Vildtkamera og batteri/strømforsynings spørgsmål

Automatisering af alt i hjemmet som gardiner, lys, port i garage , varme og en masse andet sjovt
Zwave, Zigbee, RFXtrx433e, Domoticz, Homeseer, Google Home assistant, Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Vildtkamera og batteri/strømforsynings spørgsmål

Indlæg af vinther2 »

Har for en del måneder siden købt et Vildtkamera af mærket Technaxx TX-117.
Ud fra diverse anmeldelser, skulle det være et udmærket kamera til prisen.

Har af og til rådyr gående på ejendommen, så kameraet blev sat et strategisk godt sted. Det kræver 4 AA batterier. I første omgang brugte jeg Vartas alkaline batterier, men de holdt kun 2 dage! Så købte jeg nogle dyre Energizer Max AA. Sidste billede blev optaget 14 dage efter isættelse, så var de også færdige!
Man kan sætte extern strømforsyning til på 6 V og 1,5 amp. Der står så i manualen at man så skal tage batterierne ud.
Så jeg koblede en strømforsyning til og pillede batterierne ud (Kameraet stod nu bare i værkstedet og kikkede, bl.a. hen mod pillefyret :roll: )
Men det virkede fint, og tog billeder når jeg bevægede mig.

Da jeg efter en time kom ud i værkstedet igen, var kameraet dødt. Hvis jeg tog strømforsyningen ud af stikkontakten og satte den til igen, ja, så vågnede kameraet igen og tog billeder.

Altså, efter et stykke tid, så "dør" kameraet indtil man afbryder strømforsyningen og kobler den til igen.
Er der nogle som kan svare på det?

Og så lige et spørgsmål mere: Hvis nu jeg sætter genopladelige batterier i kameraet og samtidig med kobler, strømforsyningen til, hvad vil der så ske? Vil spændingen på de opladelige batterier til sidst blive så stor, at skidtet springer i luften? :shock:

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Vildtkamera og batteri/strømforsynings spørgsmål

Indlæg af svanggaard »

Jeg kender ikke kameraet, men umiddelbart virker det som om, at det har et abnormt højt strømforbrug.

Når elektronik går i baglås er det oftest fordi:
* Elektronik på et tidspunkt er slået fra pga. for høj temperatur (CPU knokler og bliver dermed for varm).
* En softwarefejl medfører et uendeligt loop i programkoden
* Ustabil strømforsyning

Nogle af ovenstående fejl kan måske rettes med en softwareopdatering. Hvis kameraets software kan opdateres var det det første som jeg ville prøve.

Det er svært at sige hvad der sker, hvis du tilslutter både batterier og strømforsyning samtidigt. I nogle tilfælde frakobles batterier automatisk når strømforsyning tilsluttes. I nogle tilfælde sidder batterier og strømforsyning parallelt (Din strømforsyning lader direkte på batterier), og i nogle tilfælde sidder der et fint ladekredsløb som lader batterier skånsomt. Hvis du skal være sikker må du se om der er oplysninger i manualen, eller bede en elektronikkyndig dissekere kameraet.

Mht. anmeldelser ved jeg faktisk ikke rigtigt hvad vi skal stille op med dem. Min tillid til trustpilot er lig nul. Jeg har selv lavet en enkelt sur, men sober og velunderbygget, anmeldelse for år tilbage. Den blev fjernet efter et døgn uden nogen besked i øvrigt. I et andet tilfælde læste jeg mange rigtig gode anmeldelser for en bærbar PC... Jeg bestilte, men sælger meldte restordre i flere uger. På et tidspunkt blev jeg så utålmodig, at jeg kontaktede den danske importør direkte. De oplyste, at den pågældende PC først ville lande på det europæiske marked om nogle uger. Med andre ord var der dusinvis af glade danske kunder, som havde ulejliget sig med at skrive fine anmeldelser på et produkt, som de umuligt kunne have været i besiddelse af.

Produkt- og leverandøranmeldelser er alt for ofte snyd og humbug.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Vildtkamera og batteri/strømforsynings spørgsmål

Indlæg af vinther2 »

Tak svanggaard

Umiddelbart kan jeg ikke finde nogle steder, hvor jeg kan opdatere firmwaren, for det var også det første jeg tænkte på.

Manualen siger man skal fjerne batt. hvis man sætter ext. strømforsyning til (så det først, efter mit første indlæg). Så det går nok ikke at sætte genopladelige batt. i + strømforsyning. Men der er jo intet diagram, så man kan se hvordan det er "skruet sammen". Kender et par stykker som jeg nok kan få til at kikke på det, ellers må det lade livet.

Men kun 1 uge på alm. batt., tyder på, mener jeg,- at der må være en "brist" i kameraet..

Besvar