Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Wienerschnitzel

Gourmet retter, grill opskrifter, øl, vin og alt andet der handler om mad og drikke
Lær at "pille" kartofler og "fyre" op under sovsen
pendec

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af pendec » 05 sep 2021 09:48

Lintz skrev:
05 sep 2021 08:48
Så er det ikke en Burger, men en Bøfsandwich - Som for øvrigt er meget stor konkurrence om at kunne lave den bedste. Vinderen af "Danmarks bedste Bøfsandwich" kan også derefter regne med en betydelig merindtjening bare pga titlen.
Hvis jeg ikke kan lide burgeren så giver jeg 0 for titlen :)
Og jo, de kalder dem bøfsandwich :) Jeg synes størrelsen afslører USA burger .

Jeg mener ikke det ser lækkert ud.
Billede


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af vinther2 » 05 sep 2021 11:49

I modsætning til wienerschnitzel, så ynder jeg bestemt ikke brun sovs på en burger. Nogle synes det er lækkert, hvis hele burgeren/bøfsandwichen sejler i brun sovs, det er bare ikke mig.

Hold da op, det er jo blevet et helt madforum icon_cheesygrin.gif , men mad er altid godt at snakke om.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af john m » 06 sep 2021 18:34

Altså vi må lige være enig om at en burger og en bøfsandwich er to forskellige ting.😉
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

pendec

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af pendec » 06 sep 2021 19:23

john m skrev:
06 sep 2021 18:34
Altså vi må lige være enig om at en burger og en bøfsandwich er to forskellige ting.😉
ok, bøfburger, så er vi lidt tættere på.

Man kan jo smide grønt i bøfsandwich også, og gjorde det lidt da burgeren begyndte at rykke, så bad man bare kinamor om at prøve det med salat og dressing på, og så begyndte de at se det anderledes i dem, og så fik de burgere på menu, selvom de lavede dem næsten som bøfsandwich.

Her er en Wiki på burgeren, og bøfsandwich er bare en burger iflg de kloge skrifter på wiki.

https://da.wikipedia.org/wiki/Burger
Betegnelse "hamburger" benyttes i Danmark af flere fastfood-restauranter typisk om de simpleste burgere med hakket oksekød[kilde mangler], mens betegnelsen "bøfsandwich" typisk benyttes om en bestemt dansk variant af burgeren.
Så vi har bare fundet et dansk navn men det var vist bare en burger dengang, selvom jeg intet husker om burger før bøfsandwich :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af Lintz » 06 sep 2021 19:27

john m skrev:
06 sep 2021 18:34
Altså vi må lige være enig om at en burger og en bøfsandwich er to forskellige ting.😉
Fuldstændig korrekt - Men tror kun at Bøfsandwich - elskere er klar over det - Fik det i lørdags icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af Lintz » 06 sep 2021 19:31

pendec skrev:
06 sep 2021 19:23



Så vi har bare fundet et dansk navn men det var vist bare en burger dengang, selvom jeg intet husker om burger før bøfsandwich :)
- Og her snakker vi altså om den danske variant.

Burgerbolle med dansk hakkebøf, sennerp, ketchup, remoulade, agurkesalat, rødbeder, ristede og rå løg og MASSER af dansk brun sovs Drogar-Happy(LBG).gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af pendec » 06 sep 2021 19:38

Lintz skrev:
06 sep 2021 19:31
- Og her snakker vi altså om den danske variant.

Burgerbolle med dansk hakkebøf, sennerp, ketchup, remoulade, agurkesalat, rødbeder, ristede og rå løg og MASSER af dansk brun sovs Drogar-Happy(LBG).gif
Skægt nok du kalder det burgerbolle :) For mig lig med en alt for stor bøfsandwich, hvis brød går langt udover, og man bliver træt af sandwich før man når kød.

Men ja, hvis vi bare tager brun sovs ud af ligningen, så laver de bøfsandwich på den måde her lokalt i Maribo grillen, som har små bøfsandwich, og så burger varianten (stof bøfsandwich) som jeg aldrig ville købe.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af Lintz » 06 sep 2021 19:43

pendec skrev:
06 sep 2021 19:38
Skægt nok du kalder det burgerbolle :) For mig lig med en alt for stor bøfsandwich, hvis brød går langt udover, og man bliver træt af sandwich før man når kød.
Det er da fordi bøffen er lavet forkert :D
Hakkebøffen formes så der tages hensyn til at den skrumper en anelse. Skal gerne fylder bollen helt til kant.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af pendec » 06 sep 2021 20:59

Lintz skrev:
06 sep 2021 19:43
Det er da fordi bøffen er lavet forkert :D
Hakkebøffen formes så der tages hensyn til at den skrumper en anelse. Skal gerne fylder bollen helt til kant.
Det tror jeg ikke, det var nok bare et spørgsmål om hvordan bøffer skulle se ud, og jo, økonomi, det var også et brændende punkt. Så burgere var en del dyrere, og så kunne man jo godt lave lidt mere bøf. Og har var der så nogen som smed mindre bøf i, sådan var tiden bare.

Præcis det gør de på grillbarer, i hvert fald sidst, i Sverige, de har ofte 90/120/150 i størrelse af bøf, og brødet var så også lille på den mindste. Så tror lidt det med forkert giver sig.

Sandwich brød er tilpas til de små bøffer, og burgers har bare altid været store, kun McD gik ikke BurgerKing i skoene, og lavede dem alt for store :) Grillbarer som jeg kender, laver dem mega, og jo, hjemmelavet bøffer på 190-200g, som jeg synes er alt for meget burger og bøf.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Wienerschnitzel

Indlæg af thoken » 07 sep 2021 12:03

pendec skrev:
06 sep 2021 20:59
Det tror jeg ikke, det var nok bare et spørgsmål om hvordan bøffer skulle se ud, og jo, økonomi, det var også et brændende punkt. Så burgere var en del dyrere, og så kunne man jo godt lave lidt mere bøf. Og har var der så nogen som smed mindre bøf i, sådan var tiden bare.

Præcis det gør de på grillbarer, i hvert fald sidst, i Sverige, de har ofte 90/120/150 i størrelse af bøf, og brødet var så også lille på den mindste. Så tror lidt det med forkert giver sig.

Sandwich brød er tilpas til de små bøffer, og burgers har bare altid været store, kun McD gik ikke BurgerKing i skoene, og lavede dem alt for store :) Grillbarer som jeg kender, laver dem mega, og jo, hjemmelavet bøffer på 190-200g, som jeg synes er alt for meget burger og bøf.
Hej
Bøffer under 500 g er pålæg
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar