Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandudskiller på kompressorrens

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Vandudskiller på kompressorrens

Indlæg af svanggaard » 08 okt 2021 14:04

Jeg er netop blevet færdig med at rense mit RTB 10kW pillefyr. Jeg mener manualen foreskriver en årlig rensning, men jeg gi'r den nu en tur 2-3 gange om året, så jeg er sikker på at det hele kører optimalt.

Når jeg piller slangerne til kompressorrens af, kan jeg se, at de er meget fugtige indvendigt. Fugten opstår helt sikkert under kompression af trykluften og jeg overvejer derfor at sætte vandudskiller på. De elektromagnetiske ventiler har nok ikke godt af for meget vand og der er jo ingen grund til at rense kedlen med fugtig trykluft/vandtåge. Måske denne vandudskiller fra onkel Harald kan bruges.

Jeg aner ikke hvordan en vandudskiller virker - ud over at den selvf. burde skille vand fra trykluft og sende tør luft videre. Vandet samles, så vidt jeg kan se, op i et opsamlingsglas i bunden af udskilleren. Tømmer det sig selv, eller skal jeg manuelt tømme vand af lejlighedvist? Det skal måske nævnes at kompressor er uden tank og at der altid er tryk på systemet.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vandudskiller på kompressorrens

Indlæg af lamborg » 09 okt 2021 08:18

Hej Svanggaard
Du kan jo godt bøvle med det hvis du keder dig :-) men jeg tror ikke det har nogen betydning . Du skyder jo vandet ind i en varm kedel så det er væk på et øjeblik og vandet når jo ikke nogen form for elektronik i ventilerne så igen jeg tror ikke det har nogen betydning .
Jeg har haft komp rens i mangggggge år og min gamle kompressor var nærmest halvfyldt med vand til tider men på trods af det har jeg ikke haft noget med ventilerne . Jeg har heller ikke hørt om andre der har haft det :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vandudskiller på kompressorrens

Indlæg af svanggaard » 09 okt 2021 09:39

Tak for svar :great:

if it ain't broke, don't fix it

Tænker du har ret. Hvis ikke det giver problemer for magnetventilerne vil jeg ikke bøvle med vandudskiller. Systemer bliver ikke perfekte af at tilføje flere funktioner - de bliver til gengæld bedre af at fjerne alt som er unødvendigt.


Besvar