Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

styring til fastbrændsel

Herunder findes alt omkring alternativ og universal styring, monitorering og programmering til fyr, sol og vindanlæg
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

styring til fastbrændsel

Indlæg af pelle » 22 maj 2022 16:44

Hej. Er der en der kan fortælle mig om denne termostat styring kan tænde ved stigende temp. og slukke ved faldende temp.
https://www.ebay.de/itm/265094261143?_t ... %3A2047675
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af svanggaard » 22 maj 2022 21:57

Jeg kan se at udgangen er via et solid state relæ. De kan godt give lidt udfordringer hvis belastningen (det du skal styre) ikke er en resistiv belastning. Der ud over undrer det mig at det står "PID" styring. Det kunne tyde på at udgangen laver en form for pulsbredde-styring. Det forklarer i øvrigt at der bruges solid state relæ (som har hurtig reaktionstid).

Jeg tror du skal gå efter en gammeldag relæudgang. Se eventuelt lidt forskelligt her: https://www.dkvolt.dk/produkt-kategori/ ... urstyring/
En ren mekanisk løsning som denne: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -046550050 kunne måske bruges? Den termostat har jeg siddende på bl.a. gulvvarmeshunt (styrer gulvvarmepumpe afhængigt af om der kommer varmt vand til huset).

Hvad er det du skal styre og hvordan skal styringen fungere?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af pelle » 23 maj 2022 10:00

Det er i stedet for en røggas kontakt. Den skal klare en pumpe og en blæser. Det er for at hjælpe en med anden løsning. De billige ovn termostater fra Kina brænder af for et godt ord.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af svanggaard » 23 maj 2022 11:06

Hvad med en bimetalkontakt? F.eks. https://elektronik-lavpris.dk/p144305/2 ... -open-130/

Uanset termostat type, bør den nok ikke monteres på de varmeste steder. Jeg kan ikke lige gennemskue hvor meget varme bimetalkontakten kan tåle.

Et alternativ kunne være at bruge en timer: https://vm-elektro.dk/produkter/reserve ... er-120-min

Hver gang kedlen fyldes drejes timer til 1 time (eller hvor lang tid der normalt går inden bålet er brændt ud). Så slukker pumpe/blæser på tid, og der er ikke noget som udsættes for varme, skorstensfejer eller anden overlast.

Begge løsninger har den lille bonus, at de ikke har eget/standby -forbrug.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af triumph » 23 maj 2022 12:20

pelle skrev:
23 maj 2022 10:00
De billige ovn termostater fra Kina brænder af for et godt ord.
Nu ved jeg ikke hvor stor strøm komponenter trækker, men er grunden til at termostater brænder af, ikke fordi du skal bruge et overdrage relæ?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af pelle » 23 maj 2022 12:37

triumph skrev:
23 maj 2022 12:20
Nu ved jeg ikke hvor stor strøm komponenter trækker, men er grunden til at termostater brænder af, ikke fordi du skal bruge et overdrage relæ?
Nej. Det har ikke noget med det at gøre. Det er denne type. Noget skrammel. https://dnk.grandado.com/products/50-30 ... gzNTY5MzIw
Han har brændt 3 af. og min svigerfar har brændt en af. Det er ikke fordi de får det for varmt. De går bare i stykker.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af svanggaard » 23 maj 2022 12:41

Et varmelegeme i en ovn trækker væsentligt større effekt end en pumpe/røgsuger nogensinde kommer i nærheden af. Jeg tror mere på, at det er ovntermostaten's hydrauliske system som bliver utæt (jeg antager at det er en termostat med fjernføler og kapilarrør). En almindelig ovn bliver sjældent over 200Grader varm. Du har sikkert langt højere temperatur, når du bruger en ovntermostat til at måle røgtemperatur.

Men det burde være let at teste.... Hvis du skruer helt ned (eller er det op?) for termostaten burde kontakten slutte, uanset om selve føleren er defekt eller ej.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af pelle » 23 maj 2022 13:10

svanggaard skrev:
23 maj 2022 12:41
Et varmelegeme i en ovn trækker væsentligt større effekt end en pumpe/røgsuger nogensinde kommer i nærheden af. Jeg tror mere på, at det er ovntermostaten's hydrauliske system som bliver utæt (jeg antager at det er en termostat med fjernføler og kapilarrør). En almindelig ovn bliver sjældent over 200Grader varm. Du har sikkert langt højere temperatur, når du bruger en ovntermostat til at måle røgtemperatur.

Men det burde være let at teste.... Hvis du skruer helt ned (eller er det op?) for termostaten burde kontakten slutte, uanset om selve føleren er defekt eller ej.
jo men, det gør det ikke. der skulle komme et lille klik. Men, nej. Det er lavet for klejnt og kan ikke holde.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

KeRingsborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 30 aug 2019 18:34
Mit fyr: Scotte 10kW
Brændsel: træpiller 6/8mm
Årligt forbrug: 5.5-6
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af KeRingsborg » 23 maj 2022 13:45

@pelle
Jeg har tidligere selv købt en temperatur kontroller til gulvvarme pumpen, den fungere ubeklagelig og brænder ikke af.

prøv at søg på ebay/aliexpress mm. efter "digital temperature controller" der er et hav af dem.
de fleste af dem kan du sætte en temperatur for et område som den skal være aktiv min-max og naturligvis et delay for hvor lang tid der skal gå når den er lige omkring min SP, så oplever du ikke at udgangen står og tænder/slukker.

alternativ hvis du vil være sikker på skidtet ikke brænder af, kan du sætte en kontaktor henover så får du ikke en motors opstart på relæet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: styring til fastbrændsel

Indlæg af svanggaard » 23 maj 2022 14:05

pelle skrev:
23 maj 2022 13:10
jo men, det gør det ikke. der skulle komme et lille klik. Men, nej. Det er lavet for klejnt og kan ikke holde.
Uanset... hvis du skal måle røggastemperatur skal du nok ha' noget som kan holde til mindst 500 grader. Det er svært, men ikke umuligt at finde. Du kan måske overveje en røggastermostat fra f.eks. en Atmos-kedel. Men jeg har ladet mig fortælle, at de heller ikke holder evigt.

Den mest holdbare løsning er nok timeren, men jeg anerkender, at det ikke er den optimale løsning.

Jeg har selv styret laddomat med en Watt's termostat på fyrets fremløb (link tidligere i denne tråd). Jeg er dog gået væk fra den løsning, da det varer for længe inden fremløbstemperaturen falder (efter at bålet er brændt ud). Røggastermostaten er den bedste løsning - rent styringsmæssigt.


Besvar