkomme til at låne, i skal bare flytte prom fra jeres med over.

Hvor i landet befinder fyret sig ?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

L-Schmidt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 sep 2014 20:59

Problem med Baxi pillefyr (Fejl A15)

Indlæg af L-Schmidt » 29 sep 2014 21:59

Mange tak for alle jeres svar....og beklager mit sene retursvar, men der har været meget at se til :-)

For 4-5 dage siden havde vi panelet med display/knapper pillet af og kunne se, at kablet til røggasføleren ikke sad ordentlig fast i printpladen.
Efter at vi har sat kablet ordentligt i og spændt skruen igen, har der ikke været problemer af nogen art.

Jeg vil gerne sige tak for jeres svar, men vi prøver nu lige at se, om ikke det løser problemet.

Hvis det vitterlig var det, som var problemet , så forklarer det imidlertid ikke, hvorfor der tidligere har været lignende problemer.

Mht. det rent tekniske, så er vi ikke så meget inde i det, så om der er iltstyring eller trækstabilisator monteret, må vi blive svar skyldig.

Turbolatorrørene rengøres ugentligt med boremaskinebørste.

Hvis problemet opstår igen og vi skal uploade vores indstillinger herinde, hvilke indstillinger er det så konkret som er relevante? Som nævnt er vi ikke så vildt tekniske, så den eneste menu vi har været inde i er den, hvor man kan skifte mellem røggastemperatur, returløbstemp. osv. osv.

PS: Vi bor i Sønderborg-området ;-)

Fortsat god aften!


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Problem med Baxi pillefyr (Fejl A15)

Indlæg af thy » 29 sep 2014 22:10

Godt så.. Brandsen hentyder til at den måske kommer meget langt op i røgtemp..

Så holdd lidt øje med røgtemp...

Driftformsknap må ikke lyse..

Hvis du kan bladre alle 6 dioder med menuknap er der iltstyring aktiveret..

Kører den standart indstillinger er den sat op til 500-600 m2 og det kan give unødvendig høj røgtemp og forbrug..

Men får i lysten til justering er vi klar med lidt ider..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar