Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

UVR1611/16x2 fra Østrig

Herunder findes alt omkring alternativ og universal styring, monitorering og programmering til fyr, sol og vindanlæg
LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af LGB » 24 jul 2020 05:47

LGB skrev:
23 jul 2020 14:37
Jeg ved ikke med UVR63 serien, dem har jeg ikke prøvet. Men det virker fint med UVR1611, og hele X2 serien så vidt jeg ved, inkl 16x2, RSM710 eller hvad de nu hedder.
Det skulle ha været "RSM610" ovenfor, og nu kan jeg ikke rette det.

Jeg er desværre ikke meget i Danmark, så det meste af hvad jeg laver for tiden med TA produkter er "remote", dvs programmering osv.

Men jeg skal snart i gang i Hongkong, med at lave styring der kan alt muligt: Jeg skal hacke et "village house" så det kommer til at bruge meget mindre energi. Det jeg savner hos TA er nogle produkter hvor man får lidt flere indgange for pengene. Jeg måler rigtig mange ting, men styrer ikke så meget. Jeg vil gerne måle temperatur og luftfugtighed i hvert rum, f.eks., og det løber hurtigt op. Sammenligner man med hvad der er tilgængeligt idag af f.eks. Raspberry Pi, Arduino osv, så kan man få rigtig meget teknik for pengene.


Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af Sologgris » 24 jul 2020 10:14

LGB skrev:
23 jul 2020 07:24
Jeg ved ikke om der er en egentlig gruppe. Jeg vil gerne være med til at svare på spørgsmål, i det omgang jeg kan.

Har du en bootloader til din UVR1611? Eller hvilke andre dele har du til den? Måske har vi også allerede korresponderet på FB (!), hvor jeg har svaret noget lignende for nylig.

For at du kan se det online, foreslår jeg helt klart en "CMI" fra TA. Med en enkelt CMI kan du koble til din UVR1611 og fremdige enheder (også X2 teknologien). Det er ikke bare "så du kan se det på din iPad", det er også logning, så du kan se hvad der er sket tidligere, og hvis du vil, alarmer (f.eks. for lavt tryk, for høj eller lav temperatur, etc.

Hvis det er OK med admin, så ville det være fint med et underforum under Styringsteknik, specifikt til TAs produkter. Det meste diskussion jeg har fundet online er på Tysk, hvilket er fint for mig - men det er jo ikke alle der er lige stiv i tyske gloser - især ikke de tekniske (!!!)
Ja - måske har vi skrevet sammen på messenger på FB, jeg har en lille tråd der, hvor en har tilbudt hjælp til opstart. Jeg kan dog ikke lige få hans navn til at passe med dine initialer her :), men måske er det dig. Og til det du skriver ovenfor - jeg er også kommet frem til, at min ældre 1611 med bootloader der vil jeg have fat i en CMI til præsentation og historik.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af LGB » 26 jul 2020 06:34

Ja, det er også mig på FB.

Vi fortsætter her, så andre kan få glæde af det også.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: UVR1611/16x2 fra Østrig

Indlæg af LGB » 26 jul 2020 06:42

Der er en mængde information tilgængelig på tysk, f.eks. her:

http://www.solar4me.de/forum/20/Bootloa ... chema.html

Men det er svært, især pga de mange tekniske gloser. En ting er "Zwei Bier, bitte!" men når det både er sproget og selve teknikken på samme tid, så er det ikke så let.

Mht Bootloader så virker det. Før CMI, var der kun bootloader, men jeg vil bare fremhæve at alting bliver meget bedre, og meget lettere, med en CMI. Og husk der skal kun en enkelt CMI til selv et ret stort system: Man kobler bare det hele på CAN bussen. Mht CAN bus, foreslår jeg at man bruger almindeligt "netværkskabel", som er par-snoet 8 leder. Disse kabler er ret billige, og når det er parsnoet, undgår man at f.eks. 230V installationer driller styreboksen. Både CAN-bussen skal skærmes (eller ha parsnoet), men man skal også være opmærksom på at følere og andre følsomme dele af systemet kan påvirkes af vekselstrømsledninger. Man skal bare lige sørge for ikke at bundte dem sammen, så de placeres klods op ad hinanden.


Besvar