RTB Vs Blackstar+

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
SanjayShahMinBare
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2018 10:07
Har takket: 18 gange

Re: RTB Vs Blackstar+

Indlæg af SanjayShahMinBare »

Bigfoot skrev: 17 sep 2019 09:52 du skal stille dig nogle andre spørgsmål først.

Det første som faktisk var den afgørende faktor ved mit skift, var min skorsten.
Hvad har du der? RTB kører MEGET lav røgtemp, ergo kræver det en meget godt isoleret skorsten, evt endda en stålskorsten af lille lysning, ellers dur den ikke ordentligt.

Jeg valgte BS+'eren og har på ingen måde fortrudt det. Den kører perfekt og billigt, og med en røgtemp på omkring de 90 ved maks, så er den stadig lav, men jeg har jo en stålskorsten der ikke er særlig lang heller, så ingen problemer med løbesod.

Jeg ville nok vælge den nye BS+, Fumus modellen. Den med røgsuger og alt. Det har min desværre ikke, men jeg har så heller ikke nødvendigheden lige nu.
Jeg hælder mest til BS+ faktisk. Spørgsmålet er så om jeg behøver fumus med røgtræk.

Min skorsten er stål. Men ikke sådan et fint tyndplade rør som jeg har fået til min brændeovn, men mere noget med mere gods i.
Isolering ved jeg ikke rigtig. Men tilsyneladende 5 - 10 cm.
Den er ret høj for min tagryg er ret høj (0.+1. etages hus).

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: RTB Vs Blackstar+

Indlæg af Bigfoot »

SanjayShahMinBare skrev: 17 sep 2019 21:13 Jeg hælder mest til BS+ faktisk. Spørgsmålet er så om jeg behøver fumus med røgtræk.

Min skorsten er stål. Men ikke sådan et fint tyndplade rør som jeg har fået til min brændeovn, men mere noget med mere gods i.
Isolering ved jeg ikke rigtig. Men tilsyneladende 5 - 10 cm.
Den er ret høj for min tagryg er ret høj (0.+1. etages hus).
kan man overhovedet få den uden Fumus?
din skorsten lyder til at være det rette til den, 5-10cm isolering af ganske fint, der er jo ikke mere i den du har til din brændeovn.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Besvar