Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

mobilbredbånd

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

mobilbredbånd

Indlæg af marbjergper » 16 jan 2021 08:25

hej, vil lige hører om der nogen der har erfaring med telia's bredbånd.kan ikke få fiber nogen stedet fra pga at huset ligger langt fra vejen,(naboen har så der er i lagt ned i vejen) har så kikket på telia og så pga der er tv pakker at tilvælge som er meget billigere end boxer som vi har nu.
men igen hvordan virker det, vores bredbånd fra tlf stikket er ikke værd at skrive om vi skal have noget mere fart på kan ikke bruge vores smart tv mm.
så nogen der har et godt råd.vh Per. :) :)


pendec

Re: mobilbredbånd

Indlæg af pendec » 16 jan 2021 08:47

Hvis Telia/Telenor har god dækning i dit område, så kan du nok få god udnyttelse af mobilbredbånd.

Jeg ved ikke hvordan Telia afregner data på tv over mobilbredbånd men det sluger jo en del trafik, så undersøg det, så du ikke få begrænsning på dette.

Ellers, prøv det, så kan du jo lettest vurdere, du har vel 14 dages fortrydelse.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: mobilbredbånd

Indlæg af Torpet » 16 jan 2021 12:27

CBB er værd at kigge på for mobilt bredbånd over 4G. Jeg bruger deres Huawei router for Wifi til 3 smart tv og så computer samt pillefyr, alt kører fint.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: mobilbredbånd

Indlæg af triumph » 16 jan 2021 13:36

Hos mig har jeg prøvet hos 2 forskellige leverandøre. Det var 100% ubrugeligt.
Det kræver godt mobil signal, og det er der sjældendt de steder hvor der ikke er mange menesker.
Hos 3 var der derudover en masse bøvl.
Man skulle betale for oprettelse + abbonnement, men de havde lovet at refundere beløb, hvis det mobile bredbånd ikke virkede.
Det virkede ikke, men 3 "Glemte" at betale beløb tilbage, og jeg måtte henvende mig 6 gange over 8 måneder for at få retuneret beløb

pendec

Re: mobilbredbånd

Indlæg af pendec » 16 jan 2021 13:45

Der er ikke mange mennesker her i området på landet i en udkantskommune, og jeg har som tidligere tråde har omtalt, en god 60-80Mbit på mobilt netværk.

Og nu har byen fået en 5G mast, så når en 5G løsning med ekstern antenne findes, vil jeg da kigge på det.

Jeg har godt nok ekstern 4G antenne på idag, og 2km til masten men på mobilen kan jeg stå udenfor og få ok tests, så den antenne er primært for at få godt signal indendørs.

Nogle af de nye routere som mobil selskaber giver med har antenne, og Huawei har nogle gode bud på intern router med antenne som virker fint.

Jeg har kørt med det i en del år nu, og stadig godt tilfreds.
fra anden tråd (2016) viewtopic.php?f=212&t=27083
Og en anden tråd om emnet: viewtopic.php?f=211&t=22571
Billede
Billede


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: mobilbredbånd

Indlæg af Torpet » 16 jan 2021 14:17

Man må eksperimentere sig frem, der kan være stærkt 4G i een ejendom og dårligt signal et andet sted bare 500m væk. Jeg brugte tidligere mobilt bredbånd i både Sakskøbing og nu Errindlev. Sakskøbing (Guldborgsund) burde have været langt det bedste signal, men det var det ikke, der var jeg heldig hvis 3G fungerede, hvor Errindlev (Lolland) hele tiden har et meget stærkt stabilt 4G signal. Det har klart noget at gøre med master, men også landskaber. I Sakskøbing kom så Fibernet før jeg solgte og det var super. Her i Errindlev er min ejendom omgivet af marker og skov. Selve Errindlev ‘Downtown’ ligger 1.5 km væk og har fibernet, men altså for langt fra mig til at få tilslutning.

