Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan ser jeg virkningsgraden

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvordan ser jeg virkningsgraden

Indlæg af jhjorsal » 28 okt 2013 12:26

Jeg har regnet lidt på solcellerene for at se hvor jeg ender hen ad, og jeg kan se at jeg formentlig ender med 1000-1200 KW +
Og jeg har jo både en VVB med elpatron jeg kan tænde op samt en varmepumpe, så mine overvejelser går på at knalde den overskydende el produktion af der. Men jeg har noget gulvvarme jeg gerne vil holde igang og nogle rum varmepumpen ikke kan levere til, så jeg kan ikke lukke fyret ned. og er nu lidt bange for at min belastning af fyret bliver så lav at virkningsgraden ryger helt i bund, så hvordan ser jeg om jeg har en rimelig virkningsgrad på fyret, der er jo ikke meget ved at bruge overskuds el hvis mit pilleforbrug forblir det samme
[album]1752[/album]
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


xkfc

Hvordan ser jeg virkningsgraden

Indlæg af xkfc » 28 okt 2013 21:00

Ud fra den tabel du selv har indsat, skal du jo bare bruge strømmen om sommeren, eller om vinteren. :great:

Ellers må du trække en forlængerledning til naboen icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hvordan ser jeg virkningsgraden

Indlæg af jhjorsal » 28 okt 2013 22:17

Ja den har jeg også selv regnet ud, men nu kan jeg jo ikke gemme strømmen til vinter da jeg afregner 31/12 men det jeg spurte om var jo om jeg på nogen som helst måde kunne få en fornemmelse af om mit forbrug pt var over 5 KW eller i alt fald 2.5 KW så jeg havde en rimelig virkningsgrad på mit fyr.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

xkfc

Hvordan ser jeg virkningsgraden

Indlæg af xkfc » 29 okt 2013 09:32

Det er ikke det store problem at finde ud af, og lidt alligevel.
1kg piller indeholder 4,5 - 4,9kw ved at vide hvor mange piller man hælder på, ved man jo ydelsen. Men så kommer det svære, for hvis fyret er dårlig justeret kan den bedste virkningsgrad jo være 60-70%. I din profil står der at du bruger 10t + varmepumpe? eller forstår jeg det forkert?.
Det er faktisk ret mange piller, en kammerat bruger lige under 7t i en Baxi til 230m2, incl. at han tænder op en gang dagligt om sommeren til varmt vand, men nu ved jeg jo ikke om du har isolering icon_cheesygrin.gif Hans hus er fra sidst 70' i 2 plan.

De 1000kw du har i overskud er jo ikke ret meget energi når vi snakker husopvarmning. Det hjælper selvfølgelig på det at bruge en varmepumpe, så bliver det jo til 3500-4000kw som svarer til omkring 800kg piller.


Besvar