Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
thyson1
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:23
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 168
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6800

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af thyson1 » 17 dec 2011 14:43

Kan bare ikke takke jer nok. Hvis jeg havede hvist at baxi var så svære til at køre 100 % ja så havede jeg ikke købt sådan en fætter. Men der er rigtig mange herude som har en baxi 1.5 og de har aldrig haft disse problemer. Og der er nogle af dem der ikke kender til disse thy indstillinger. Og jeg er også kommet i kontakt med en som arbejder på baxi han tror ikke disse indstillinger gør det helt store.. Jeg er sikker på at thy indstillinger er vejen frem. Nu er huset ved at være varmet godt op igen og den er nået de 75 grader og er gået over til 30-100 blæs. Og det er ligesom om nu begynder den at sode igen eller ligge en sort hinde på min brændkammer. Føler ikke rigtig der sker nogen fremskridt med sod når den køre 30-100. Er desvære nok nød til igen for 3 gang prøve at gøre min fyr ren igen i håb om det hjælper og kan få alt sod væk mens den er varm. Kan mærke at det er begyndt at give problemer med mine luftveje og alt hvad jeg rør ved i min fyrrum får jeg sorte finger. Og selvom jeg ikke får noget i fjæset. Er den også beskidt. Ved ikke hvad jeg skal gøre mere. Må måske kontakte baxi eller vores skorstenfejer. Kan bare mærke på min værtrækning jeg kan ikke blive ved sådan. det er fæl at gå i fyrrummet. HVAD SKAL JEG GØRE. Man får vide at den bare skal brænde ren.


thyson1
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:23
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 168
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6800

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af thyson1 » 17 dec 2011 14:48

Vil dog lige skrive at min vvs mand er en god vvs mand han gør alt for at få det det at køre igen. Han har brugt meget tid på at få den til at køre godt igen. Han er selv meget forvirret over dette problem. Han gør rigitg meget i baxi. Og han har været der for os. Ved ikke om der måske kunne ligge en firma fejl i den. Ved det ikke.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af Bigfoot » 17 dec 2011 16:17

det lyder altså som noget rengøring og indstilling vi har med at gøre.

Har du husket at rense røgkassen bag røgrørene også???? For er der fyldt op der, så sker der altså ting og sager, af den negative slags.

Hvor i landet er du fra? For der er da baxi folk over hele landet, som gerne kommer og giver en hånd.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af Kruse » 17 dec 2011 16:17

Vis den soder er der fordårlig forbrænding/ forlidt luft, som jeg ser det.

Nu kender jeg ikke baxi, men lyder til den brænder fint når den køre fuld skrue? og så begynder at sode når den går ned i ydelse?

Så må løsning være mere luft eller mindre brænsel ved lav ydelse.

3,5 meter skorsten burde give træk nok (ca det samme har jeg) og vis det er nabobygningen der giver problemer burde det kun være ved når vinden kommer hen over den
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af snubbi » 17 dec 2011 20:16

hej
til lykke med den lille ny baxi
har du rense kassen bag røg rørene?
Du skal have side plade mellem kedelen og magasinet af der side et firkante dæksel.
hvis den har lavet meget sod kan den være fyldt med aske /sod.
Har du haft tilbage brand skal huske lige at dræne luft kassen for vand den side en umbraco skrue se manualen
det kan være at din syr ventil ikke er helt tæt , og stå og drypper (meget lidt) har selv prøvet det når den så køre i høj ydelse brænder den fint, men så snart den gik i lav lave den sod
brug en støvmaske når du roder med fyret


Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af Cyberfox » 17 dec 2011 21:26

Hej,
Der er sikkert ligeså mange meninger som der er brugere.

Det lader til dine problemer primært er i de lave indstillinger.
Jeg tror du skal fintrimme indstillingerne for lav ydelse. Jeg har haft gode erfaringer med at have følgende vejledning liggende i fyrrummet. http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf (ja ved det fra fra et andet forum)
I stedet for at blive ved med at prøve andres indstillinger så prøv dig frem og se hvad der passer til dig.
Jeg vil råde til til at slukke fyret en halv dags tid, og samtidig fjerne aske.
Så starter du op og lader den kun køre på lav ydelse. Når den har kørt en 20-30 min så kig på asken og lav nogle justeringer på luft / brændsel (kig på asken og lav kun mindre justeringer og start med luften)
Det gentager du så igen ca. 30 min efter osv.
MVH
Christian

thyson1
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:23
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 168
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6800

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af thyson1 » 17 dec 2011 22:35

Puha vi har været til julefrokost i aften. Og da vi kom hjem var der så denne fæle lugt igen i hele vors gårdsplads . Og jeg gik med det samme ud til min fyr. Og ganske rigtig var den sodet hel til igen. Min fremløb er helt nede på 57 grader. Og der var så meget røg inde i min kedl at det ikke var til at holde ud. Og ja alt er rengjort. Også den lille kasse bag ved torbolator..

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af Flemmingth » 17 dec 2011 23:04

Hvor bor du ? ?
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af thy » 18 dec 2011 00:06

:evil: :evil: :evil: satans har lige skrevet meget stort indlæg og så ryger nettet lige da jeg gemmer..

blæs er ikke kraftig nok....

er vi sikre på alle faser og nul er gode nok..
fejl på blæser..
konensator..
måske blevet meget beskidt på blæsern på grund af nedslag..
fejl på styring på den lave 30-100
røgrør/skorsten tætte delvis

syrventil kan godt dryppe så lidt er set før at på lav kan pillerne så ikke brændes ortenlig (ikke sikkert)
vil gerne der tjækkes for vand i luftkasserne ved at afmontere unbrakoskruen og med blæs på(bare for ro i sjælen)

stort ros til smeden for at komme og gøre hvad der burde være nok... dvs baxien SKAL kunne køre på standart indstilling...

Mangler info om hvad der sker når fyret går fra 100 til 30-100 dør blæsern eller hvad? går den på høj igen 3-4grader under set punkt eller hvad sker der her...

flot at smeden kommer når vi nu blander os som vi gør...her er der jo også tale om garenti og derfor skal han jo have arbejds ro....

men vi kan jo godt prøve at liste de fejl vi kunne tro der kunne være..

som andre har spurgt til hvor foregår mysteriet..

havde skrevet mere men det må være ordene for i dag... :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

thyson1
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:23
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 168
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6800

3 månder gammel baxi 1,5 kun problemer..

Indlæg af thyson1 » 18 dec 2011 16:49

Tak tak alle sammen der er ikke ord nok derinde fra den støtte jeg har fået.. Jeg har i dag fået besøg af en som også kender baxi rigtig godt.. Og ja det var en indstillings problem. Nu håber jeg det lykkes for os. Den ryger næsten ikke mere nu og piller bliver brændt af. Også håber jeg det bliver ved. Lige nu har jeg alle turbolator ude for at få brændt fyren godt igemmen for sod. Og han har tjekket vores fyr igemmen og han siger at vores fyr ikke fejler noget og kommer godt op at køre igen. Der er bare lige en masse skidt der skal ud fra den og det vil tage en stykke tid. Men tak for jeres støtte. Som jeg skrev før så håber jeg bare det bliver ved med at gå godt. Nu må i alle have en rigtig god jul. Og det er helt vild så meget arbejde nogle personer gør for at hjælpe andre herinde.. ( Og det er ikke thy indstillinger der er galt med. Hans indstillinger har kørt rigtig godt herude ved os. Jeg måtte bare gøre et eller andet så jeg valgte fabrikindstillinger igen)


Besvar