Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tvungen varmtvand

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
Skeptik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12 mar 2015 21:46
Mit fyr: NBE RTB 10kW
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton

Tvungen varmtvand

Indlæg af Skeptik » 06 aug 2019 14:10

Hejsa.

Jeg har et smart-hjem som ved hvornår vi er hjemme og hvornår vi ikke er, derfor kunne det være rart hvis man kunne bede fyret om at lave varmt vand fra et eksternt kald (I stil med det on/off signal man kan give kedlen). Er det muligt eller kan man snyde sig til det?

Vores hus har solvarme og styring af dette er noget jeg selv har lavet, solvarmen lader en buffertank som så ved behov lader varmtvandsbeholderen.
Jeg ved om der er skyet, hvad temperaturen er udenfor og hvad den lokale vejrudsigt lover og derfra kan jeg med sikkerhed sige om jeg får produceret varmt vand fra solen, derfor er urstyringen til varmtvandsprioriteringen ikke rigtig til nogen hjælp for mig.

På forhånd tak for hjælpen.


pendec

Re: Tvungen varmtvand

Indlæg af pendec » 06 aug 2019 16:33

Er det ikke bare en tvungen timer + evt digital tænd/sluk kontakt som jeg er sikker på du har i forvejen i dit smart hjem.

Din RTB vil jo bare varme kedel op, og når den setpunkt hurtigt så stopper den jo, hvis den når +5 (eller hvad du sætter den til), og så kører den jo ikke før den når minimum igen, så er intet vand køligt nok, så vil kedel slukke hurtigt efter den tændes.

Du kan nok springe timer over, hvis den ikke skal tænde selv men 100% styres af dig som tænder/slukker på 220v kontakt remote.

Jeg mener RTB har en strømafbrydelse option, som meget andet idag, om den skal tænde eller huske sidste stadie, så der kan du jo force tænd, så når den afbrydes, så er du altid sikker på den også tænder igen, når den får strøm. Er ikke 100% på den option men mener den er der.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Tvungen varmtvand

Indlæg af Bri_Jac » 06 aug 2019 19:57

Er ikke sikker på hvilken RTB du har, men denne manual på side 19, viser at du kan extern tænde/slukke, kontakt K , K1

https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2 ... 9.2018.pdf
rtb.png
og på side 17:
rtb.png
Vedhæftede filer
rtb1.png

Skeptik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12 mar 2015 21:46
Mit fyr: NBE RTB 10kW
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton

Re: Tvungen varmtvand

Indlæg af Skeptik » 06 aug 2019 20:09

Problemet er at K1 er on/off og det er hele kedlen man slukker, det er jeg ikke interesseret i.
Jeg vil bare gerne lave varmt vand om morgenen hvis jeg kan se min beholder er under en vis temperatur og vejrudsigten siger der ikke kommer sol i løbet af dagen..

Jeg tænkte lidt på at finde ud af hvilken modstand på T4 som svarer til 60 grader og lade den skifte mellem den og åben med et relæ, havde bare håbet på en mere elegant løsning..

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Tvungen varmtvand

Indlæg af Hjemme teori » 06 aug 2019 20:10

Jeg tror K-K1 tænder slukker for driften og ikke for VVB.

Hvis du kan lave en potentiale fri kobling til din hjemme styring og serieforbinde den med den rette modstand, kunne den vel snydes til at fortælle RTB'en at vandet er rigeligt varmt. Denne skal så sidde parallelt med den rigtige ntc føler, så det ændrer jo modstanden (til noget mindre, skuylle give en endnu højeer temperatur), men hvis bare den altid får fyret til at tro, vandet er rigeligt varmt.
Mvh. Sophus


Skeptik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12 mar 2015 21:46
Mit fyr: NBE RTB 10kW
Areal: 252
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton

Re: Tvungen varmtvand

Indlæg af Skeptik » 06 aug 2019 20:26

Det var også min tanke Sophus, tænkte bare på om der var en mere elegant løsning..
Tak alligevel. 👍


Besvar