Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

baxi multiheat 2.5 med flis

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af Rene`Strøm » 03 dec 2012 08:48

Hej alle
jeg mangler forslag til indstillinger til min multiheat 2.5 f , køre fortiden med flis , men syntes det gi`r en h...... masse aske , skal næsten tømme brandkammer 2 gange daglig ,
mine indstillinger er

h: 0,8
l: 0,6

blæs

H: 35
l: 20

tid

h: 10
L. 60

forsøger at køre så lang tid som muligt i høj , for at undgå pausefyring
har spekuleret at instille efter manualen , men de skriver 2.5 i sek i høj , og det syntes jeg lyder helt vildt

kom gerne med forslag :great:


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af snubbi » 03 dec 2012 17:00

Rene`Strøm skrev:Hej alle
jeg mangler forslag til indstillinger til min multiheat 2.5 f , køre fortiden med flis , men syntes det gi`r en h...... masse aske , skal næsten tømme brandkammer 2 gange daglig ,
mine indstillinger er

h: 0,8
l: 0,6

blæs

H: 35
l: 20

tid

h: 10 ----17
L. 60

forsøger at køre så lang tid som muligt i høj , for at undgå pausefyring
har spekuleret at instille efter manualen , men de skriver 2.5 i sek i høj , og det syntes jeg lyder helt vildt

kom gerne med forslag :great:
hej
hvis du give den 2,5 i høj, så kommer den til at pause fyre ,er der ikke ilt styring på baxien
dine indstillinger er næsten som mine dog er min snegle tid i høj 17

hvad slags flis fyr du med hvis det er gran / fyr der har stået som rand træer/læghegn til åbene marker så er der meget sand der er groet ind i barken

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af Rene`Strøm » 03 dec 2012 19:09

hej snubbi
nej der er ikke ilt styring på mit fyr , og syntes som også det køre fint , røgturbolaterne er helt hvide , så den må da
brænde rent , men desværre en masse aske , det er mest gran og fyr jeg fyrer med , og syntes også der er en del jord i ,
som samler sig i klumper inde i brand kammert , men det er billigt , køber det ikke så langt hjemme fra , hos en skovarbejder

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af thy » 03 dec 2012 19:29

Rene`Strøm skrev:Hej alle
jeg mangler forslag til indstillinger til min multiheat 2.5 f , køre fortiden med flis , men syntes det gi`r en h...... masse aske , skal næsten tømme brandkammer 2 gange daglig ,
mine indstillinger er

h: 0,8 ****1,2
l: 0,6*****1,0

blæs

H: 35***25
l: 20****8

tid

h: 10***10
L. 60***20

forsøger at køre så lang tid som muligt i høj , for at undgå pausefyring
har spekuleret at instille efter manualen , men de skriver 2.5 i sek i høj , og det syntes jeg lyder helt vildt

kom gerne med forslag :great:
prøv overstående ændringer du kan jo gå tilbage igen hvis ikke det er bedre.... som udgangspunkt bruger du meget højt blæs på begge trin i forhold til efekten,,, hvid er resultat af rigeligt med luft...

husk alt skal ændres for fornuftigt samligning.
driftformsknap må ikke lyse..

_Min knap 10 min
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af snubbi » 03 dec 2012 21:11

hej
der er en del miniraler salte og ligne i nålene og barken .

et lille trick jeg bruger hvis jeg har fået flis der er lidt meget fugt i så har jeg en ild fast sten jeg stiller på høj kant lige i midten af brændkammeret lige uden for hærden (du får målen sener) så der er en ca 5-7 cm luft på begge sider
så kan baxien godt fyre med noget flis der er lidt for fugtig .(over 25%)
det er ikke fordi jeg er tilhænger af at fyre med meget fugtig flis men har prøvet at pressingen fly af bunken så den blev lidt fugtig.
en anden ting jeg lage mærke til, er at den sænke ilt % lidt med de samme indstillinger.


Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af Rene`Strøm » 04 dec 2012 08:27

thy skrev:
prøv overstående ændringer du kan jo gå tilbage igen hvis ikke det er bedre.... som udgangspunkt bruger du meget højt blæs på begge trin i forhold til efekten,,, hvid er resultat af rigeligt med luft...

husk alt skal ændres for fornuftigt samligning.
driftformsknap må ikke lyse..

_Min knap 10 min
Hej Thy
Det er efterhånden en gylden regl ,at driftknappen ikke skal lyse :great: , jeg vil prøve at køre med dine tal , men med
1,2 og stadig 10 sek imellem på høj , vil den så ikke få dobbelt så meget føde ? du må snart af med den tabel du regner alle
de tal her ud fra ha ha :oops: , ang blæs , troede jeg bestemt at når den var hvid i røgrørene , så brændte den rent , har prøvet at gi mindre luft engang før , men syntes dengang at den blev helt sort i røgrørene , nå men jeg prøver dine tal , i
et par dage , du høre nærmere :P

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af snubbi » 04 dec 2012 17:57

hvis den er hvid for den lidt for meget luft
men jeg tro det er svært at fin trimme den uden ilt styring .der er en ilt styring på gg til 2 kilo
hvad er din røg tempertur ?

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af Rene`Strøm » 05 dec 2012 07:32

thy skrev:
prøv overstående ændringer du kan jo gå tilbage igen hvis ikke det er bedre.... som udgangspunkt bruger du meget højt blæs på begge trin i forhold til efekten,,, hvid er resultat af rigeligt med luft...

husk alt skal ændres for fornuftigt samligning.
driftformsknap må ikke lyse..

_Min knap 10 min
Hej igen Thy
Så har jeg kørt med dine indstillinger i et døgn , men da min kone skulle på arbejde her til morgen kl 4.30 , kom hun rendende ind igen og sagde at hele fyrrummet og garagen var fuld af røg , så måtte den fede jo lige ta et tjek på det , og ganske rigtigt det hele var fuld af røg , og da jeg så åbnede lågen til baxien , væltede det ud med aske ( skal lige siges jeg tømte den kl 21.00 iaftes ), det jeg kunne konstatere var at den havde taget så meget føde ind at den helt havde stoppet for røgrøret så den ikke kunne komme af med røgen , og så er der jo kun en vej ud og det er op gemmen siloen ,må indrømme at jeg efterhånden er mega træt af det flis for at spare de par tusinde her om vinteren , syntes ikke brandkammeret er stort nok til flis i baxien , kan ikke forstå den skal tømmes 2 gange daglig , det skal endda lige siges at jeg også hælder lidt friture olie ud over flisen , som jo også gerne skulle hjælpe på brand værdien , der må kunne findes en indstilling som kan køre , måske jeg skal blande lidt piller i også ( og ingen olie ) ? har sat det tilbage til mine egne indstillinger , for der skal den kæmpe for at følge med , skal lige siges jeg varmer 165 m2 hus op til 22 grader som er middel isoleret , og 200m2 garagen og gildesal op til 15 grader , som er gammel stald , så ikke meget isolering , håber på hjælp fra alle som har forslag :great:
Last edited by 1 on Rene`Strøm; edited 5 times in total

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af thy » 05 dec 2012 07:39

Rene`Strøm skrev:
Hej igen Thy
Så har jeg kørt med dine indstillinger i et døgn , men da min kone skulle på arbejde her til morgen kl 4.30 , kom hun rendende ind igen og sagde at hele fyrrummet og garagen var fuld af røg , så måtte den fede jo lige ta et tjek på det , og ganske rigtigt det hele var fuld af røg , og da jeg så åbnede lågen til baxien , væltede det ud med aske ( skal lige siges jeg tømte den kl 21.00 iaftes ), det jeg kunne konstatere var at den havde taget så meget føde ind at den helt havde stoppet for røgrøret så den ikke kunne komme af med røgen , og så er der jo kun en vej ud og det er op gemmen siloen ,må indrømme at jeg efterhånden er mega træt af det flis for at spare de par tusinde her om vinteren , syntes ikke brandkammeret er stort nok til flis i baxien , kan ikke forstå den skal tømmes 2 gange daglig , det skal endda lige siges at jeg også hælder lidt friture olie ud over flisen , som jo også gerne skulle hjælpe på brand værdien , der må kunne findes en indstilling som kan køre , måske jeg skal blande lidt piller i også ( og ingen olie ) ? jar sat det tilbage til mine egne indstillinger , for der skal den kæmpe for at følge med , skal lige siges jeg varmer 165 m2 hus op til 22 grader som er middel isoleret , og 200m2 garagen og gildesal op til 15 grader , som er gammel stald , så ikke meget isolering , håber på hjælp fra alle som har forslag :great:
sorry er det meget vådt og fyldt med jord... :oops:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

baxi multiheat 2.5 med flis

Indlæg af Rene`Strøm » 05 dec 2012 07:42

thy skrev:
sorry er det meget vådt og fyldt med jord... :oops:
Hej
du kan da ikke gøre for det :P , men nej det er tørt , men ja lidt jord er der vel , det er gran og fyr træ fra skov


Besvar