Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 » 15 sep 2019 10:39

Så er Asus Router RT-AC68U koblet til min Fiberboks, efter jeg ringede til Fibia og fik den sat i bridge mode.
Så skulle jeg installere mit Foscam IP kamera. Koblede kameraet til Router med kabel, - og så var jeg klar. Startede søgeprogrammet op som fulgte med kameraet, og den fandt det hurtigt, med oplysning om ip adresse og portnummer (88) Fik nu gjort kameraet trådløs og det kører fint her fra min computer uden kabel.

Så gik jeg ind i Routerens menu og skrev samme portnummer ud for både intern og ekstern port. På rullemenuen dukkede nu også mit kamera op,- og jeg trykkede OK.

Men det ser ikke ud til jeg kan tilgå kameraet udefra! På min mobil har jeg et program som hedder IP Cam Viewer. For at finde min IP, søgte jeg på What is my IP, og den viste sig at være noget anderledes end tidligere, forstå på den måde at den starter med 5.186.xxx.xxx.xx. Den blev tastet ind i programmet sammen med portnummer. Den skriver: "Could not connect to given Hostname/IP and port"
Har nok ikke konfigureret Routeren rigtigt :cry:

Måske Pendec eller andre eksperter vil være mig behjælpelig med at løse problemet, ville jeg blive meget glad.
Har tilføjet et billede.
Vedhæftede filer
Asus Router.jpg


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af From » 15 sep 2019 12:04

Har du en offentligt IP-adresse?

Du skal både ha' router sat i bridgemode og have en "offentligt DHCP tildelt IP-adresse" for at du kan få det til at virke.

pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec » 15 sep 2019 12:47

Din 5.186.x.x er et offentlig netærk på fibia.

Har du også aktiveret "Brandmur"? , så skal du nemlig også lave en regel der, som tillader at den må komme ind på dit netvæk, først burde du sikre at du ser det virker uden brandmur aktiveret.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 » 15 sep 2019 12:53

Jeg er klar over at en dynamisk ip adresse kan skifte af og til, men det skulle vel ikke have indvirkning på, at jeg ikke kan tilgå mit kamera udefra lige her og nu. Har haft kameraer på i mange år hos yousee, uden at skulle have en fast IP, men et par enkelte gange skiftede den dynamiske så jeg lige måtte ændre til det nye.
Tror jeg løber lidt forkert i opsætningen i routeren, med henholdsvis intern og ekstern port. Men som jeg husker det, er det samme portnummer man bruger begge steder, men jeg kan ud fra kameraets menu se, at jeg også har en HTTPS port, men kan ikke se hvor den skal skrives ind.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 » 15 sep 2019 12:58

Pendec,- det er vel den offentlige ip adresse jeg skal bruge, når jeg skal tilgå udefra,- altså den som "whats my ip" viser? Sådan mener jeg det altid har været. Men alderen er begyndt at trykke en, så man kan let blive lidt forvirret.
Kikker lige på den brandmur.


pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec » 15 sep 2019 13:04

jo, det er den 5.186.x.x du skriver i app, og så port nummer.. Du kan bruge vilkårlige eksterne porte udefra, så længe den peger på den interne port, er det ikke noget problem . Professionelt kaldes det PAT (Port address translation) istedet for NAT :)

Så du kan bruge port 43520 eksternt, og skrive port 88 som den interne uden problemer, eller i tilfælde hvor Fibia/ISP blokerer porte, så kan man udnytte denne opsætning med fordel.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 » 15 sep 2019 13:55

Har prøvet Pendec, men det lykkes ikke. Når jeg kikker i kameraets menu, så vil den også have en HTTPS port, men jeg kan ikke se hvor i Routeren jeg skal skrive det. Det var muligt i Yousee routeren.
I programmet på min mobil, kan jeg godt tilgå kameraet, hvis wifi er koblet til, ellers ikke.

pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec » 15 sep 2019 14:20

vinther2 skrev:
15 sep 2019 13:55
Har prøvet Pendec, men det lykkes ikke. Når jeg kikker i kameraets menu, så vil den også have en HTTPS port, men jeg kan ikke se hvor i Routeren jeg skal skrive det. Det var muligt i Yousee routeren.
I programmet på min mobil, kan jeg godt tilgå kameraet, hvis wifi er koblet til, ellers ikke.
1. Du må fjerne wifi, og aktivere mobildata, når du tester app på mobil. Du kan ikke verificere det fra lokalt netværk, da nogle router, også asus ikke kan route ekstern til internt, når det kommer fra intern side.
2- hvis app ikke beder om en https port, så skal du ingen skrive. Den skal du også kunne skrive i app, ellers vil du ikke kunne pege på X antal forskellige kamera modeller præcis som du kan bruge forskellige porte ud fra men pege på samme port 88 forskellige steder inde.
Så skal HTTPS(443) udefra alle være f.eks 40213 for 1 kamera og 40214 for et andet men internt pege på port 443 , hvis det er aktuelt og app på mobil beder om det.

Fibia kan godt have blokeret nogle porte, så derfor kan det være du skal prøve at mappe med f.eks højere portnumre eksternt til port 88 internt.

Som noget helt andet, så er der vist nogle Fibia løsninger som deler ip med flere i samme område, så jo du har en offentlig ip men den kan ikke bruges til server funktioner da andre også bruger den offentlige ip. Så skal du spørge fibia om dette, ikke specifik kamera men om du kan køre en server hjemme på og pege på specifikke porte på dit netværk med den offentlige ip de tildeler dig, måske skal du have statisk ip før det virker, og som nok koster mere/ekstra

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 » 15 sep 2019 15:31

1000 tak for alt hjælpen.
Nu har jeg prøvet alt, høj og lave portnr. skrevet både http, https og streaming ind i 3 forskellige felter i routeren, intet lykkes! Har været igang siden kl. 8.00 og nu er det slut for i dag.
Vil ringe til Fibia i den kommende uge og spørge om jeg kan køre en server på diverse porte i mit netværk som det er lige pt., eller jeg skal have statisk ip.
Hvis jeg skal, så er det vel et andet sted i routeren jeg skal ind og skrive portnumre ind, eller overtager den statiske automatisk min dynamiske ip så det er samme sted? Og selve routeropsætningen bliver vel ikke ændret, så jeg skal starte forfra med diverse login,SSID osv.
Fortsat go` søndag. :)

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af Pawgs » 15 sep 2019 15:34

Min erfaring ved port forward er at det kan hjælpe at genstarte routeren efter at Portfirwadingen er lavet.


Besvar