Svaret er ofte at ringe til kommunen og bede dem komme forbi med deres smarte måle instrumenter, hvilket de gjorde i Sakskøbing. Der konstaterede de, at jeg var så uheldig lige at ligge i en vinkel, som have dårlige signaler.

Så jeg tror ikke man bare skal give for let op. CBB er ejer af Telenor, så man har fordel af alle deres faciliteter.

Jeg bruger en kombination af mobilt bredbånd med router og et abonnement for 75GB til kr 179/mdr og så et mobilt telefon abonnemnet til 99/mdr for fri samtale og 15GB data +8GB Eu

Min moden står tæt ved komputeren, så der har jeg tilsluttet med Ethernet kabel, hvilket giver lidt hurtige hastighed en Wifi. Alle smart TV er så bare per Wifi og fungerer fint. Pillefyret (V7) har ikke Wifi, så der tager jeg bare min modem ud i fyrrummet, hvis jeg skal update. Men hvis jeg ville have fyret permanent på Stokercloud kunne jeg godt føre et ethernet kabel dertil. Man kan selvsagt også bruge en forbindelse til et ethernet kabel gennem elkontakter. Det brugte jeg med succes i Sakskøbing fra Fibernettet, men har ikke prøvet i Errindlev endnu. Jeg følger stadigvæk fyret i Sakskøbing over Stokercloud for at sikre mig de nye ejere kører uden problemer. Alt er fint der.

Så, marbjergper, måske spørge kommunen om ikke de kunne komme forbi og tage en pejling for at finde ud af hvor stabilt et signal præcis du egentlig har. De kan måle styrken for de forskellige selskaber og hjælpe dig der og det er en gratis service. Det har så også den fordel, at kommunen kan følge med i ,hvor de evt bør søge om noget af internetpuljen til at forbedre signalerne med, det sagde de i Sakskøbing.

Det er så bare lidt af mine tanker omkring problemet, du må have en god weekend.

pendec

Re: mobilbredbånd

Indlæg af pendec » 16 jan 2021 15:11

marbjergper skrev:
16 jan 2021 08:25
hej, vil lige hører om der nogen der har erfaring med telia's bredbånd.
Her kan du se hvor dine master er omkring hedehusene

https://mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx
352532523.JPG

pendec

Re: mobilbredbånd

Indlæg af pendec » 16 jan 2021 15:15

Torpet skrev:
16 jan 2021 14:17
Man må eksperimentere sig frem, der kan være stærkt 4G i een ejendom og dårligt signal et andet sted bare 500m væk.
Hvis du vil købe den eksterne antenne og sætte på huset, og få en router som kan tilslutte ekstern antenne, så kan du også få fint internet, selvom master er langt væk, og man behøver nok ikke kommunen til hjælp, hvis man f.eks bor omringet af skov, så er der små chancer med 4G og lidt bedre med det nye 5G , bor man med marker omkring sig, og master inden for rækkevidde (2-6km) så kan man skam godt få 80Mbit download og altså hurtigt internet.

Var selv i Vesterborg og teste det med en router, og hos et par som ventede på fiber internet fra Waoo og så droppede deres 1Mbit på ADSL, de fik skam 80Mbit i tests, selvom masten var langt væk (sydligt i søllested som nærmest).

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: mobilbredbånd

Indlæg af Zarge » 16 jan 2021 16:52

De routere eks yousee bruger til 5g kan desværre ikke tilsluttes eksterne antenner...😩

pendec

Re: mobilbredbånd

Indlæg af pendec » 16 jan 2021 17:36

Zarge skrev:
16 jan 2021 16:52
De routere eks yousee bruger til 5g kan desværre ikke tilsluttes eksterne antenner...😩
Og markedet er virkelig sløvt hvad angår 5G udstyr ;(

Men ok, telmore ringede og de forklarede mig at selvom jeg ikke valgte 5G nu, så ville mit 4G i området forbedres, jeg har dog ikke testet noget, det virker bare :)


Besvar