Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
juhl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 apr 2012 09:48

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af juhl » 08 maj 2012 21:26

Hej alle
Vi har for lidt over et år siden købt en ældre landejendom ved Holbæk. Stuehuset er 129m2 i grundplan og vi skal have lavet førstesalen i stand på et tidspunkt, så der kommer ca 90m2 mere. I vinteren 2010-2011 brugte vi ca 3000 L fyringsolie, så der begyndte vi at snakke om at få instaleret et pillefyr.

Vi her fået tilbud på et
Baxi Multi-heat 1,5 med 200 litter magasin
Baxi 24 liters trykekspansion vand
18 liters trykekspansion vand
Baxi iltstyring
Esbe termostatventil
grundfos cirkulationspumpe
og diverse rør og fittings
pris 64000kr

Eftersom vi ingen erfaring har endnu, så er vi usikre på om der er ting man kan undvære eller ting der ville være en god investering nu hvor vi er igang?
vi har også hørt fra nogen, at det ville være en fordel at bygge en lille sokkel under fyret så man hæver det ca 30cm fra jorden, og det derfor vil være nemmere at tage aske ud og rense.

P.S. Der er mange der skriver at de gerne vil vise deres fyr frem, så men kan få nogen ideer om hvordan andre har gjort. Men er der nogen der ved hvordan man kommer i kontakt med dem?

På forhånd tak.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Bigfoot » 08 maj 2012 21:51

jeg havde nok valgt den med 360 liters magasin. Den plejer også at være billigere, end den med 200 liters tank.

Med hensyn til trykekspantionen til fyret, så vælg en 25 liters istedet. Det har jeg gjort, med bedre trykniveau til følge.

Iltstyring er ganske godt, klart en fordel på en baxi, selvom jeg tidligere har sagt andet.

Er prisen inkl montering???? For så er den ikke helt tosset, men uden montering, så tror jeg der er omkring 10.000 at spare, ved at købe det hele ved Levi f.eks. www.dvcenter.dk

Men nu er du jo desværre fra sjælland, ellers havde du været velkommen her, til en kop kold øl, eller varm kaffe.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af thy » 09 maj 2012 00:30

juhl » 08 May 2012, 21:26 skrev:Hej alle
Vi har for lidt over et år siden købt en ældre landejendom ved Holbæk. Stuehuset er 129m2 i grundplan og vi skal have lavet førstesalen i stand på et tidspunkt, så der kommer ca 90m2 mere. I vinteren 2010-2011 brugte vi ca 3000 L fyringsolie, så der begyndte vi at snakke om at få instaleret et pillefyr.

Vi her fået tilbud på et
Baxi Multi-heat 1,5 med 200 litter magasin
Baxi 24 liters trykekspansion vand
18 liters trykekspansion vand
Baxi iltstyring
Esbe termostatventil
grundfos cirkulationspumpe
og diverse rør og fittings
pris 64000kr

Eftersom vi ingen erfaring har endnu, så er vi usikre på om der er ting man kan undvære eller ting der ville være en god investering nu hvor vi er igang?
vi har også hørt fra nogen, at det ville være en fordel at bygge en lille sokkel under fyret så man hæver det ca 30cm fra jorden, og det derfor vil være nemmere at tage aske ud og rense.

P.S. Der er mange der skriver at de gerne vil vise deres fyr frem, så men kan få nogen ideer om hvordan andre har gjort. Men er der nogen der ved hvordan man kommer i kontakt med dem?

På forhånd tak.
vi har også hørt fra nogen, at det ville være en fordel at bygge en lille sokkel under fyret så man hæver det ca 30cm fra jorden, og det derfor vil være nemmere at tage aske ud og rense.

det vilgive 30cm højer på fyldnings højde...

heltklart som bigfoot siger 1,5 med 350l beholder ellers vil du forteyde hver gang der fyldes på :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af noller » 09 maj 2012 09:44

Hej

Esbeshunten til returen ville jeg nok dumpe og montere en trevejs vmv ventil med danfossravkføler, da den er meget langsomvirkende. Fik min baxi 1,5 monteret for 67000,- men det var også med 110 ltr. metro med elpatron.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Bigfoot » 09 maj 2012 10:05

noller » 09 May 2012, 09:44 skrev:Hej

Esbeshunten til returen ville jeg nok dumpe og montere en trevejs vmv ventil med danfossravkføler, da den er meget langsomvirkende. Fik min baxi 1,5 monteret for 67000,- men det var også med 110 ltr. metro med elpatron.
eller også bare en kuglehane til 40 kr.... det dur også icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af noller » 09 maj 2012 12:47

Hej

Man ødeligger lidt sit flow i rørene ved at montere kuglehane eller kugleventil så varmen vil stå længere ude ved fyret, hvorimod vmv ventilen vil lukke retur når de 60gr. opnås og åbne fuld port frem til hus. Det er en god ide at dimensionere rørene ned men er bedst inde ved radiatorene så varmen ikke farer lige igennem.;

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Bigfoot » 09 maj 2012 12:57

noller » 09 May 2012, 12:47 skrev:Hej

Man ødeligger lidt sit flow i rørene ved at montere kuglehane eller kugleventil så varmen vil stå længere ude ved fyret, hvorimod vmv ventilen vil lukke retur når de 60gr. opnås og åbne fuld port frem til hus. Det er en god ide at dimensionere rørene ned men er bedst inde ved radiatorene så varmen ikke farer lige igennem.;
forklar mig forskellen i en halvåben kuglehane, eller en halvåben ventil????? :roll: :roll:
Og så bare lad det svar du kommer frem til forblive uskrevet, for det nonsens skal vi ikke forstyrre det her emne med.

vigtigst af alt, er at der kommer en shunt på, og er det en esbe eller en dobbelt så dyr løsning som du foreslår, er hip som hap. Bare returen er ca 60, så falder det ikke fra hinanden. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af noller » 09 maj 2012 13:17

Kuglehanen regulerer ikke automatisk, samligner vi det lidt med en radiatorventil hvad ville der så ske hvis du byttede den ud med en kuglehane. Med en kuglehane regulerer du på fremløbet og så har du droslet flowet ned.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Jens » 09 maj 2012 14:10

Hvilket brændsel regner I med at bruge ?

Har I selv valgt Baxi ?
- eller er det atter en gang, det smeden har foreslået, - fordi det kender han og ved hvordan skal installers, der nemlig ingen udvikling sket siden engang i 90-erne, andet end drejeknap er erstattet af trykknap :twisted:

Af hensyn til Baxi-brugernes blodtryk :P - skal det tilføjes at jeg synes at Baxi MultiHeat er et godt stokerfyr :)

MEN hvis der kun skal fyres med træpiller, så synes jeg bestemt at I skal undersøge markedet grundigt og ikke kun lytte til smeden.
Der findes mange alternativer til træpillefyring, som i mine øjne er langt bedre. Vi skriver 2012 og et minimums krav til et pillefyr, udover høj virkningsgrad, må være at det kan tænde selv.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Flyball » 09 maj 2012 14:23

Jens » 09 May 2012, 14:10 skrev:Hvilket brændsel regner I med at bruge ?

Har I selv valgt Baxi ?
- eller er det atter en gang, det smeden har foreslået, - fordi det kender han og ved hvordan skal installers, der nemlig ingen udvikling sket siden engang i 90-erne, andet end drejeknap er erstattet af trykknap :twisted:

Af hensyn til Baxi-brugernes blodtryk :P - skal det tilføjes at jeg synes at Baxi MultiHeat er et godt stokerfyr :)

MEN hvis der kun skal fyres med træpiller, så synes jeg bestemt at I skal undersøge markedet grundigt og ikke kun lytte til smeden.
Der findes mange alternativer til træpillefyring, som i mine øjne er langt bedre. Vi skriver 2012 og et minimums krav til et pillefyr, udover høj virkningsgrad, må være at det kan tænde selv.
Du kan jo dimensionere og indregulere dit anlæg så du ikke har behov for selvtænding :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Besvar