Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

tilbage brand tilbage brand

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

tilbage brand tilbage brand

Indlæg af Rene`Strøm » 22 maj 2013 08:36

Hej alle
nu har jeg haft tilbage brand 3 gange inden for de sidste par uger , køre med flis , men kom til at tænke på om
det evt kunne ha noget at gøre med at sneglen er slidt ( kedel fra 2000 ) , der er efterhånden en del mellem rum
mellem snegl og kanal , kedlen brænder lige når det falder ned ved herden , så det har nemt ved at trække tilbage
i kanalen , især ved lavtryk ( har røgstabilisator på ) , og kan det i det hele taget betale sig at ofre flere penge i så
gammel en kedel ? , den køre ellers fint :great:


pendec

tilbage brand tilbage brand

Indlæg af pendec » 22 maj 2013 09:47

Da jeg havde stoker for længe siden, så var mine tilbagebrandsproblemer om sommeren primært at jeg havde for lavt forbrug og at den ikke skubbede nok fremad, før den brændte så langt ned at det gik bagud igennem snegl.
så det jeg prøver at sige,
- du kan ikke komme af med varmen, så du får ikke nyt brændsel ind så når kedel holder varmen, så brænder den vel bare længere tilbage. (hvis den har kontakt til snegl og flis, altså)
- eller, den kan ikke brænde flis af, så hurtigst som det tilføres og som du nævner flamme er tæt ved tilførsel, så stables brandbar flis jo igennem tilførsel og det går ikke?

bare nogle ide'r og hvordan jeg husker min stoker fejlede når jeg varmede vand i sommerperioder.

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

tilbage brand tilbage brand

Indlæg af Rene`Strøm » 23 maj 2013 08:55

pendec skrev:Da jeg havde stoker for længe siden, så var mine tilbagebrandsproblemer om sommeren primært at jeg havde for lavt forbrug og at den ikke skubbede nok fremad, før den brændte så langt ned at det gik bagud igennem snegl.
så det jeg prøver at sige,
- du kan ikke komme af med varmen, så du får ikke nyt brændsel ind så når kedel holder varmen, så brænder den vel bare længere tilbage. (hvis den har kontakt til snegl og flis, altså)
- eller, den kan ikke brænde flis af, så hurtigst som det tilføres og som du nævner flamme er tæt ved tilførsel, så stables brandbar flis jo igennem tilførsel og det går ikke?

bare nogle ide'r og hvordan jeg husker min stoker fejlede når jeg varmede vand i sommerperioder.
Hej
fandt ud af at der var samlet sig en tjære klump lige ved sneglen , så den kunne ikke skubbe det ret langt ind i herden , men
tror nu det snart hedder ny snegl , så det bliver skubbet længere ind i kammeret :great:

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

tilbage brand tilbage brand

Indlæg af Brandsen » 23 maj 2013 09:13

Halløj i forum,

Godt du fandt problemet, og det er i øvrigt set før, at specielt ved lav last kan man
få dannet beg og tjære for enden af sneglekanalen, sådan den til sidst ser ud som
om den er rund og ikke firkantet.

Men, synes når det en sjælden gang sker, så kommer der en lidt 'sur' lugt, så det har
jeg brug som indikator for at skulle rense ved enden af sneglekanalen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

tilbage brand tilbage brand

Indlæg af snubbi » 26 maj 2013 16:10

hej
den beg/tjære klump kan du undgå ved at skære et lillet stykker skamol plade til så det ligge fra snegelekanalen til det første luft hul
jeg har sat et stykke rustfri 2mm svejse tråd på tværs mellem lufthullern så skamol pladen ikke bliver skubbe ind, når snegel køre flis ind , det giver en lidt bedre forbrænding


Besvar