Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Herunder findes alt omkring alternativ og universal styring, monitorering og programmering til fyr, sol og vindanlæg
Besvar
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Indlæg af Sologgris » 26 jul 2020 12:02

Ny selvstændig tråd som er udspringer af tidligere "Technische Alternative" tråd, som andre har lavet her.

Jeg vil høre, om der er nogen, som kan hjælpe mig igang med min UVR1611 (Technische Alternative), hvor jeg også har bootloader til. Jeg har bestilt en CMI, men uagtet at CMI kommer, så vil jeg gerne igang.

Min UVR1611 er ca 15 år gammel (OS A2.08DE) - det er startet op, og jeg kan komme i kontakt via "rullehjul" og har "hygget" mig med at sætte tid etc - men overordnet så ønsker jeg ikke at konfigurere og parametresætte via indbyggede display. Dette ønsker jeg at gøre via TAPPS og uploade eller gøre det via den kommende CMI. Og - logisk grafisk interface tiltaler mig også mere fremfor konfigurere og parametresætte via display.

Jeg har dansk manual for UVR1611 (https://www.ta.co.at/fileadmin/Download ... 3-2_DA.pdf) - godt nok lavet til nyerere model af 1611'r samt engelsk manual til TAPPS. Alt er godt og jeg synes materialet er godt formuleret, trods der nogle steder er "mærkelige" oversættelser til dansk. Manualer er læst og til dels forstået, og de præ-definerede funktioner synes gode og relevante. Men jeg savner "TA for dummy's" eller "kom godt igang med TA". Der er dog en del information på internettet men det er primært på tysk, hvilket ikke er min stærke side - mon ikke det kan gøres nemmere for mig, hvis der er nogen, som har lidt praktisk erfaring med TA produkter?

I første omgang vil jeg have min UVR1611 til at styre min metro varmtvandsbeholder, som har er indbygget spiral. Min pumpe (Alpha2) skal sende vand fra min 500 l buffertank gennem spiralen, således VVB opvarmes. Jeg har læst mig til, at lavenergipumper skal håndteres på særlig måde via relæudgange. jeg har en ide om, at når jeg har forståelsen for at få den del af systemet idriftsat, så vil jeg kunne gøre resten selv (måske lidt optimistisk).

Tak herfra.


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Indlæg af LGB » 29 jul 2020 17:53

For det første, så har jeg en manual på Dansk til V3.25. Den er nok tættere på den version du har. Jeg har sendt den til dig direkte. Hvis andre skulle være interesseret, så skal jeg bare finde et sted at lægge den op så man kan downloade den.

Det er relativt nemt at opdatere UVR1611 (tja, i hvert fald med en CMI, kan ikke huske med bootloader). MEN, man skal være opmærksom på, at de ældre modeller kun kan opdateres til v3.30.

Fra https://www.ta.co.at/en/downloads/firmware/ - click på "Please read before downloading" :
Since updating the operating system can take some time, using the wired connection to update is recommended.
Operating systems with a version of A4.00 or above will only run on devices (K-/S-variant) with a serial number of 92940 or above.
Devices (K-/S-variant) with a serial number of 92940 or above will not run on an operating system below A4.00.
Operating systems with a version of A4.00 or above will only run on devices (E-DE-variant) with a serial number of 3451 or above.
Devices (E-DE-variant) with a serial number of 3451 or above will not run on an operating system below A4.00.
Devices (K-/S-variant) with a serial number of 41674 or above will not run on an operating system below A3.00.
Devices (K-/S-variant) with a serial number below 41674 should preferably be run with the operating system A2.28. An operating system with an A3.xx version should only be used if one of its newer functionalities is absolutely necessary. The A3.xx operating systems are generally meant for devices (K-/S-variant) with a serial number of 41674 or above and notably slow down older devices’ reaction times. After an update in our company’s workshop, older devices can be run with operating system versions of A3.xx, though the second analogue output will still be absent.
Devices (K-/S-variants) with a serial number of 3990 or below cannot be updated beyond operating system A2.28.
Devices with an operating system below 1.50 can only be updated using the infrared-port.
Devices with a bootsector below B1.02 can only updated in our workshop.
Her kan man så finde sin egen version af UVR1611, for at se hvad man kan opdatere til. Jeg har både gamle og nye UVR1611 i mit system, endda blandet med RSM610. Alt sammen på samme CAN bus, i samme system.

Der er forskellige varianter af UVR1611 (som nævnt ovenfor):

UVR1611K - hele modellen med kasse, display osv. Ledninger til 230V, indgange og udgange føres ind i kassen, og skrues på nogle terminaler.
UVR1611K-OZ - speciel version "without mounting base" - er ikke helt sikker på den her version
UVR1611S - stik på bagsiden så man kan "klikke den ind i et skab". Altså, kabler og stik monteres på en plade, og så kan hele enheden løftes af
UVR1611E-NM - et print uden display. Virker kun sammen med UVR1611E-DE (display og taster separat, forbindes via fladkabel)
EVR1611E-NP - som NM versionen, men MED processor. Den kan køre uden display, og styres via f.eks. CMI eller bootloader.

Når du har fundet ud af hvilken version du har (burde også stå på printet), så check hvilken version du kan få.

For at bruge Bootloader (mere formelt kaldet "BL-NET"), skal du ha manualen til samme, f.eks. Manual_BL-Net_V2.19-2_EN.pdf (den version jeg har, findes sikkert i nyere version). Derfra står der hvordan man forbinder den, uploader program, osv.

De vigtige programmer man skal hente er

1) TAPPS2 (til at programmere styringen)

2) TA Designer (til at lave et "online diagram")

Nu har "Sologgris" lige fået sin CMI, så derfor tager vi den derfra. Kan KLART anbefales med CMI, det er meget nemmere end Bootloader (plus man får logging, alarm, remote access osv)

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Indlæg af LGB » 29 jul 2020 18:11

Det vigtigste hardware er altså en CMI - den er til at programmere, fjernstyre, sende alarmer, opdatere firmware osv. Det meste foregår via en browser. Jeg har endnu ikke fundet en browser der IKKE virker med TA CMI / diagram etc. Smartphone, tablet, computer ... det virker bare.

TAPPS2 er som sagt til at programmere både UVR1611, men også X2 serien, f.eks. UVR16x2 og RSM610. Findes til Windows og LINUX. TAPPS2 gemmer i en fil, som derefter kan uploades til CMI. Når man laver et program, vælger man på forhånd hvilket apparat det er til, så man er sikker på det er kompatibelt. Når man "logger ind" på CMI, er det via TAs server i Østrig. Man laver en gratis bruger kontohttps://cmi.ta.co.at . Når man er logget ind, kan man tilføje sin CMI (via dens serie-nummer). Når man har adgang til CMI, kan man uploade de programmer man har lavet i TAPPS2, samt diagrammer fra TA designer (se nedenfor). Man kan også give andre hel eller delvis adgang til sit system den vej. Hvis min TA bruger konto fik adgang til DIT system, så kunne jeg f.eks. lave et program, og uploade det direkte. Det tager få minutter for upload og genstart, så kører det nye program.

TA Designer er til at lave et "online schema" (undersat fra tysk, mere korrekt ville det måske være at kalde det et "diagram" eller "grafisk brugerflade". Altså, den skitse med figurer og værdier man kan se via en browser, både for at holde øje med systemet, men også for evt manuelt at styre noget direkte (f.eks. slukke for en pumpe etc).

Det er nemmest hvis man har en Windows computer, da TA primært laver deres programmer i Windows. Nogle af dem findes også til LINUX. Hvis man har Mac, så kan man bruge f.eks. Parallels og derfra Windows XP (!) eller måske W7?

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Indlæg af LGB » 30 jul 2020 07:41

Nu har jeg lige lavet en lyn-guide. Når jeg får mere tid, vil jeg lave en mere udførlig guide, med screen shots.

Her er hvordan man kommer i gang, helt fra punkt 0, med styringer fra Technische Alternative ( www.ta.co.at )

1) Anskaf en CMI og mindst et styremodul, f.eks. UVR16x2, RSM610, UVR1611 … dertil sensorer (typisk et bundt med PT1000 temperaturefølere), kabler mm, efter behov.

1A) “Bootloader" (BL-NET) kan bruges i stedet for CMI, men CMI er både nemmere at bruge, og kan flere ting. Der behøves kun 1x CMI til et helt system med mange moduler (med mindre det er et helt ekstremt stort system!)

2) Opret en bruger på cmi.ta.co.at (CMI kører via en server i Østrig, og det er der man logger ind)

3) Download programmer (især TAPPS2 og TA Designer), firmware (check serienummer på f.eks. ældre UVR1611) og manualer på https://www.ta.co.at/en/downloads.

4) Sørg for at ha adgang til en Windows computer, alternativt LINUX, eller en MAC med f.eks. Parallels til at køre Windows. Windows XP (64bit) eller nyere kan bruges, så har man ikke en Windows computer kan man sikkert købe en ældre model billigt.

5) Sørg for der er internet til CMI - et ethernet kabel til en router eller switch der har internet adgang, eller anden forbindelse (med kabel). Hvis der kun er WiFi til rådighed, skal man ha en boks der laver wifi til ethermet.

6) Forbind CMI til ethernet, og CAN bus til styre-enhed(er). Sæt terminering i begge ender af CAN bussen (en "lus", se manualen). Sæt strøm til apparaterne. Bemærk at der er DC på can bussen, så CMI kan f.eks. få strøm via UVR1611 / UVR16x2 / RSM610. Det er dog bedst at hvert apparat har sin egen forsyning. CMI skal ha 4 grønne LED, ellers er der noget der ikke er sat korrekt op. Nogle apparater skal ha 230V AC, for at kunne virke, f.eks. UVR1611, UVR16x2.

7) Log ind på cmi.ta.co.at og tilføj CMI (se serienummer og kode på CMI boksen)

8 ) Opdater firmware i CMI og styre-enheder som nødvendigt (for ældre apparater, check serienummer for at se hvilken firmware der kan benyttes - gælder især ældre UVR1611 modeller)

9) Åben TAPPS2 og lav et simpelt “program”. Start med en simpel funktion, for at teste og komme i gang. Gem filen ( .dat format)

10) fra cmi.ta.co.at, klik på nummeret med blå skrift på CMI, f.eks. CMI0012345. Det åbner for adgang til CMI. Der skulle gerne komme et billede af en CMI, med 4 grønne LED. Klik på "CAN Bus" for at se de tilsluttede enheder, derefter klik på “Data Administration”

11) For at sende et program til en styreenhed, skal det først sendes til CMI’en. Det gør man ved at trække .dat filen fra TAPPS2 over på hvor der står “Drag data here”. Der skal være et formateret SD kort i CMI, og der skal være nok plads på det

12) .dat Filen man lige har uploadet skulle gerne kunne ses i højre side af "Data Administration". Man trækker filen til venstre og slipper det oven i det apparat man vil sende til. Der går nu et par minutter med overførsel og genstart af styreenheden. Det er muligt der kommer et par fejlmeddelser, mens der genstartes (tilsvarende hvis man genstarter en internet router). Bare gi den et par minutter for genstart. Sørg for at node nummer på enheden er det samme som det man har programmeret det til (se manualen for mere info)

13) Klik på CAN Bus i menuen, for at se hvilke apparater der er online på CAN bussen. Klik på en af de viste apparater for at få adgang direkte til det pågældende apparat.

14) Åben TA Designer programmet. Åben et nyt diagram. Importer .dat filen fra TAPPS2. Nu kan man lave et online skema aka Diagram. Når det er gemt, overføres filen til samme sted som .dat filen - og så kan man se det online diagram ved at klikke på “Diagram” i menuen på cmi.ta.co.at

Bemærk, at styre-enhederne låses i forskellige tilstande, f.eks. "user" og "expert". For at uploade programmer og andre mere tekniske ting, skal man for hvert apparat først vælge "expert", og til dette angive en kode som man kan finde i manualerne et sted. Man kan selv ændre koden senere. Koden er altid et tal, der er hverken bogstaver eller tegn. Dette er udelukkende for at forhindre at en slutbruger ødelægger opsætningen, hvad enten det er med fortsæt eller pga manglende erfaring med systemet.


-

Jeg vil vende tilbage og opdatere den her post senere, eller poste en revideret version hvis jeg ikke længere kan/må rette i den her post.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Indlæg af LGB » 30 jul 2020 08:05

Technische Alternative har nogle guides/Wiki/FAQ, men de er dog hovedsageligt på Tysk. Man kan evt bruge et oversætter program, hvis man ikke er så god til Tysk ...

Her et par eksempler - med fine billeder til:

https://wiki.ta.co.at/Anfänger-Guide

https://wiki.ta.co.at/Programmieren_mit_TAPPS2


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Indlæg af LGB » 31 jul 2020 09:19

Opdatering til guiden ovenfor:

Den første UVR1611 er produceret for over 15 år siden. Det lader til at de rigtig tidlige modeller ikke kan programmeres via CMI. De kan stadig bruges, sammen med BL-NET "Bootloader" men før man køber brugt, så check lige serienummeret bagpå - prisen bør afspejle hvilken årgang det er.

Har lige rodet med en UVR1611 fra 2006 (!) med V2.08 og der er fint adgang via CMI for fjernstying og logning etc, mens upload af programmer og firmware update driller lidt (muligvis kun muligt med bootloader)

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Hjælp til at komme igang TA - UVR1611

Indlæg af Sologgris » 09 aug 2020 15:26

Tak for hjælp til at komme igang med TA (Technische Alternative) - især tak til LGB, det har været en stor hjælp.

Jeg holder liv i denne tråd, og skriver jeg løbene, hvad der sker - både "lessons Learned", og det endelige resultat.

Først og fremmest, jeg har en meget gammel UVR1611 fra ca 2005 med en A2.08 version af styresystemet. Dertil en boot loader (BL-NET), som er lige så gammel. Jeg købte en ny CMI. Og her startede udfordringerne så - jf CMI så skal UVR have et vist systemniveau (over A3.xx) for at kunne udnytte alle funktionerne i CMI. Der var kontakt mellem min UVR og CMI via CAN bus, men det var ikke muligt at overføre program (funktioner) fra CMI til UVR. Til min gamle UVR blev højst version A2.28 anbefalet, hvilket jeg gik igang med - men min boot loader, skulle også opdateres for at det var muligt. Der var 2 versioner (BL NET) hos TA - 2.19 og 1.43, hvor jeg valgte 2.19 hvilket resulterede i, at jeg "over opgraderede" min boot loader og mistede kontakten til den.

Første fejl - opdater ikke automatisk boot loader til 2.19, da der er forskellige udgaver af boot loader, hvor min var "for gammel" - tjek TA hjemmeside. Men - TA tilbyder, at man kan sende sin gamle boot loader ned og få den opgraderet mod 65 Euro. Jeg løste det dog ved at låne en boot loader af LGB i denne tråd - så nu er min UVR opdateret til A2.28. Denne version understøttes af CMI, således der kan laves "drag and drop" af funktioner via CMI og over på UVR.

I forhold til LGB's beskrivelse ovenfor, så er det omkring punkt 8 pt.

Lige nu tester jeg blot sensorer og udgange - for jeg vil sende min UVR til TA kommende uge. Ligesom med boot loader kan opgraderes, så har TA en fin opgraderingspolitik, således jeg mod 65 Euro kan sende min UVR ned og så få nyere processor i samt opgraderet til A3.35 (vigtigt i forhold til CMI).


Besvar