Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af Flemmingth » 29 feb 2012 23:54

Tog mig idag tid til at bakse lidt med Baxien.
Har flere gange observeret ilt på 10-13%, selvom styringen er sat til 7% og blæserdispay det meste af tiden viser 0%.
Trækstabilisatoren i skorstenen er sat på 10 Pa, og den fungerer helt OK.
Åbnede forsøgsvis skorstenens renselem helt op. Syntes at ane et lille fald i ilt%.
Aha ! - noget kunne tyde på at kedlen trækker falsk luft - men hvor ?
Tjah - det kan faktisk kun være noget med lågen, så dens opretning blev kigget efter. Sådan noget KLYT !!
Lågebeslaget (det sorte) ridder nederst på en 'klamp svejsning'.
Baxi låge 002.JPG
I stedet for at slibe svejsningen ned, har klytmontøren kompenseret med mellemlæg ved øverste befæstigelse.
Baxi låge 003.JPG
Nå ! - egentlig burde jeg tage fat i DVC/Baxi og få dem til at udbedre det KLYT, men - NEJ, gider ikke vente, og hvad kan de gøre bedre, end jeg selv kan. Af med lågen, hvor man på lågebeslagets kant tydeligt kan se trykmærkerne.
Baxi låge 005.JPG
Egentlig skulle svejsningen slibes ned, men det kræver afmontering af beklædning og isolering, så løsningen er at skære en flig af lågebeslaget.
Baxi låge 006.JPG
Så passer lågebeslaget plant på lågekanten.
Men hov ! - endnu en lækagemulighed. Slidsen hvor beslagets bolt kan justeres i, dækkes ikke helt af skiven.
Baxi låge 007.JPG
En skærmskive på, monteret i ovnkit.
Baxi låge 008.JPG
Lågen rettes op efter alle kunstens regler, og lyscheckes efterfølgende. NU holder den tæt - garanteret!

Optænding - og ild i en velfortjent pibe god tobak til en kølig Harboe Red mens man venter på stabil drift.
:x Det hjalp ikke. Ilt ligger på 10-12%. Mener at kunne se et svagt fald, men langtfra nok.

Gruble - gruble.
Kan tænkes at det har noget med den lave belastning at gøre. Kører med THY's grundindstillinger, og sneglens pausetider ligger og pendler 35 sec. til 40 sec. Ligger på 40 sec. i længere perioder. Røgtemp.: 90-100°C.
Nå - men så må der noget belastning på. Åbner til akku.tankene, så meget at kedlen i perioder går på høj last. Det hjalp. Ilt% kom ned. Ligger og svinger mellem 6 og 9% (setpunkt: 7).

Min konklusion
Kedlens grundblæs er 'for meget' til kedlens minimumsindfødning (0,6 sec. snegletid hver 40. sec.).

Har også kortvarigt prøvet at halvere grundblæs (GØR DET IKKE, for det kan koste blæsermotoren). Det bekræfter min konklusion, idet det får ilt% til at falde.

Høj ilt% betyder selvfølgelig øget skorstenstab, men heldigvis ved minimum ydelse. Og måske slet ikke så ringe endda, for når kedlen kører så ugunstigt, er det nok godt nok med rigeligt luftoverskud til at hjælpe med at modvirke tilkoksning i sommertiden.

Er der nogle som mener noget andet og/eller har gode forslag, så hører jeg gerne. Billige tilråb er også velkomne :wink:

NB
Mit syn på Baxi=kvalitet er godt nok ved at krakelere :cry:
Først blæseren - se anden tråd viewtopic.php?f=22&t=13057 - nu lågemontering og klamp svejsning. Skulle næsten tro den var lavet samme sted som min gamle Vigas. Forskellen er, at blæseren på Vigasen er af væsentlig bedre kvalitet.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af noller » 01 mar 2012 01:10

