Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec »

Jeg har lige læst at en som har denne boks og kun bruger den ene til netværk (WAN) og de andre porte på fibia boks skulle være til TV bokse siges der, som nok også kunne være lokal porte som jeg nævnte , måske behøver du absolut ikke få fibia på banen, så længe du bare bruger den korrekte port (1?) og undgår de andre. Så tilslutter du Fibia til WAN port på AC68 og du er oppe at køre.

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af From »

vinther2 skrev: 29 jul 2019 08:12 Tak for alle fine input.
I morgen er det den store dag, hvor "Fibiamanden" har meldt sin ankomst. De første dage vil jeg lige køre med deres boks, måle hastighed mv.
Når jeg så føler, at jeg har alt klar, printet diverse vejledninger ud og ellers er nogenlunde sikker på hvad jeg gør, så bliver der ringet til Fibia og får deres boks sat i bridge,---Og så monterer jeg Asus routeren.

Skal nok komme med en tilbagemelding når Asus er koblet til,-- og mon ikke jeg også har en del spørgsmål :)
I morgen ved du også hvilken boks du får fra Fibia, de bruger ikke den samme i hele landet, nogle steder sætter de en mediaconverter og en router, andre steder er det én boks. Jeg har selv en Alcatel G-241w-p router fra Fibia

Du behøver ikke at betale for en fast offentlig IP-adresse, jeg har i stedet dynamisk offenligt IP-adresse, den er i praksis fast, min er kun skiftet en gang og det var i forbindelse med at Fibia en nat lavede en større omlægning af deres netværk.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

1000 tak for alle de gode input. I er simpelthen fantastiske.
Men jeg vender tilbage med mere spørgsmål.
Nu skal grillen i omdrejninger, og så er det vist ikke for tidligt, at kapslerne ryger af i ølkassen.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Så blev den nye boks installeret. Flot stykke arbejde, så godt som intet svineri, trods han borede igennem væggen og ud til soklen, endda nedad, så evt. fugt ikke kommer ind i huset.

Det blev en Icotera i5851 router som blev sat op. Vi havde bestilt 100/100, men en kontrolmåling fra hans udstyr, viste 110/110! Godt gået.
I dag kom min Asus RT AC68U Dual-band Gigabit Router.

Tror jeg laver en lille hylde på væggen bagved et sidebord til skrivebordet, hvor den kan stå på, er åbenbart ikke beregnet til at hænge op. Vil gerne have den skjult så meget som muligt. (antenner fylder jo)

Men nu skal der læses manualer mm., inden den bliver tilsluttet. Går ud fra, at jeg stadigvæk skal kontakte Fibia og fortælle at jeg vil bruge min egen Router?

Rigtig god weekend. :)
pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec »

vinther2 skrev: 02 aug 2019 12:17 Så blev den nye boks installeret. Flot stykke arbejde, så godt som intet svineri, trods han borede igennem væggen og ud til soklen, endda nedad, så evt. fugt ikke kommer ind i huset.

Det blev en Icotera i5851 router som blev sat op. Vi havde bestilt 100/100, men en kontrolmåling fra hans udstyr, viste 110/110! Godt gået.
I dag kom min Asus RT AC68U Dual-band Gigabit Router.

Tror jeg laver en lille hylde på væggen bagved et sidebord til skrivebordet, hvor den kan stå på, er åbenbart ikke beregnet til at hænge op. Vil gerne have den skjult så meget som muligt. (antenner fylder jo)

Men nu skal der læses manualer mm., inden den bliver tilsluttet. Går ud fra, at jeg stadigvæk skal kontakte Fibia og fortælle at jeg vil bruge min egen Router?

Rigtig god weekend. :)
Jeg fandt lige manual til din nye boks, og synes den lyder præcis som den min mor fik, og hvor en port er dedikeret til en router man selv har.
(Der står det samme ligemeget om det er sjælland eller jylland manual man vælger)

https://www.fibia.dk/privat/kundeservic ... era-i5851/

Se side 4 "C" (Port 1 til router) og port 3 og 4 til TV bokse , ved ikke hvad de så vil med port 2 :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af MichaelK »

vinther2 skrev: 02 aug 2019 12:17
................

Tror jeg laver en lille hylde på væggen bagved et sidebord til skrivebordet, hvor den kan stå på, er åbenbart ikke beregnet til at hænge op. Vil gerne have den skjult så meget som muligt. (antenner fylder jo)

Men nu skal der læses manualer mm., inden den bliver tilsluttet. Går ud fra, at jeg stadigvæk skal kontakte Fibia og fortælle at jeg vil bruge min egen Router?

Rigtig god weekend. :)

Din egen router bør ikke gemmes af vejen under et bord, for det kan give meget dårlig WIFI dækning i huset.
I frustration over fibia´s dårlige router, har jeg selv tilsluttet alt mit grej til min egen ASUS RT-AC5300 router.
Det har jeg ikke fortalt Fibia, og mener i øvrigt ikke det rager dem, hvad der sker videre efter deres egen boks?

mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Til MichaelK
Er på det rene med at den ikke skal "gemmes væk", men måske bag et gardin eller andet.
Som jeg har forstået det, så har du ikke meddelt Fibia, at du har koblet din egen router til. Jeg troede ikke at man kunne det, uden at ringe til dem og sagde at man ville bruge egen router. Men, har du så ikke 2 trådløse forbindelser, Fibias og din egen.

Nå, men jeg har endnu ikke fået koblet Asus routeren til, der har simpelthen været så meget, men jeg har gjort klar med diverse koder til både router og trådløs forbindelse.
Til Pendec: Når nu jeg har koblet routeren til, og det kører, så skal jeg i gang med at installere mine IP kameraer. Som jeg kan forstå, har du en router magen til min. Du kan vel ikke kort beskrive, hvordan man laver en portforward, og efterfølgende gemmer det? Jeg havde jo en af TDC/Yousee homebox, og den kendte jeg til hudløshed, men nu er vi over i noget andet!

Tak til jer begge.

Hilsen Vinther2
pendec

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af pendec »

vinther2 skrev: 23 aug 2019 17:09 Du kan vel ikke kort beskrive, hvordan man laver en portforward, og efterfølgende gemmer det? Jeg havde jo en af TDC/Yousee homebox, og den kendte jeg til hudløshed, men nu er vi over i noget andet!
Meget kort:

Vestre side af AC68u menu, vælg "Fjerndatanetværk"
Vælg "Port Videresendelse i menu i toppen af de mange punkter du ser.
Så aktiverer du først dette, ved at vælge "On" i "Aktiver port videresendelse"

Derefter kan du så tilføje en port til listen, som du gør med "Tilføj Profil".
Du skal ikke vælge de 2 øverste punkter i det nye vindue (servere/spil)

Du skal så skrive et "Tjeneste navn" - f.eks "Mit kamera 1"
Protokol er sikkert TCP i de fleste setups jeg kender.
Ekstern port - her skriver du vilken port du vil bruge ude fra internet.
Intern post - Her skriver du port den bruger internt, på dit lokale netværk.
Intern ip adresse - Her er en menu liste, hvor dine kamera burde findes i, så vælger du kamera som har den ip du vil tildele.

Kilde ip skal du bare ignore. , dette handler om at begrænse adgangen, så du kender en ude på internet med en bestemt ip, som kun får adgang.

Så trykker du OK, og så har du sat det første kamera . Næsten som i den gamle yousee boks?
Du skal i hvert fald sætte samme porte op både internt og eksternt.

Alt dette, så længe du ved din offentlig ip som du jo angiver når du tilgår det ude fra internet.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af MichaelK »

vinther2 skrev: 23 aug 2019 17:09 Til MichaelK
Er på det rene med at den ikke skal "gemmes væk", men måske bag et gardin eller andet.
Som jeg har forstået det, så har du ikke meddelt Fibia, at du har koblet din egen router til. Jeg troede ikke at man kunne det, uden at ringe til dem og sagde at man ville bruge egen router. Men, har du så ikke 2 trådløse forbindelser, Fibias og din egen.

............


Tak til jer begge.

Hilsen Vinther2
Nej, jeg har ikke WIFI fra fibias boks, da jeg har slukket for det i menuen.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fibia, tilkobling af Asus router og åbne porte IP kamera

Indlæg af vinther2 »

Tak til Pendec og MichaelK.

Nu føler jeg mig godt rustet til at sætte det hele op. :great:

Rigtig go` weekend.

Besvar