Utallige problemer med min Baxi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Jespernj
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af Jespernj »

Hej Forum.

Der er tale om en 2,5 uden iltstyring og trækstabilisator som dog er i ordre nu, se evt. andet indlæg vedr. prom.

Jeg er på 4. år med min Baxi - den er tolv år gammel, men altså kun i mit ejerskab i de sidste 4

Den har altid kørt perfekt, men på det sidste er den begyndt at drille mig med tilbagebrænd. I det tilfælde har jeg et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med svar på.

1: Hvordan tjekker man at sit brandslukningsudstyr virker? (der sidder en trykbeholder på væggen ved fyret, og der er tilsluttet byvand til)
Grunden til jeg spørger er at ved de sidste mange tilbagebrande, er der gået ild i brændslet i magasinet, hvilket selvfølgelig resulterer i meget varmt magasin, og dertil formentlig nu ødelagte pakninger - Lågepakning er ihvertfald færdig nu, og magasinet er heller ikke rigtig blåt mere. Malingen er tilsyneladende ikke varmefast :-)
Udover det ødelagte er det bestemt heller ikke nogen fornøjelse at rense halvbrændte piller ud af magasinet - det ryger og stinker som ind i h... VIRKELIG frygteligt...

2: Hvor brænder jeres piller i forhold til sneglen? Når jeg kigger ind, er der ild i pillerne helt op og ned af sneglen, og i princippet egentlig i de første cm. af det firkantede sneglerør - er det meningen? eller skal bålet være længere fremme? I så fald, hvordan løser jeg det? Jeg har forsøgt manuelt at køre en stor bunke ind mens fyret arbejder, men det resulterer blot i en hel masse ild kortvarigt, og så er det tilbage ved udgangspunktet igen... Umiddelbart tror jeg ikke sneglen er slidt (den er skiftet af den tidligere ejer på et ukendt tidspunkt, den gamle har jeg stadig liggende) - Jeg har på et tidspunkt fyret med korn, og i den forbindelse monteret den trekantede snegleforlænger. den er helt brændt væk nu, kun gevindstangen sidder tilbage - og det må jo på en eller anden måde betyde at sneglen stadig har samme længde.

3: Kan falsk luft føre til alle mine problemer? Det skal siges at tilbagebrand som oftest først opstår når magasinet er ved at være tomt - og hvis det er lunt i vejret, og fyret har for lidt at lave...

4: Fyret har kørt med tæt på fabriksindstillinger indtil nu, men i mit forsøg på at stoppe ovennævnte problemer har jeg prøvet at justere efter Thy's anbefaling til en anden bruger som havde nogenlunde samme setup som mig, af hvad jeg kunne læse mig til i tråden. Det har betydet at fyret kører langt mindre brændsel ind, og det har jeg nu min bange anelse for kun vil forværre problemet med tilbagebrand.

5: Jeg er generelt omhyggelig med at holde fyret rent, der ligger hverken slagge eller lign. nogen steder - heller ikke i sneglerøret, det er helt firkantet!

Der opvarmes 251m2 i ét plan middel isoleret - ca. 100m2 er gulvvarme i nye gulve. Herudover holdes værksted på 150m2 frostfri(altså pt ingen forbrug hertil) Fyret står i hal ca. 40M fra huset (fjernvarmerør fra 70'erne).

indstillinger efter nylig justering:

Settemp. 75

L0,1
H0,2
blæs lav: 8
Tid lav: 22
Blæs høj: 19
Tid høj: 20

Sidste år holdt jeg øje med forbruget, vi brugte 19 tons primært træpiller, men også piller fremstillet af græs. Synes måske også det er i overkanten, men igen - jeg har jo ikke noget at holde det op imod.

Som før skrevet har jeg bestilt iltstyring og trækstabilisator - Håbet er selvfølgelig et lidt lavere forbrug hvis muligt, men lligeså meget en mere problemløs drift. Jeg har hverken tid eller lyst til at pille ved mit fyr hele tiden.

Jeg håber nogle af jer har et par gode ideer til mig, for jeg er efterhånden snart meget træt at det her bøvl...

Mvh

Jesper

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Ad 1) Jeg vil foreslå du tager SYR ventilen ud af holderen på sneglekanalen, for det lyder til
den er defekt, eller også er der simpelthen ikke vand i trykbeholderen.
Du kan teste den var at varme den op når du har den ude af holderen.
Mener der er en tråd her på Stoker Pro om hvordan man adskiller og samler sådan en SYR ventil

Ad 3) Ja, falsk luft er klart nødvendig for at få tilbagebrand i en Baxi 2.5
Det er som regel en utæt pakning i låget på magasinet, så husk at give den en gang silicone årligt,
så den holder sig smidig og tæt.
Check at de 4 bolte der holder tank og kedel sammen er strammet godt til, det er før set de ikke
har været tilstrækkeligt spændt, og dermed mulighed for falsk træk.
Check at overtryksrøret, der går fra toppen af blæserhuset til toppen af tanken, ikke er fyldt med støv og møg,
ved lige at blæse det igennem med trykluft.

Ad 4) Ja, netop afsætning af slagge og beg i enden af sneglerøret, såden det ikke længere er firkantet, er en
almindelig årsag til problemer af den slags, så fint du har renset grundigt der.

Af andre muligheder kunne man nævne :

a) Vand i bunden af luftkamrene ? Skru aftapningsskruen ud for at kontrollere, og så lige et langt tyndt
stykke ståltråd ind gennem hullet, det er før set vandet har trukket 'snask' med ned i luftkamrene,
som så lukker for aftapningshullet, såden der står vand i kamrene, selv om man har haft skruen ude.

b) Lukkede lufthuller i brændkamret ? Det er før set at hullerne i brændkamret er blevet lukket af slagge,
så check der kan gå henholdsvis 6mm bor gennem de nederste lufthuller, og et 4mm bor i de øverste,
og så lige tæl efter at du har dem alle sammen 8)

c) Støv og møg i blæseren, så du giver mindre luft end forventet ? Blæs med trykluft ind gennem hullerne
i blæserhuset.

d) Husket at tømme røgkassen for aske ? Det er den kasse der sidder på bagsiden af røgkanalerne,
altså den kasse du kommer ind til via de høje smalle låger på siden af Baxien.

e) Røgrøret renset for nyligt ? Det er før set at skorstenfejeren kun fejer 'opad' i skorstenen, fordi der
'nedad' sidder røgtemp føler og iltsonde, og så kan den aller første del af røgrøret stille og roligt blive
mere og mere tillukket. Man kan faktisk godt rense den del, gennem den lille luge til røgkasssen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af thy »

Jespernj skrev:Hej Forum.

Der er tale om en 2,5 uden iltstyring og trækstabilisator som dog er i ordre nu, se evt. andet indlæg vedr. prom.

Jeg er på 4. år med min Baxi - den er tolv år gammel, men altså kun i mit ejerskab i de sidste 4

Den har altid kørt perfekt, men på det sidste er den begyndt at drille mig med tilbagebrænd. I det tilfælde har jeg et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med svar på.

1: Hvordan tjekker man at sit brandslukningsudstyr virker? (der sidder en trykbeholder på væggen ved fyret, og der er tilsluttet byvand til)
Grunden til jeg spørger er at ved de sidste mange tilbagebrande, er der gået ild i brændslet i magasinet, hvilket selvfølgelig resulterer i meget varmt magasin, og dertil formentlig nu ødelagte pakninger - Lågepakning er ihvertfald færdig nu, og magasinet er heller ikke rigtig blåt mere. Malingen er tilsyneladende ikke varmefast :-)
Udover det ødelagte er det bestemt heller ikke nogen fornøjelse at rense halvbrændte piller ud af magasinet - det ryger og stinker som ind i h... VIRKELIG frygteligt...

2: Hvor brænder jeres piller i forhold til sneglen? Når jeg kigger ind, er der ild i pillerne helt op og ned af sneglen, og i princippet egentlig i de første cm. af det firkantede sneglerør - er det meningen? eller skal bålet være længere fremme? I så fald, hvordan løser jeg det? Jeg har forsøgt manuelt at køre en stor bunke ind mens fyret arbejder, men det resulterer blot i en hel masse ild kortvarigt, og så er det tilbage ved udgangspunktet igen... Umiddelbart tror jeg ikke sneglen er slidt (den er skiftet af den tidligere ejer på et ukendt tidspunkt, den gamle har jeg stadig liggende) - Jeg har på et tidspunkt fyret med korn, og i den forbindelse monteret den trekantede snegleforlænger. den er helt brændt væk nu, kun gevindstangen sidder tilbage - og det må jo på en eller anden måde betyde at sneglen stadig har samme længde.

3: Kan falsk luft føre til alle mine problemer? Det skal siges at tilbagebrand som oftest først opstår når magasinet er ved at være tomt - og hvis det er lunt i vejret, og fyret har for lidt at lave...

4: Fyret har kørt med tæt på fabriksindstillinger indtil nu, men i mit forsøg på at stoppe ovennævnte problemer har jeg prøvet at justere efter Thy's anbefaling til en anden bruger som havde nogenlunde samme setup som mig, af hvad jeg kunne læse mig til i tråden. Det har betydet at fyret kører langt mindre brændsel ind, og det har jeg nu min bange anelse for kun vil forværre problemet med tilbagebrand.

5: Jeg er generelt omhyggelig med at holde fyret rent, der ligger hverken slagge eller lign. nogen steder - heller ikke i sneglerøret, det er helt firkantet!

Der opvarmes 251m2 i ét plan middel isoleret - ca. 100m2 er gulvvarme i nye gulve. Herudover holdes værksted på 150m2 frostfri(altså pt ingen forbrug hertil) Fyret står i hal ca. 40M fra huset (fjernvarmerør fra 70'erne).

indstillinger efter nylig justering:

Settemp. 75

L0,1
H0,2
blæs lav: 8
Tid lav: 22
Blæs høj: 19
Tid høj: 20

Sidste år holdt jeg øje med forbruget, vi brugte 19 tons primært træpiller, men også piller fremstillet af græs. Synes måske også det er i overkanten, men igen - jeg har jo ikke noget at holde det op imod.

Som før skrevet har jeg bestilt iltstyring og trækstabilisator - Håbet er selvfølgelig et lidt lavere forbrug hvis muligt, men lligeså meget en mere problemløs drift. Jeg har hverken tid eller lyst til at pille ved mit fyr hele tiden.

Jeg håber nogle af jer har et par gode ideer til mig, for jeg er efterhånden snart meget træt at det her bøvl...

Mvh

Jesper
brandsen har nævnt det væsenlige....
de nye indstillinger du har lavet er nok i underkanten af hvad dine m2 skal bruge.. kører den kun høj nu,og kan den holde set temp?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Jespernj
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 32
Tilmeldt: 16 jan 2010 00:45
Mit fyr: TwinHeat M20i
Areal: 251 + 150 værksted
Brændsel: Træpiller/Flis/Korn etc.
Fremviser gerne i postnummer: 6580
Geografisk sted: 6580 Vamdrup

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af Jespernj »

hej med jer.

Tak for jeres indlæg - jeg vil prøve at rode lidt med den SYR ventil - den kan jo næsten ikke virke siden det brænder helt tilbage i magasinet.

Tak for råd om "udvidet" rengøring - jeg er dog helt sikker på at det er som det skal være. Jeg synes selv at jeg er god til at holde fyret ren i alle leder og kanter. Lufthuller bliver også rengjort periodisk. Dog skal nævnes at jeg aldrig har tjekket det omtalte rør op til magasinet fra blæseren - var ikke engang klar over at et sådan eksisterede. Tak, jeg tjekker det.

Blæseren er ny, ca. 6 mdr. gammel - et leje gik i den gamle og den larmede frygtligt, derfor skiftede jeg den.

Har aldrig haft noget skilt ad i forbindelse med tilbagebrænd - den omtalte aftapningsskrue? Hvor sidder den?

Røgrøret kunne måske trænge til en rengøring - der har jeg ikke været effektiv!

Thy: Indstillingerne har nu kørt i et døgns tid, og det ser faktisk ud til at fungere - den kører skiftevis høj/lav ca. 50/50 - Ingen pause! Men det er jo også mildt nu her. ikke sikkert det kan holde når temperaturen falder senre på ugen... Jeg synes dog stadig bålet ligger langt tilbage. Ikke længere inde i sneglerenden, men selve snegler er omflammet! Skal den være det?

MVH

Jesper

D
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af thy »

Det er ok så klarer den også noget kulde inden det bliver hele tiden på 100%
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Yep, du må få kontrolleret den SYR ventil, den er en vigtig sikkerhedsfunktion.

Yep, det er før set at det allerførste stykke af røgrøret, inden man når op til røg temp føleren,
har været næsten helt lukket til af sod, så kontroller lige der er blevet renset der også.

Overtryksrøret fra blæserhuset til tanken, skal netop sikre der er lidt overtryk i tanken,
og dermed forhindre tilbagebrand, så det er da ikke utænkeligt det er stoppet med støv
og snask i tidens løb, det er jo en ældre Baxi vi taler om.

Aftapingsskruen er en 6mm unbraco skrue, og den sidder helt nede i højre hjørne, som regel
godt gemt af lidt isolering, så du skal helt ned i gulvhøjde for at få øje på den. Gentager : helt ned !

Bålet på min Baxi ligger også lige uden for sneglekanelen, så det lyder rigtigt nok 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
chopper
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28 apr 2011 21:31
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af chopper »

Hvad er dit træk i skorsten. Har du træk stabilisator på
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af kejser2001 »

Hvad blev enden på dette? Jeg har nemlig præcis samme problem pt.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Utallige problemer med min Baxi

Indlæg af thy »

kejser2001 skrev:Hvad blev enden på dette? Jeg har nemlig præcis samme problem pt.

han har en twinheat nu..

hvad driller på baxien..

syrventil eller tilbagebrand?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar