Varmtvandsspiral til Multiheat 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Varmtvandsspiral til Multiheat 1.5

Indlæg af Flemmingth »

Jeg besluttet mig for at erstatte min oliekedel med en Multiheat 1.5 med iltstyring og varmtvandsspiral.
Imidlertid kan jeg ikke finde noget om varmtvandsspiralens ydelse.
Jeg har skrevet til Baxi for at få nogle data, men kom så til at tænke på, at der kunne være Baxi ejere i dette forum, som har monteret varmtvandsspiral.
Giver varmtvandsspiralen vand nok, og er det varmt nok ?
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Varmtvandsspiral til Multiheat 1.5

Indlæg af thy »

med iltstyring ville jeg fyre hele året.... bruger selv 6-10kg om sommern
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Varmtvandsspiral til Multiheat 1.5

Indlæg af Flemmingth »

thy skrev:med iltstyring ville jeg fyre hele året.... bruger selv 6-10kg om sommern
Tjah ? ?
Oliekedlen bruger ca. 2-3 L/D (=ca. 5 kg piller) i sommertiden, hvor der kun er brug for VV og lidt gulvvarme.

Jeg har 3.750 L akku. med VVB, så i den grad jeg har billig brændsel, vil jeg fyre i min Vigas om sommeren.
Akku. kan fyres op fra 40 gr. til 80 gr. med en god trillebørfuld brænde (pris = 0,00 + moms icon_cheesygrin.gif og arbejde), og så har vi varme til 7-10 døgn.

Når jeg nu alligevel skal have rørsystemet splittet ad, vil jeg genopbygge systemet, så Baxi'ens varme kan gå til varmeanlægget (vinterdrift) eller til akku. (sommerdrift), hvor jeg så kan fyre én gang pr. 7-10 dage, og derved undgå Baxi'ens pausedrift. Så må tiden vise, om jeg reelt vil spare noget ved det, for der er selvfølgelig også tab fra akku. til omgivelserne.
Akku. med exp.tank ovenpå står på uisoleret loft, så hvis jeg ikke frostsikrer dem, vil de bundfryse i en vinter som vi lige har været igennem. Seriedrift (frostsikringsdrift) vil være at føre varmeanlæggets retur (ca. 30 gr.) til bund akku. og top akku. til Baxi retur. I seriedrift kan jeg fyre i begge kedler samtidigt, idet Vigas'en udelukkende cirkulerer på akku.
VVB i akku. og Baxi'ens VV spiral vil blive seriekoblet i nævnte rækkefølge, selvfølgelig med mulighed for at by-passe begge enkeltvis. Normal drift vil være serie, så evt. restvarme i akku. bruges til forvarmning.

Lyder det kompliceret ? - Det er det også. Udfordringen er at gennemføre KISS princippet i udarbejdelsen.
Principdiagram findes foreløbig kun i mit hovede. Det skal jeg have ned på papir - og fintunet. Når det engang er gjort, skal jeg nok delagtiggøre jer i finurlighederne.

Hov - du fik mig næsten til at miste trådens primære formål.
Erfaring med varmtvandsspiral efterlyses !

NB: KISS (=Keep It Simple - Stupid)
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Varmtvandsspiral til Multiheat 1.5

Indlæg af Bigfoot »

sad lige og kiggede lidt på den spiral der.... hvor skal den monteres?????? Skal den ind i baxien eller i vvb? Jeg synes at have hørt om en på forummet her, som havde den monteret, og jeg har undret mig siden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Varmtvandsspiral til Multiheat 1.5

Indlæg af Flemmingth »

Har lige fået svar fra Baxi ang. varmtvandsspiral.
Baxi skriver:
Det er ikke noget vi bruger i DK, kun til eksport.
Kobberspiralen er ikke nok til at kunne lave varmt vand til en husstand,
men kan bruges hvis man ønsker lidt varmt vand i evt. fyrrum.
Vi har ikke data på hvor stor ydelsen er i spiralen, men den er ikke særlig
stor.

Godt man var mistænksom og fik spurgt i tide, og ikke fik smidt 2½k i noget ubrugeligt bras.
Så må jeg lige i tænkebox én gang til. Skal jeg nøjes med VVB i den ene akku. tank og holde den varm året rundt, eller skal jeg have investeret i en VVB. Gruble . . gruble ? ?
Fortsættelse følger - engang.

--> Bigfoot
Den skal monteres i Baxi'en, se Installations- og brugsanvisningen (DK 137344/11/11-05-2009) side 34, emne 32.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Besvar