Hej

Har også mistanke til om at det er samme klytsmed der har lavet min låge, da jeg synes den ser lidt sveden ud omkring sten og glassnor, må jeg da hellere få tjekket. Noget helt andet er synes styringen er lidt mystisk, kunne godt tænke mig at man kunne stille snegletid i minutter i stedet for sekunder.Min tanke er med sådan en stor fyrboks var det rart man kunne føde den mindre.Er jeg helt i skoven.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af timkenneth » 01 mar 2012 07:13

træls træls. er der nogen kedler der er helt uden fejlsvejsninger? men sært det lige skulle være i en låge.
det er jo egentlig unødvendigt at kommenterer i tråden da jeg synes din egen konklusion er meget dækkende.

vi må have thy på banen om der kan være noget at hente i indstillingerne. (eller en anden der er kendt i baxi styrringen)

ellers vil jeg da forsøge med noget korrespondance med Baxi selv, de må vel være eksperterne. en mail burde vel kunne gøre det i første omgang

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af thy » 01 mar 2012 07:43

kvaliteten blev ikke bedre af de bliver lavet i udlandet nu..

ilt% vil ved lav last ligge over og om sommern kan det nemt gå inu længere op....alternativet er flere piller og så pausefyrer baxien så det er der jo ikke noget tjænt ved..

kører personligt med -30 når jeg bruger iltstyring.. det burde blæser kunne klare da uden iltstyring kun er -20 i grundblæs..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af Flemmingth » 01 mar 2012 08:54

thy » 01 Mar 2012, 07:43 skrev:kvaliteten blev ikke bedre af de bliver lavet i udlandet nu..

ilt% vil ved lav last ligge over og om sommern kan det nemt gå inu længere op....alternativet er flere piller og så pausefyrer baxien så det er der jo ikke noget tjænt ved..

kører personligt med -30 når jeg bruger iltstyring.. det burde blæser kunne klare da uden iltstyring kun er -20 i grundblæs..
Var ikke klar over, at grundblæs var -20 når det er uden iltstyring. Jeg har jo haft iltstyring fra dag 1.
Tjah - så må blæsermotoren jo kunne holde til det. Mente ellers at ca. 40% var minimum for at sikre motorens levetid, men man har jo hørt meget gennem tiden - og glemt meget af baggrunden for den opsamlede viden, og blander måske nogle ting sammen.

Jeg sætter min ned til -30. Så må vi se hvad foråret og sommeren bringer.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


fissannudella

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af fissannudella » 07 mar 2012 19:29

hej flemming. tror at jeg engang fik fortalt at jeg fik en helt ny kedel krop af baxi pga dårlig svejsninger, da jeg en da var ved at rense den, ville jeg lige tjekke hvordan det stod til med kedlen, de steder som jeg ikke kunne komme ind og se normalt, så jeg fik gang i et svejsespejl, jeg fandt porer i flere svejsninger, og fandt ud af at kedlen faktisk var ganske skæv, så jeg fik en ny kedel. super service:-)
nå men det som jeg ville fortælle er, at da jeg fik den nye kedel monteret, satte montøren kedlen tilbage til fabriks indstilling, det opdagede jeg ikke før et par dage efter. jeg opdagede det ved at min iltindstilling var noget lavere end normalt, den lå mellen 7,5% og 9.5% , og det var pga at fabriks indstilling er 1,7 sek indkøring både på høj pg lav. jeg satte den tilbage som normalt(på thy indstilling) man vil gerne spare på pillerne, men der kunne jeg se at min ilt steg til mellem 11% og 13%. så er det ikke normalt hvis man ikke kører fabriks indstilling

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af thy » 07 mar 2012 19:43

Den har betydelig nemmere ved at have en faktisk ilt% på 7-9 med de 1,7 men så yder den jo 15 kw både høj og lav og vil pausefyre meget. Så ryger ideen jo ved det.

