Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilbagebrand

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

Tilbagebrand

Indlæg af Aakerman » 07 maj 2013 21:29

I mit foregående indlæg bad jeg om hjælp til kalibrering af lambdasonde, og selve kalibreringen gik også lige efter bogen, men, da jeg skulle starte fyret igen var der sket noget.
Sneglen ville ikke køre rundt, der var vådt der inde. Selvfølgelig var hele 350 literkammeret fyldt til randen med piller, og alle poser var væk.
Det tog tid, for materialet omkring sneglen var lidt ligesom beton (lidt overdrevet).
Jeg havde taget pladen af til bagkassen (fyrkassen) og bemærkede at der var piller under sneglegennemføringen fra lagertank til fyr, og der lå flere stykker paknings materiale, den grå asbest agtige pakning.
Jeg fik tanken, at hvis den pakning var brudt (uvist af hvilken årsag) så ville dette kunne give falsk luft til en tilbagebrand.
I dag kom smeden og skiftede pakningen, jeg slukkede fyret en time før han kom, og havde kørt lagertanken næsten i bund.
Igen viste det sig at der havde været tilbagebrand i forbindelse med min slukning af fyr, og igen tror jeg at den er blevet næret af den falske luft, fra den stort set manglende pakning.
Hvis der er nogen der har prøvet noget lignende, eller kan bestyrke min opfattelse eller det modsatte, er jeg meget interesseret i et bud.

Medens vi er ved det, så læser jeg jo her at folk taler om meget eller lidt "smuld". Jeg ved ikke hvad "meget smuld" er. Er smuld altså savsmuld et problem for en Baxi ? Bør man støvsuge det væk når man ser det ?

Venlig hilsen

Aakerman


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Tilbagebrand

Indlæg af Ugelvig » 07 maj 2013 21:57

Jeg er på ingen måde orakel udi Baxi (det lader jeg Thy om :) ), men en Multiheat er vel en stoker? Derfor burde savsmuld vel ikke være et problem for den? Jeg kan forstå at de "små" træpillebrændere med deres plastik flexsnegle, kan have problemer. Men ikke en Multiheat!?

Måske Thy kan kaste lidt klarhed over dette?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Tilbagebrand

Indlæg af thy » 07 maj 2013 23:54

Ingen problemer med smuldret piller. Normalt kan dog under lavt indstilling få fyret til at gå ud hvis ikke røgtemp kan holdes over de 90-100 grader mindst en gang Per 30 minutter. Men kan justeres til at køre rent smulder.

Klart at baxien ikke må være utæt , som du beskriver.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

Tilbagebrand

Indlæg af Aakerman » 08 maj 2013 00:01

Ha, og medens jeg skrev mit indlæg, begyndte "hun at hyle" med en A-10 alarm.
Jeg trykkede "alarm reset" og gik over til min dampede fisk igen, med den tanke: Nu er der nok vand igen. Nu skal vi huske på at fyret har kørt perfekt fra klokken 12 til nu.
Jeg havde ikke kommet så mange piller på, så kammeret var hurtigt tømt, sneglen var tør, og der var stadig gløder opdagede jeg da jeg åbnede kedellågen (det burde jeg nok havde gjort først). Den fik en spand piller, og lidt fremrulning, og der var flamme med det samme.
Den eneste forskel i adfærd over dagen jeg kan se er, at døre og vinduer har været åbne hele dagen, hvilket jo blot har betydet at jeg har fyret for fuglene og resten af Danmark, her til aften er alt lukket. Kan det give en A-10 ? Eller er der noget andet i vejen ?

Venlig hilsen
Aakerman

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Tilbagebrand

Indlæg af thy » 08 maj 2013 00:17

Aakerman skrev:Ha, og medens jeg skrev mit indlæg, begyndte "hun at hyle" med en A-10 alarm.
Jeg trykkede "alarm reset" og gik over til min dampede fisk igen, med den tanke: Nu er der nok vand igen. Nu skal vi huske på at fyret har kørt perfekt fra klokken 12 til nu.
Jeg havde ikke kommet så mange piller på, så kammeret var hurtigt tømt, sneglen var tør, og der var stadig gløder opdagede jeg da jeg åbnede kedellågen (det burde jeg nok havde gjort først). Den fik en spand piller, og lidt fremrulning, og der var flamme med det samme.
Den eneste forskel i adfærd over dagen jeg kan se er, at døre og vinduer har været åbne hele dagen, hvilket jo blot har betydet at jeg har fyret for fuglene og resten af Danmark, her til aften er alt lukket. Kan det give en A-10 ? Eller er der noget andet i vejen ?

Venlig hilsen
Aakerman
når du lukker ned for forbruget på den måde bliver der jo selfølgelig pausefyring.. og er tanken næsten tom da fyret skal starte op igen kan ilt% falde for langsomt og derfor kommer fejlen...

kommer den igen skal vi lige finjustere nogle små ting..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Aakerman
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 06 apr 2011 22:31
Mit fyr: Baxi 1,5/350 Multiheat med iltstyring.
Areal: 160
Brændsel: Norrlands 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 24 kg

Tilbagebrand

Indlæg af Aakerman » 08 maj 2013 01:06

Tak skal du have, jeg har lige været i fyrrummet og nu rumler "hun" som hun plejer. Jeg har hældt tre sække mere på, åbnet lidt mere for en lang radiator i stuen (hvor vi egentlig kun befinder os i weekenden). Nu vil jeg observere, og meddele her. Går det i kludder, så henvender jeg mig til dig direkte.

Bedste hilsner
Aakerman

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Tilbagebrand

Indlæg af Ugelvig » 08 maj 2013 07:39

Aakerman, du kan roligt lade Dr. Thy hjælpe dig med at finjustere din Baxi. Han er et orakel udi Baxi :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar