Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
tmyren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren » 25 okt 2021 16:40

Hejsa

Jeg skal ha installeret et pillefyr da mit gasfyr er 30 år gammelt og gaspriserne er stukket helt af :)

Jeg er landet på at et RTB Phoenix v16 10kw, som siges at kræve et minimum af service over et år. Jeg laver et vakuum system til foråret som trækker pillerne autmatisk ned i min kælder. Jeg bor i et medium isoleret hus på 130m2 fra 1930 og bruger ca 2000m3 gas om året

Så lige nu drejer det sig om at vælge det rigtige pillefyr, så jeg ville rigtig gerne høre om jeres erfaringer med dette pillefyr.
Her er nogle af de spørgsmål jeg har i tankerne, måske kan du besvare et eller flere af dem, hvis du er ejer af ovenstående model.
  • Hvordan er driftsikkerheden?
  • Er der ting omkring installationen jeg skal være opmærksom på?
  • Hvor ofte servicere du dit fyr?
  • Hvilke reparationer har du haft?
  • Hvordan fungerer softwaren?
  • Ting man skal være opmærksom på for at det køre godt?
Venlig Hilsen
Tue


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af Fiffer » 25 okt 2021 16:52

Ring til Hedestoker, eller besøg dem, de ved alt om de fyr de sælger, og er kompetente.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

pendec

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af pendec » 25 okt 2021 17:18

Omkring installation:
Hvis du installerer selv, så har du kun 6 måneders garanti.
For at få den fulde garanti dækning på 5 år (ikke sliddele), så skal du have autoriseret vvs'r til installation, og betale for årligt service på din RTB.

Udover det, så er det et fint valg, min nabo har en RTB som er et par år gammel. Den har kørt rimelig ok, i den tid jeg har set den aktiv.

Min nabo er ikke it nørd, og rodede slet ikke med software, og den har klaret det fint i den tid.

For at det køre godt, afvejning ved skift af piller, tømning af askeskuffe og en årlig rengøring, det står i din manual!

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af svanggaard » 25 okt 2021 20:32

Jeg har fornøjelsen af en RTB 10 KW FUMUS V13 med røgsuger og kompressorrens. Det må være forgængeren til phoenix-fyret. Mit fyr blev sat op i efteråret 2019 og har fungeret 100% fra dag 1. Jeg har selv monteret alt.

Jeg har et vandret (meget svagt stigende) røgrør på ca 1m - hen mod en muret skorsten. Det måtte jeg isolere med rockwool, da der ellers opstår kondens i røgrøret. Samme røgrør støvsuger jeg et par gange om året, da der samler sig en del fin aske i røret. Det er muligt at det ikke er nødvendigt (skorstensfejeren ordner det jo når han kommer forbi), men jeg har det bedst med at rense lejlighedsvist. Jeg tømmer askeskuffen 1 gang/2000kg piller. Da er den ca 1/3 fuld - så der kan sagtens gå længere tid imellem tømning.

Jeg renser kedlen og brænder forår og efterår. Det er mere end manualen foreskriver, men igen - det har jeg det bedst med. Så du kan sagtens klare dig med 1 maks. 2 "serviceringer" om året.

Ingen reparationer. Jeg har dog indkøbt en ekstra eltænder og en kondensator til pillesneglen - just in case.

Standardindstillinger i software fungerer fint, men der kan og bør helt sikkert optimeres. Det gælder formodentligt alle varmekilder. Der er meget hjælp herinde på stoker pro - se hvad andre tidligere har skrevet eller spørg - så får du helt sikkert hjælp.

Jeg kender ikke v16 software, men du kan da kigge lidt på min v13 her: https://stokercloud.dk/v3/#/svanggaard/main-page

Umiddelbart tror jeg din største udfordring bliver mange start/stop i løbet af dagen. Specielt på for- og bagkant af fyringssæsonen hvor varmebehovet er lavt. Måske skal du overveje en buffertank. Da du skal have fyret (og tanken) i kælderen vil et eventuelt varmetab blive indenfor i huset - så det burde ikke koste på fyringsøkonomi. Til gengæld får du færre optændinger i løbet af dagen og du kan køre fyret med optimal effekt.

Jeg plejer at købe træpiller midt sommer. Jeg bilder mig selv ind, at der er de garanteret billigst: Men jeg må indrømme at jeg aldrig har tjekket priser efterår/vinter. Jeg har indtil videre brugt barlinek 8mm leveret i 15kg sække på paller á 990kg.

Nu ved jeg ikke lige hvor du kommer fra, men du er velkommen til at sparke lidt til mit fyr hvis du kommer på Hjørring-kanten. Du er også velkommen til at ringe - i så fald må du lige sende en PB for at få mit mobilnummer.

tmyren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren » 25 okt 2021 21:04

Fiffer skrev:
25 okt 2021 16:52
Ring til Hedestoker, eller besøg dem, de ved alt om de fyr de sælger, og er kompetente.
Jeg har talt med dem nogle gange, men jeg har overvejet Pillestoker.dk de har sat sig på sjælland og det virker også som om kunderne er meget tilfredse med deres service, men jeg tænker det kan være en fordel at købe der hvor man kan få service "in person" :)


tmyren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren » 25 okt 2021 21:07

pendec skrev:
25 okt 2021 17:18
Omkring installation:
Hvis du installerer selv, så har du kun 6 måneders garanti.
For at få den fulde garanti dækning på 5 år (ikke sliddele), så skal du have autoriseret vvs'r til installation, og betale for årligt service på din RTB.

Udover det, så er det et fint valg, min nabo har en RTB som er et par år gammel. Den har kørt rimelig ok, i den tid jeg har set den aktiv.

Min nabo er ikke it nørd, og rodede slet ikke med software, og den har klaret det fint i den tid.

For at det køre godt, afvejning ved skift af piller, tømning af askeskuffe og en årlig rengøring, det står i din manual!
Det med garantien viste jeg ikke.... har du et link til hvor det står? Jeg talte med Henrik fra Pillestoker om garanti, han sagde normalt 2 år og ved tilmelding til stokercloud +1år... sådan forstod jeg det... men MEGET relevant info tak!

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af svanggaard » 25 okt 2021 21:13

Har ikke lige styr på garantibestemmelser - men tvivler på at nogen kan slippe med under 2 år (forudsat at installationen er lavet som beskrevet i manualen).

Der findes i øvrigt en forhandlerliste her: http://stokercloud.dk/dealermap/

pendec

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af pendec » 25 okt 2021 21:17

tmyren skrev:
25 okt 2021 21:07
Det med garantien viste jeg ikke.... har du et link til hvor det står? Jeg talte med Henrik fra Pillestoker om garanti, han sagde normalt 2 år og ved tilmelding til stokercloud +1år... sådan forstod jeg det... men MEGET relevant info tak!
De har så ændret navnet, og vil nu kalde det reklamationsret, som betyder, at formodningsreglen gælder de første 6 måneder af købet, som betyder NBE skal bevise at fejlen IKKE var der fra start, også oversat til 6 måneders garanti :)
Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede, da varen blev leveret til forbrugeren. Denne regel kaldes ”formodningsreglen”.
Læs mere her om deres reklamations ret: https://www.nbe.dk/reklamationsret-rtb/
Der er udvidet reklamationsret nævnt med aut. årlige service besøg , intet om egen installation mere, dog stadig forbehold i reklamationsret ved fejl installation af anlæg :)

Så omformuleret men stadig det samme hvis du kender købeloven for forhandlere.
svanggaard skrev:
25 okt 2021 21:13
Har ikke lige styr på garantibestemmelser - men tvivler på at nogen kan slippe med under 2 år (forudsat at installationen er lavet som beskrevet i manualen).
Garanti er ikke det samme som reklamation.
Og nu har de så også omformuleret det. Måske skal man bare kigge på archive.org, så ligger de gamle ikke gældende bestemmelser jo stadig der, formuleret som garanti og krav.

tmyren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 22 sep 2021 20:11
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af tmyren » 25 okt 2021 21:28

svanggaard skrev:
25 okt 2021 20:32
Jeg har fornøjelsen af en RTB 10 KW FUMUS V13 med røgsuger og kompressorrens. Det må være forgængeren til phoenix-fyret. Mit fyr blev sat op i efteråret 2019 og har fungeret 100% fra dag 1. Jeg har selv monteret alt.

Jeg har et vandret (meget svagt stigende) røgrør på ca 1m - hen mod en muret skorsten. Det måtte jeg isolere med rockwool, da der ellers opstår kondens i røgrøret. Samme røgrør støvsuger jeg et par gange om året, da der samler sig en del fin aske i røret. Det er muligt at det ikke er nødvendigt (skorstensfejeren ordner det jo når han kommer forbi), men jeg har det bedst med at rense lejlighedsvist. Jeg tømmer askeskuffen 1 gang/2000kg piller. Da er den ca 1/3 fuld - så der kan sagtens gå længere tid imellem tømning.

Jeg renser kedlen og brænder forår og efterår. Det er mere end manualen foreskriver, men igen - det har jeg det bedst med. Så du kan sagtens klare dig med 1 maks. 2 "serviceringer" om året.

Ingen reparationer. Jeg har dog indkøbt en ekstra eltænder og en kondensator til pillesneglen - just in case.

Standardindstillinger i software fungerer fint, men der kan og bør helt sikkert optimeres. Det gælder formodentligt alle varmekilder. Der er meget hjælp herinde på stoker pro - se hvad andre tidligere har skrevet eller spørg - så får du helt sikkert hjælp.

Jeg kender ikke v16 software, men du kan da kigge lidt på min v13 her: https://stokercloud.dk/v3/#/svanggaard/main-page

Umiddelbart tror jeg din største udfordring bliver mange start/stop i løbet af dagen. Specielt på for- og bagkant af fyringssæsonen hvor varmebehovet er lavt. Måske skal du overveje en buffertank. Da du skal have fyret (og tanken) i kælderen vil et eventuelt varmetab blive indenfor i huset - så det burde ikke koste på fyringsøkonomi. Til gengæld får du færre optændinger i løbet af dagen og du kan køre fyret med optimal effekt.

Jeg plejer at købe træpiller midt sommer. Jeg bilder mig selv ind, at der er de garanteret billigst: Men jeg må indrømme at jeg aldrig har tjekket priser efterår/vinter. Jeg har indtil videre brugt barlinek 8mm leveret i 15kg sække på paller á 990kg.

Nu ved jeg ikke lige hvor du kommer fra, men du er velkommen til at sparke lidt til mit fyr hvis du kommer på Hjørring-kanten. Du er også velkommen til at ringe - i så fald må du lige sende en PB for at få mit mobilnummer.
Tak for invitationen... jeg ville sindsygt gerne ha sparket pillefyr sammen med dig. Der er jo ikke så mange der har pillefyr her på Sjælland, men kommer desværre ikke lige forbi Hjørring :(

Jeg køre lidt varme i badeværelset næsten hele året og Henrik fra Pillestoker siger han brugte 160kg kun til at lave varmt vand hen over sommeren. Han siger at hvis man indstiller det korrekt er det slet ikke så problematisk.h

Det med en buffertank kunne ellers være en god ide, desværre er min kælder meget lille (6m2 -vaskemaskine -tørretumbler -blødgøringsanlæg), så jeg tror ikke det er muligt at proppe mere der ned. I stedet tilkøber jeg et vejrkompensaions kit, så bliver driften endnu mere økonomisk og giver færre stop/start.

Mht pillestørrelsen er det så mere økonomisk med de store 8mm end 6mm?... jeg forestiller mig bare de små smuldre lettere

Takker for de gode indspark :great:

M.v.h
Tue

pendec

Re: RTB Phoenix v16 10Kw Fordele/Ulemper

Indlæg af pendec » 25 okt 2021 21:34

svanggaard skrev:
25 okt 2021 21:13
Har ikke lige styr på garantibestemmelser - men tvivler på at nogen kan slippe med under 2 år (forudsat at installationen er lavet som beskrevet i manualen).
i 2013 :)
Som ny kunde kan du vælge 2 typer garant / service ordninger.
6 mdr. Garanti type 1.
NBE yder standard 6 mdr. garanti på produkterne i henhold til garantibestemmelserne.
Dog har du altid 2 års reklamations ret i henhold til købeloven.

2 års Garanti type 2.
Hvis du overfører dine realiseret Co2 besparelser til NBE, ( blanket udfyldes )
så laver vi et opstarts besøg og udvider garantien til 2 år, GRATIS.
Dog er el tænding, fotosensor, forbrændings rist, samt lambda sensor ikke dækket,
da de betragtes som almindelige sliddele. Garantien gælder kun reservedele.
Dem fik de så lavet om på :) Så jeg var bare bagud på formuleringerne.


Besvar