Tm styring Feld på benenov viser den ønskede ilt% også og den vil ved lavt forbrug også ligge ca10-16%

Men man kan jo prøve begge muligheder og se hvad der sviner/ bruger mest;-)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af Flemmingth » 07 mar 2012 21:45

fissannudella » 07 Mar 2012, 19:29 skrev:hej flemming. tror at jeg engang fik fortalt at jeg fik en helt ny kedel krop af baxi pga dårlig svejsninger, da jeg en da var ved at rense den, ville jeg lige tjekke hvordan det stod til med kedlen, de steder som jeg ikke kunne komme ind og se normalt, så jeg fik gang i et svejsespejl, jeg fandt porer i flere svejsninger, og fandt ud af at kedlen faktisk var ganske skæv, så jeg fik en ny kedel. super service:-)
nå men det som jeg ville fortælle er, at da jeg fik den nye kedel monteret, satte montøren kedlen tilbage til fabriks indstilling, det opdagede jeg ikke før et par dage efter. jeg opdagede det ved at min iltindstilling var noget lavere end normalt, den lå mellen 7,5% og 9.5% , og det var pga at fabriks indstilling er 1,7 sek indkøring både på høj pg lav. jeg satte den tilbage som normalt(på thy indstilling) man vil gerne spare på pillerne, men der kunne jeg se at min ilt steg til mellem 11% og 13%. så er det ikke normalt hvis man ikke kører fabriks indstilling
Hej Takeo,
Ja - det har du jo malende berettet om icon_cheesygrin.gif , både verbalt og i en tråd her på forum. Svejsningerne ser OK ud, såvidt jeg kan se. Man har bare sjusket med 'finish', og det kan jo lige få en perfektionist som mig til at tænde fuldstændigt af. Ordnung muss sein !! :evil:

Som jeg ser det, er det jo lidt smagssag, om man vil køre med fabriks- eller Thy indstillinger.
Jeg hælder mest til Thy. Det er jo kun ved meget lav last at ilt% er væsentlig over setpunkt. Lige så snart kedlen skal lave lidt, falder ilt% til omkring setpunkt. Jeg tror det er med til at holde kedlen mere ren.
Sådan ser kedlen ud efter en uges drift.
011.JPG
Belægningerne er støv-agtige og kan fejes af med en blød børste. Den forbavsende lille mængde aske der er, er koksgrå og pulveragtig (8 mm piller fra Stampemøllen). Havde luftoverskuddet været for højt sådan generelt, ville belægninger og aske have været lysegrå (som på turbolatorenderne). Så - alt i alt - den fungerer upåklageligt og er faktisk allerede ved at være lidt kedelig. Er p.t. ved at teste hvad pilleforbruget egenlig er. Fra 1. marts 0800 til 6. marts 0800 har jeg fået det til ca. 26 kg. Egentlig ikke alarmerende, men nu var vejret jo også godt de første par dage. Vi holder ca. 100 m2 på 23° og resten på ca. 17°. Regner med at tålmodigheden er slut på søndag, og så skal Vigas'en igang igen.
Den er trods alt billigst i drift. Pris på brænde = egen arbejdskraft.
Her er gamle Vigas og jomfruelige Baxi med den nye skorsten mellem sig.
Vigas og Baxi.JPG
Fyrkat viser hvilken kedel der er i drift på fotograferingstidspunktet - for dem der ikke kan læse termometrene :)
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af Bigfoot » 07 mar 2012 22:06

Det ser da meget godt ud Flemming...

Jeg har også smidt iltstyring på min nu, så det skulle vi måske have os et byggemøde om engang, henover en kold eller to... icon_cheesygrin.gif

ang din fyrkat der, så bliver den da på ingen måde glad for baxien.... det er ikke meget varme sådan en skiderik giver fra sig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Høj ilt% ved lav ydelse på MH 1.5

Indlæg af Flemmingth » 07 mar 2012 22:15

Bigfoot » 07 Mar 2012, 22:06 skrev:Det ser da meget godt ud Flemming...

Jeg har også smidt iltstyring på min nu, så det skulle vi måske have os et byggemøde om engang, henover en kold eller to... icon_cheesygrin.gif Det har jeg altid tid til. Du siger bare til. Det er din tur til at kigge over :cheers:

ang din fyrkat der, så bliver den da på ingen måde glad for baxien.... det er ikke meget varme sådan en skiderik giver fra sig. Tjah - noget må den gi', for katten sidder ved den, når den er i drift, men nu er katte jo også følsomme - og fyrrummet p....koldt efter al den rørisolering.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar