Sært problem

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Wermuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01 aug 2016 00:04
Mit fyr: RTB 10kw
Har takket: 1 gang

Sært problem

Indlæg af Wermuth »

Har lige skiftet lambdasonden da den altid har drillet mig og jeg var overbevist om at den var defekt pga. den lå og svingede imellem 18 og 22% i fri luft.

Men en ny sonde hjalp desværre ikke på mit problem. :( Men jeg blev alligevel lidt klogere på hvad der galt.

Det viser sig nemlig at sonden ligger og svinger alt efter hvor varmt der er i fyrrummet.???

Da jeg modtog den nye sonde og monteret den, fik jeg ikke sat bagpladen til print og udvidelse modul på før efter et par dage.
Så snart jeg monteret den, faldt ilt fra 20,9 til 19,9 pga varme i den lukkede kassette. Tænkte ikke nærmere over det, så kalibrerede bare igen til 20,9
Men ilt procent ændre sig med temp i rummet når fyrret er slukket. Koldt rum = 22,4 % ilt varmer jeg så fyrrummet op med anden varme bliver ilt procenten 20,9 igen.. Fanme mærkeligt..?

Nogen der har bud på hvad der sker her ??

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Sært problem

Indlæg af BWJ »

Det er alm. kendt at kold luft kan indeholde mere ilt, derfor bruges intercoolere på forbrændingsmotorer
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Deimos77
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 apr 2016 21:58

Re: Sært problem

Indlæg af Deimos77 »

Argh det med intercoolere er vist mere noget med at varm luft fylder mere end kold luft. Har intet med ilt procent at gøre..
lassehald
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 mar 2013 19:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Sært problem

Indlæg af lassehald »

Er du sikker på at den er forbundet rigtigt? Jeg mener at den har et indbygget varmelegeme fordi den faktisk skal varmes op for at måle rigtigt. Er den varm efter et par minutter? vh Lasse
Wermuth
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01 aug 2016 00:04
Mit fyr: RTB 10kw
Har takket: 1 gang

Re: Sært problem

Indlæg af Wermuth »

Hej Lasse, Kan godt forstå at du tror jeg snakker om sonden. Ja den bliver fin varm og er tilsluttet korrekt Sort Grå Hvid Hvid på udvidelsesmodul. Nej det er selve printet ( udvidelse modulen ) der er overfølsom for Varme/kulde.

Det er sådan, at når fyret lukker ned så går ilt procenten fint op på de 20,9 men i takt med at fyrrummet så bliver koldt over de næste 10 timer stiger ilt procenten og dette er IKKE pga gløder i askeskuffen osv det sker også med sonden i fri luft.

Det er sådan at når fyrrummet er koldt og ilt% viser ukorrekt 22% kan jeg ved bare blæse lidt varm luft med fruens hårtørre på kassetten til printet få ilt procenten til at falde.
Udover det selvfølgelig er lidt irriterende, så betyder det nu ikke det store, så længe fyret bare er kalibrerede i opvarmet fyrrum, så har jeg det fineste aske.

Men tænkter at der må være en defekt på udvidelses modulet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Sært problem

Indlæg af BWJ »

Deimos77 skrev: 28 okt 2019 22:12 Argh det med intercoolere er vist mere noget med at varm luft fylder mere end kold luft. Har intet med ilt procent at gøre..
mmmm, men så fjern ilten (mere i kold) i den kolde luft, og se hvor langt man kører - ingen forbrænding uden ilt. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Sært problem

Indlæg af Flammen »

@BWJ
luftens temperatur har intet med iltprocenten at gøre.
det du tænker på, er massefylde, den ændre sig ved at forsk. temp
tænk på, hvordan en varmluft ballon fungerer
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Sært problem

Indlæg af BWJ »

Flammen skrev: 29 okt 2019 20:50 @BWJ
luftens temperatur har intet med iltprocenten at gøre.
det du tænker på, er massefylde, den ændre sig ved at forsk. temp
tænk på, hvordan en varmluft ballon fungerer
Det er ikke korrekt hvad du skriver. Kold luft fylder populært sagt "mindre". Det betyder, at molekylerne fortættes og dermed bliver iltindholdet pr. liter luft også højere. :|
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Sært problem

Indlæg af Flammen »

BWJ skrev: 29 okt 2019 21:18 Det er ikke korrekt hvad du skriver. Kold luft fylder populært sagt "mindre". Det betyder, at molekylerne fortættes og dermed bliver iltindholdet pr. liter luft også højere. :|
problemet for dig er begreberne. det du kalder "iltindholdet pr. liter luft" er jo udledt af massefylden, som jeg beskrev tidligere. iltprocenten er hvor stor en del af luftens sammensætning der er ilt. ilten formerer sig ikke, fordi luften afkøles :wink:
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Sært problem

Indlæg af BWJ »

Flammen skrev: 29 okt 2019 23:27 problemet for dig er begreberne. det du kalder "iltindholdet pr. liter luft" er jo udledt af massefylden, som jeg beskrev tidligere. iltprocenten er hvor stor en del af luftens sammensætning der er ilt. ilten formerer sig ikke, fordi luften afkøles :wink:
Lige her er der 112% styr på begreberne, når luft afkøles bliver molekylerne mindre, derfor er der naturligvis plads til flere iltmolekyler pr. liter. :?

EOS.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar