Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

2000liter olie = pilleforbrug?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af majland » 14 feb 2012 14:03

Imho bør fyret være stort nok til at klare en isvinter - men heller ikke større. Man kan så overveje at gå ned i størrelse hvis man har alternative varmemuligheder og ønsker at bruge dem.

Skulle jeg have nyt fyr idag ville jeg nøjes med et på lige omkring 1/3 af det jeg har. Det vil være stort nok med husets nuværende isoleringsgrad og de vintre vi har haft de sidste år være tilstrækkeligt. Dvs en 10-12kW
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af KristianVilhelm » 14 feb 2012 14:36

Buffer-tank er din ven.

Mit 25KW fyr, (til mit 120m2 store hus, med 2 voksne.) lader jeg da også stå tændt til sommer når der er 25 grader, til at lave varmt vand. Den finder jo selv ud af at tænde og slukke.

Så er man helt ude over den debat, om skidtet er for stort eller for småt - Det er lige tilpas! icon_cheesygrin.gif

Jeg er heller ikke meget for at vælge noget for småt, slet ikke hvis man engang i fremtiden kan få lyst til at bygge til. Det er da ærgeligt at rende og fryse fordi man har købt for småt.

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af Claus Birth » 14 feb 2012 16:02

Hej Bjarne B!
Du har ret, dog minder det lidt om det, når det er høj-sommer ja næsten hedebølge og fyret skal holde sig i gang for at lave varme til varmtvandsbeholderen og holde betongulvene med komforttempertur. Så ser fyret ud som en brændeovn der er neddroslet for luften.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af Mike N » 14 feb 2012 17:26

Hvis han kun vil fyre med piller skal det nok være noget pillefyr med selvtænding så den ikke pausefyre hele sommeren.
Ellers er muligheden også at slukke den helt om sommeren og have lidt solvarme til at hjælpe. Og den 3. løsning kan være et kombifyr til piller når det er koldest og tiden er knap, en akku tank som kan bruges når han fyre med pind. Hvilket også gør at han kun skal fyre en gang i mellem om sommeren og stadig opnå en optimal forbrænding af pindet.
Men i bund og grund handler det om behov, krav og arbejdsindsats.
Alt kan lade sig gøre hvis man får det bygget rigtigt og udnytter det efter hensigten.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af Bjarne B. » 14 feb 2012 17:27

Hej Claus Birth

Jeg er ikke i tvivl om, at mange pillefyr, stokere m.v. står og oser om sommeren, men jeg vil mene, at det kan undgåes, hvis man kun giver det ganske lidt brændsel at gøre godt med. For at holde temperaturen, vil den prøve at køre op i ydelse ved at give mere luft og brændsel, men hvis man har sat snegletiden meget lavt, vil den altså give meget luft til lidt brænsel, og så brænder den pludseligt effektivt igen. :wink:
Jeg kan desværre ikke lige gå ud og prøve det i praksis, da min kedel er frostsprængt, og hele fyrrummet derfor ligner en krigszone :cry:


ostefar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12 feb 2012 20:41
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 120m2
Brændsel: oliefyr og brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 5370
Årligt forbrug: 2000liter olie + træ
Geografisk sted: midskov ved kerteminde

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af ostefar » 14 feb 2012 18:02

Tror størelsen vil passe fint nok da jeg lige har været henne og lave et stort værksted på 60m3 hvor jeg vil skrue op for varmen engang imellem når jeg får lavet noget varme derover. Det er også derover fyret skal stå. Så er jeg nemlig lidt spændt på at se hvilken temperatur der vil blive i værkstedet. Om sommeren har jeg en 110 metro vandvarmer med elpatron så fyret vil blive slukket om sommeren. Og så har jeg fundet en masse dele på arbejdet så jeg lige kan lave lidt solvarme også.. Var mest intresseret i hvor mange ton piller, 2000 liter olie svarede til. :) Jeg fyre foresten meget i min brændeovn nu her. Jeg fyre i den fra ca kl 16 til kl 22.30 hverdag. Så der ryger da omkring 15kg brænde af hverdag. Det er dog for det meste affaldstræ paller og hvad jeg finder på byggerpladser osv.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af Fer » 14 feb 2012 18:39

Bjarne B. » 14 Feb 2012, 09:01 skrev:Enig med Bigfoot icon_cheesygrin.gif

Jeg forstår ikke pointen i, at ens fyr skal køre på fuld skrald, på almindelige dage, og så kan det ikke følge med på kolde dage. Jeg kan også fornemme herinde, at nogle mangler varme i radatorerne når vvb skal have varme. På pillefyr er styringen modulerende, dvs. fyret tilpasser sig det varmebehovet, så burde vel være fint at det eks. kører på 50% ydelse normalt, og så kan yde mere når der er behov for det.
Alt andet lige så hiver mit hus på 236kvm ttil 21 grader og 20 til 15 grader kun 13kW når det er -20 grader. (Vindstille) Der er endda overskud til at lave varmt vand også.

At mit fyr så er for lille, det er opgivet til 9,2Kw. og ydede reelt kun 8,5kW med standart indstillingerne. Så kunne en tuning gøre det.

Jeg er på ingen måder fan af for små fyr, men et 10kW fyr rækker mindst til 180kvm i min verden!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af Fer » 14 feb 2012 18:42

ostefar » 14 Feb 2012, 18:02 skrev:Tror størelsen vil passe fint nok da jeg lige har været henne og lave et stort værksted på 60m3 hvor jeg vil skrue op for varmen engang imellem når jeg får lavet noget varme derover. Det er også derover fyret skal stå. Så er jeg nemlig lidt spændt på at se hvilken temperatur der vil blive i værkstedet. Om sommeren har jeg en 110 metro vandvarmer med elpatron så fyret vil blive slukket om sommeren. Og så har jeg fundet en masse dele på arbejdet så jeg lige kan lave lidt solvarme også.. Var mest intresseret i hvor mange ton piller, 2000 liter olie svarede til. :) Jeg fyre foresten meget i min brændeovn nu her. Jeg fyre i den fra ca kl 16 til kl 22.30 hverdag. Så der ryger da omkring 15kg brænde af hverdag. Det er dog for det meste affaldstræ paller og hvad jeg finder på byggerpladser osv.
Det er lidt svært at spå om, uden at kende virkningsgraden på dit oliefyr. Men lad os antage den er omkring de 90%, som et baxi også er. Så vil du skulle bure 4200-4500 kg piller.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

ostefar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12 feb 2012 20:41
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 120m2
Brændsel: oliefyr og brændeovn
Fremviser gerne i postnummer: 5370
Årligt forbrug: 2000liter olie + træ
Geografisk sted: midskov ved kerteminde

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af ostefar » 14 feb 2012 18:54

Okay det var også mit bud var også en 4-5 tons så det var jo ikke helt galt.. Mit fyr er fra 2004 og ikke et kondenserende.

Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

2000liter olie = pilleforbrug?

Indlæg af Helskov » 16 feb 2012 13:45

Vores Baxi 1.5 opvarmer kun små 113kvm.
Det er droslet ned til ca 1/3. Og det kører rigtigt godt!

Følger fint med når det er iskold og kører også
til langt op på foråret. Kedlen bliver dog noget beskidt med løbesod sent forår og tidlig
efterår.
Men plejer ikke at gøre det store ved det. Det hele brændes væk
når vinteren sætter ind.
Vi har fra September og til ny brugt for 6156kr og har stadig 300kg tilbage.
Så regner med et forbrug på ca 9000kr i år. Er yderst tilfreds.
Vi har normalt 23gr i huset. Og brændeovnen bliver kun brugt en sjælden gang til hygge på
briketter.


Besvar