Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Windows 10 - bliver der problemer?

Support og hjælp til PC, Computer, bærbare og tablets
Hardware, software og meget andet
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af JFinderup » 30 jul 2015 14:28

baggadap skrev: Det er altid fornuftigt at vente, men nu er det blot sådan, at der nok ikke kommer egentlige service packs denne gang. Windows 10 "as-a-service"-konceptet betyder, at det løbende bliver opgraderet og forbedret, og i princippet ikke skifter version mere.
Det i princippet det samme, blot er distributionen anderledes og man kan ikke rigtigt vælge om man vil med på den nyeste "Service Release" eller ej, den er der bare. De vil dog (håber jeg) annoncere hvornår de laver releases, og holder man øje med det, kan man vente indtil de første par stykker har været frigivet.

Vi bruger flere store SaaS (Software as a Service) løsninger i firmaet - og de har som regel en eller anden form for periodisk frigivelses plan.

Jeg tror nu ikke Win 10 er en ren SaaS - Siden det er et opreativsystem, er der noget der afvikles lokalt på PC'en - men mere er flyttet til "skyen" ligesom Office 365 etc.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af baggadap » 30 jul 2015 16:08

JFinderup skrev: Det i princippet det samme, blot er distributionen anderledes og man kan ikke rigtigt vælge om man vil med på den nyeste "Service Release" eller ej, den er der bare. De vil dog (håber jeg) annoncere hvornår de laver releases, og holder man øje med det, kan man vente indtil de første par stykker har været frigivet.

Vi bruger flere store SaaS (Software as a Service) løsninger i firmaet - og de har som regel en eller anden form for periodisk frigivelses plan.

Jeg tror nu ikke Win 10 er en ren SaaS - Siden det er et opreativsystem, er der noget der afvikles lokalt på PC'en - men mere er flyttet til "skyen" ligesom Office 365 etc.
Du har helt ret, men jeg synes alligevel der er en stor forskel. Før kunne man forvente, at med den første servicepack, var de værste børnesygdomme udryddet. Nu kommer der bare små opdateringer, måske hver måned eller tiere, som er helt automatiske. De bliver nok ikke samlet sammen i en større pakke, for de er i pricippet tvunget ud på alle enheder. Men ESD'en bliver sikkert løbende opdateret, så man altid kan hente det nyeste build. Hvornår er så det rigtige tidspunkt for grønt lys?

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af baggadap » 30 jul 2015 16:11

xkfc skrev: Jeg har ikke brug for vilde grafikkort så jeg bruger bare onboard chippen NVIDIA GeForce 6150SE nForce 430. :oops:
Jeg ville satse hvis jeg var dig. Der var for noget tid siden lidt problemer med drivere til de ældre Geforce på Win10 Preview, men de er løst for længe siden. Virker det ikke ordentligt, har du 30 dage til at rulle opdateringen tilbage. Men HUSK backup før du starter på noget som helst!

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af JFinderup » 30 jul 2015 17:27

baggadap skrev:Hvornår er så det rigtige tidspunkt for grønt lys?
Nu har jeg ikke set deres planer for relaeses. Akutte ting vil formentlig altid komme løbende og så vil de samle til bunke med de øvrige ting - det gør de andre seriøse SaaS leverandører. Kvalitetskontrol koster og man vil ikke risikerer for mange fejl i releases.
Det bliver formentligt hvert kvartal eller halvår for de planlagte ting.
Jeg ville vente et halvt års tid. Har du en ekstra lege PC så ville jeg køre win 10 på for at se hvad det er - men ikke på en der skulle laves vigtige eller hardware tunge ting på - med mindre de er noget som kan afvikles simpelt i en browser - f.eks. dette gode site.
Det skal siges jeg er farvet af at arbejde i en IT afdeling hvor vi bl.a. er ansvarlig for drift af ca. 8000 pc'er af 1000 windows servere :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af BWJ » 30 jul 2015 21:15

Har nogen nogensinde hørt om en Windows version UDEN problemer, næppe :lol: :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


pendec

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af pendec » 30 jul 2015 22:52

baggadap skrev:Hvis man vælger det gratis opgraderings tilbud må man som Zarge skriver ikke slette det hele, men lave en opgradering. Når Windows 10 er opgraderet og aktiveret, er der gemt en unik ID af PC'en hos Microsoft, så man senere kan slette alt, starte forfra og automatisk blive aktiveret. Det har så vidt jeg ved intet med BIOS at gøre.
Det unikke id holder kun så længe din maskine er unik som du nævner, den anden løsning holder så længe bundkortet ikke skiftes. Og samme med den nøgle du kan gemme. Så det unikke id bliver folk hurtigt kede af, da det sjældent vil virke uden folk tror de skal betale for ny licens ved en udskiftning af hardware.

Der er vist mange teorier omkring hvordan denne unikke nøgle gemmes og på hvad og hvor den gemmes , om det er på nettet eller den følger dit bundkort indtil det udskiftes.

Det er stadig det bedste at gemme ens nye windows 10 nøgle som laves når man opgraderer, så vil man altid kunne aktivere denne via telefon hvis det skulle ske ens bundkort ryger sig en tur eller noget mere hardware udskiftes og man kører en ren install og den ikke mere auto-aktiveres pga. ny hardware.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af thy » 30 jul 2015 23:07

for satan jeg havde nær skudt bærbar....

efter instalation .. den gik død osv.. men den hentede opdateringer i flere timer og gør det stadig..

men nu kan det bruges og ser fornuftig ud.. og mange smarte features..

ps snød den til at opdatere...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af baggadap » 30 jul 2015 23:15

pendec skrev:Det unikke id holder kun så længe din maskine er unik som du nævner, den anden løsning holder så længe bundkortet ikke skiftes. Og samme med den nøgle du kan gemme. Så det unikke id bliver folk hurtigt kede af, da det sjældent vil virke uden folk tror de skal betale for ny licens ved en udskiftning af hardware.

Der er vist mange teorier omkring hvordan denne unikke nøgle gemmes og på hvad og hvor den gemmes , om det er på nettet eller den følger dit bundkort indtil det udskiftes.

Det er stadig det bedste at gemme ens nye windows 10 nøgle som laves når man opgraderer, så vil man altid kunne aktivere denne via telefon hvis det skulle ske ens bundkort ryger sig en tur eller noget mere hardware udskiftes og man kører en ren install og den ikke mere auto-aktiveres pga. ny hardware.
Hvis man har en OEM licens, opgraderer til Win10, og så skifter bundkortet, så vil din aktivering ryge ligemeget hvad. Men har du en retail licens, så er det noget andet. Nu har jeg ikke prøvet at hive andres end min egen produktnøgle ud, og det er blot en standard nøgle som man ikke kan bruge til særlig meget, hvis din hardware ikke bliver valideret af aktiverings serveren.
Mere info her:
http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... 975611b73b

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af Zarge » 30 jul 2015 23:27

thy skrev:for satan jeg havde nær skudt bærbar....

efter instalation .. den gik død osv.. men den hentede opdateringer i flere timer og gør det stadig..

men nu kan det bruges og ser fornuftig ud.. og mange smarte features..

ps snød den til at opdatere...
Hvordan snød ?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Windows 10 - bliver der problemer?

Indlæg af thy » 30 jul 2015 23:29

Zarge skrev: Hvordan snød ?
om gik køen så den hentede med det samme
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar