Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Wienerschnitzel

Gourmet retter, grill opskrifter, øl, vin og alt andet der handler om mad og drikke
Lær at "pille" kartofler og "fyre" op under sovsen
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af vinther2 » 04 sep 2021 17:19

Ha ha, Pendec, du har sikkert rigtigt siddet og smovset :D

Og lige til Pelle, det er min fejl,jeg har skrevet forkert, selvfølgelig er det ansjoser, som er det rigtige (de små i den flade æske) og jeg kan altså ikke nøjes med bare 2-3 stykker, nej hele wienerschnitzlen må godt barderes med 8-10 stykker icon_cheesygrin.gif Vil sige bearnaise sovs også er en mulighed, men ikke smør, efter min vurdering, kartoflerne er jo i forvejen braset i fedtstof. Men smag og behag er forskellig. Din kone har ret, jeg glemte de små fine ærter.

Pendec: Har også boet på Amager, på kollegie, en dejlig tid, men dengang var der aldeles ikke råd til wienerschnitzel, måske en rigtig grilkylling fra et kineser sted på Englandsvej, en halv kylling kostede i 1972 ca. 6 kroner, tror de stod til 5,75 kr.!


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af Lintz » 04 sep 2021 17:20

triumph skrev:
04 sep 2021 08:57

( Der var engang en restaurant der hed Målet. Der kunne man vælge mellem 59 forskelige schnitzler, til en pris på 79 kr)
Der har jeg ved gud spist mange Schnitzler inde icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af triumph » 04 sep 2021 17:49

Lintz skrev:
04 sep 2021 17:20
Der har jeg ved gud spist mange Schnitzler inde icon_cheesygrin.gif
Os mig :great:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af pelle » 04 sep 2021 18:01

vinther2 skrev:
04 sep 2021 17:19
Ha ha, Pendec, du har sikkert rigtigt siddet og smovset :D

Og lige til Pelle, det er min fejl,jeg har skrevet forkert, selvfølgelig er det ansjoser, som er det rigtige (de små i den flade æske) og jeg kan altså ikke nøjes med bare 2-3 stykker, nej hele wienerschnitzlen må godt barderes med 8-10 stykker icon_cheesygrin.gif Vil sige bearnaise sovs også er en mulighed, men ikke smør, efter min vurdering, kartoflerne er jo i forvejen braset i fedtstof. Men smag og behag er forskellig. Din kone har ret, jeg glemte de små fine ærter.

Pendec: Har også boet på Amager, på kollegie, en dejlig tid, men dengang var der aldeles ikke råd til wienerschnitzel, måske en rigtig grilkylling fra et kineser sted på Englandsvej, en halv kylling kostede i 1972 ca. 6 kroner, tror de stod til 5,75 kr.!
Ja.. Det smaver godt !
Det der "Det smaver godt" siger vi tit herhjemme og så sprutgriner vi. Det er fordi der er en lille historie bag. En af mine kollegaer var hjemme hos hans gamle far. Den gamle sad og spiste "kød i mørke" (Ja det kalder vi en gryderet herhjemme der er godt med madkulør i) Nå, men ham min kollega spurgte hans far hvad det var han spiste.."Det er noget mor har lavet". Svarede den gamle.. Jamen far, det er 13 år siden mor døde. "Jo jo. Men det smaver godt" svarede hans far. Det var jo noget gammel mad han havde fundet i bunden af fryseren han havde varmet op. Lidt makabert ,, Men god humor herhjemme. "Det smaver godt" :-)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af lamborg » 04 sep 2021 19:17

Stedet hvor man laver et rigtigt lokumsbræt er på skindbuksen i københavn :-) Man fik en tallerken med svinet på og en ved siden af til tilbehør .
Eller det var det jeg ved ikke hvordan det er nu hvor de har fået nye ejere
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af BWJ » 04 sep 2021 20:57

Konen troede lige, at der var sprunget et rør her i spisestuen, da der var vådt på gulvet, men fandt hurtigt ud af, at det bare var mig der sad og savlede. :wink:
Stop venligst denne tråd :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af thy » 05 sep 2021 00:27

Smør til
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af Lintz » 05 sep 2021 06:34

vinther2 skrev:
04 sep 2021 12:52
En rigtig "Dansk" wienerscnitzel er med revet peberrod, en "dreng" som er et par små sild som er foldet rundt, samt kapers og en citronskive. Den serveres med brasede kartofler, og ang. sovs, så vil det mest naturlige være at servere en lidt fed brun sovs til,- skilt sovs. Smørsovs egner sig ikke til braskartofler.

Fuldt ud enig med dig hvad angår det første - Dog med sovsen icon_cheesygrin.gif
Det virker bare forkert men skyldes jo nok hvad man er opvokset med - Så er det den rigtige måde for en selv og ifølge flere herinde er brun sovs også yt og smørsovs in.
Det er nok en af dem hvor man aldrig bliver enig - Men bare vi bliver mætte så er det også godt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af pendec » 05 sep 2021 08:43

vinther2 skrev:
04 sep 2021 17:19
Pendec: Har også boet på Amager, på kollegie, en dejlig tid, men dengang var der aldeles ikke råd til wienerschnitzel, måske en rigtig grilkylling fra et kineser sted på Englandsvej, en halv kylling kostede i 1972 ca. 6 kroner, tror de stod til 5,75 kr.!
Jeg boede ikke langt fra det kollegie, og Englandsvej, hvor jeg også kom på den grill dog ikke i 72 men nok en 8 år senere og fremad..
Jo, det var tider, og så kan jeg slet ikke huske priser.
Lintz skrev:
05 sep 2021 06:34
Det er nok en af dem hvor man aldrig bliver enig - Men bare vi bliver mætte så er det også godt.
Er vi ikke der, hvor regioner i Danmark altså har forskellige mad kultur og forskelle på det punkt.

Der er for nogen, en udbredt mening om burgere skal overhældes med brun sauce , det har jeg så sjældent oplevet, alligevel er det populært i København men jeg har aldrig prøvet det da jeg var ung, og tænker vi har arvet det fra andre dele af Danmark.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af Lintz » 05 sep 2021 08:48

pendec skrev:
05 sep 2021 08:43


Der er for nogen, en udbredt mening om burgere skal overhældes med brun sauce , det har jeg så sjældent oplevet, alligevel er det populært .
Så er det ikke en Burger, men en Bøfsandwich - Som for øvrigt er meget stor konkurrence om at kunne lave den bedste. Vinderen af "Danmarks bedste Bøfsandwich" kan også derefter regne med en betydelig merindtjening bare pga titlen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar