Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hus med masseovn

Spørgsmål og svar om masseovne
Byg selv masseovne
Besvar
Elho30
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 feb 2019 12:04
Givet likes: 3 gange

Hus med masseovn

Indlæg af Elho30 » 18 feb 2019 12:17

Hej -

jeg overvejer at købe et hus med masseovn der opvarmer kælder og stueetage (en bungalow). Jeg har indtil videre levet et ganske almindeligt parcelhusejer liv med dertilhørende nemhed i at skrue og og ned for en knap ift at få den ønskede varme...
Jeg kan se fordele i den lave varmeudgift og den hyggelige varme den udleder.
Men jeg vil gerne høre hvad der ellers er af fordele og i særdeles ulemper ved at købe hus med masseovn. Jeg er kun mig selv, og der er således kun mig selv til at indkøbe/stable brænde og fyre op hver dag i fyringssæsonen.
Er det fx meget svært og tidskrævende at finde ud af betjene masseovnen?
Hvis det fx viser sig at det er for bøvlet - er det så muligt at indsætte et fuldautomatiseret pillefyr i en masseovn?

mvh E


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Hus med masseovn

Indlæg af John Skov Jensen » 18 feb 2019 12:40

Jeg har en masseovn i mit hus, ovnen blev bygget sammen med huset
Efter 5 sæsoner med den som primær varmekilde er status
Den varmede kun midten af huset op
Klinkeguvene var iskolde
Røg og støv
Der skal slæbes meget brænde ind midt i huset, der skal fjernes meget aske fra din stue

Så jeg har for længe siden helt droppet at bruge den, den står stor som et kirke alter og pryder stuen

Det er muligt den er en hipster moderne øko måde at varme huset op på.
Men det virkede ikke ordentligt

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Hus med masseovn

Indlæg af Centrifugal » 18 feb 2019 12:52

Elho30 skrev:
18 feb 2019 12:17
Hej -

jeg overvejer at købe et hus med masseovn der opvarmer kælder og stueetage (en bungalow). Jeg har indtil videre levet et ganske almindeligt parcelhusejer liv med dertilhørende nemhed i at skrue og og ned for en knap ift at få den ønskede varme...
Jeg kan se fordele i den lave varmeudgift og den hyggelige varme den udleder.
Men jeg vil gerne høre hvad der ellers er af fordele og i særdeles ulemper ved at købe hus med masseovn. Jeg er kun mig selv, og der er således kun mig selv til at indkøbe/stable brænde og fyre op hver dag i fyringssæsonen.
Er det fx meget svært og tidskrævende at finde ud af betjene masseovnen?
Hvis det fx viser sig at det er for bøvlet - er det så muligt at indsætte et fuldautomatiseret pillefyr i en masseovn?

mvh E
Det er supernemt at have en masseovn. Hvis udetemperaturen er 5 grader og derover, brænder jeg en pakke træbriketter (8 for en hund hos harald skrald) på 10 kg. af om aftenen - hvis det er koldere op til det dobbelte. Fyringssekvensen tager under to timer - men man skal være der så de forskellige spjæld lukkes på de rigtige tidspunkter. Det du fyrer i dag, får du som varme i morgen. Hvis den er lavet med et stort askekammer, skal den kun meget sjældent tømmes for aske - min egen en til to gange om året. Du skal lige lure hvordan den er placeret i huset - den skal helst have tilstødende rum af en størrelse der passer til den del af ovnens overflade, der vender ind mod de respektive rum. Min har f.eks. 2,5 sider mod stuen og 1,5 sider mod badeværelset. Den formår til og med at varme gulvet op på badeværelset. Du skal undersøge om den er muret med 1/2 sten eller 1/1 stens beklædning. En helstens ovn holder længere på varmen, men er tilgengæld langsomt reagerende.

Fordele: Billig varme. Du kan nøjes med at fyre en gang om dagen. Der er ikke ild ovnen når vi er på arbejde. Med åbne låger, kan du bruge den som pejs. Ikke meget aske. En meget ren skorsten - når fejeren har været på besøg er der kun en lille skovlfuld sod. Lang levetid - min er 25 år og er så god som ny.

Ulemper: Svær at styre i overgangsperioderne mellem sommer og for/efterår. Her kan en supplerende brændeovn være en fordel til at tage sig af kulden om natten. Hvis huset ikke er ordentligt isoleret, får du ikke noget godt ud af en masseovn. Ellers ingen.

Du kan ikke - og skal ikke - sætte noget andet ind i en masseovn. En masseovn er beregnet til at bålet meget hurtigt bliver 11-1200 grader og brænder med flamme på 1,5 til 2 m. længde.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Hus med masseovn

Indlæg af Centrifugal » 18 feb 2019 13:12

John Skov Jensen skrev:
18 feb 2019 12:40
Jeg har en masseovn i mit hus, ovnen blev bygget sammen med huset
Efter 5 sæsoner med den som primær varmekilde er status
Den varmede kun midten af huset op
Klinkeguvene var iskolde
Røg og støv
Der skal slæbes meget brænde ind midt i huset, der skal fjernes meget aske fra din stue

Så jeg har for længe siden helt droppet at bruge den, den står stor som et kirke alter og pryder stuen

Det er muligt den er en hipster moderne øko måde at varme huset op på.
Men det virkede ikke ordentligt
Ligesom alle andre varmekilder skal varmekilden være tilpasset husets behov. Jeg har før hørt tilsvarende historier, men de kan som regel forklares med ovnens dimensionering - ofte er den for lille, placeret forkert i huset eller indeholder ikke nok masse, til at holde huset varmt i 24 timer. Huset skal også være egnet i opbygning, så en varmekilde kan varme det hele op og ikke mindst skal det være godt isoleret - ikke under 200 mm i hverken gulv, vægge eller loft. Er fejlen begået er den ikke til at rette, da ovnen ikke rigtig kan reguleres og fordi der er en grænse for hvor hurtigt varme kan bevæge sig gennem en mursten.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Hus med masseovn

Indlæg af thermik » 18 feb 2019 16:49

Det største minus jeg ser ved en masse ovn er du altid skal være hjemme for at fyre især hvis den står som eneste varmekilde

Nogle bekente har en masseovn med vand der varmer en stor akk tank op (2000 litter) kombineret med et stort solvarme anlæg hvis de skal hjemme fra når det er koldt skal de have nogen til at komme og fyre min 1 gang dagligt helst 2 når det er minusgrader.

om sommeren er solvarmen så stort de ikke behøver at fyre o masseovnen.


jancar
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 280
Tilmeldt: 25 okt 2012 20:24
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 273
Brændsel: Piller Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Søndersø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Hus med masseovn

Indlæg af jancar » 22 feb 2019 13:33

Det er nok lidt et temperamentsspørgsmål,- Jeg fik min ovn for at pille den ned, hos nogen som ikke ville have ovnen i det hus de havde købt. Jeg har genopført den og vi elsker den.
Jeg synes ikke at det sviner alverden. Det er fantastisk at sidde og kigge i bålet, og vi kan tilmed bruge ovnen i toppen af den til gryderetter, stege, pizzaer m.m.
Man skal lige lærer at fyre i ovnen, og masseovne, skorstene og trækket i dem er forskelligt. Men mon ikke sælger kan give dig nogle fif. Ellers kan du også få indspark til det her.
Læg evt et billede op her af ovnen, så vi kan se hvad det er for en størrelse.

Mvh Jan


Besvar