Glanssod i Baxi 2,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Blevet takket: 1 gang

Glanssod i Baxi 2,5

Indlæg af kejser2001 »

Hej Alle

Jeg er den lykkelige ejer af en Baxi 2,5. Jeg startede fyret op her i midten afseptember da det var begyndt at blive lidt koldere. Jeg kører med Thy´s indstillinger. Oprindeligt var det ikke muligt for mig at køre overhovedet når temperaturen er over 15 grader men efter at have brugt Thy´s indstillinger ser det dog ud til at virke. Der er godt nok et vist overforbrug af piller når temperaturen udenfor ikke er lavere og fyret er overdimensioneret. Mit store problem er dog at der viser sig en tyk omgang glansod i kedlen. Hvordan undgår jeg eller minimerer dette og ikke mindst af alt hvordan gør jeg lettest kedlen ren? Eller kan man bare vente indtil temperaturen falder udenfor og kedlen kommer højere op i temperatur og evt. brænder det væk?

På forhånd tak

Mvh.

Kristian

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Glanssod i Baxi 2,5

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Glanssoden skyldes for meget brændsel i forhold til luftmængden.
Det vil typisk ske, hvis du ofter falder ned på pausefyring pga manglende varmeforbrug.

Du kan jo prøve at skrue lidt ned for snegletiden, så Baxi'en får mindre brændsel,
Kunne også prøve at skrue lidt op for ilt procenten, så den får mere luft.

Trækstabilisator kan også afhjælpe lidt.

For at komme af med den sod du allerede har fået, så er kraftigt blus på Baxi'en det
bedste middel til at få det brændt af. Alternativt stoppe fyret, og så brænde det
af med en gasbrænder / ukrudtsbrænder.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
mako
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 okt 2011 23:24

Glanssod i Baxi 2,5

Indlæg af mako »

Der er findes kun 2 rigtige alternativer når man har et overdemensioneret fyr. køb et fyr med en lavere ydelse (rigtig kedeligt), eller sæt en akkumuleringstank på. Du får aldrig kedlen til at yde sit bedste, når den ikke har de bedste arbejdsforhold. Det er et udbredt problem med overdemensionerede kedler. En akkumuleringstank er ikke så forfærdelig dyr, og er nok den rigtige løsning for dig.

Besvar