Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

RTB

Indlæg af madsen12345 » 09 nov 2016 20:24

Hej,jeg overvejer om jeg skal investere i et rtb fyr,jeg har et scotte 1,6 som jeg ellers er meget glad for,eneste problem er at det meget tit skal renses,og det støver jo en del, er der nogen der kan anbefale rtb,eller er det en dårlig investering .


dannidines

Re: RTB

Indlæg af dannidines » 09 nov 2016 21:09

Køb en god støvsuger (ex. en Dewalt bærbar, kan ikke lige huske modellen), et sæt kompressorrens og tøm aske hver 4. Uge og rens fyret hver 6-8. Uge

Det skisme billigere :D

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: RTB

Indlæg af triumph » 10 nov 2016 07:33

Hvis man kun åbner en låge af gangen, og renser mens kedlen stadig er varm, så er der så meget træk gennem skorsten, at der kommer væsentligt mindre støv ud, end hvis man åbner alle låger, og renser en kold kedel

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: RTB

Indlæg af madsen12345 » 10 nov 2016 19:50

dannidines skrev:Køb en god støvsuger (ex. en Dewalt bærbar, kan ikke lige huske modellen), et sæt kompressorrens og tøm aske hver 4. Uge og rens fyret hver 6-8. Uge

Det skisme billigere :D
Nu ved jeg ikke hvor meget det hjælper med kompressorrens,og ej heller hvad det vil koste at få lavet kompressorrens,jeg synes bare altid mit fyr skal renses tit,men kan det køre i ca 4 uger før der skal tømmes aske ud var det da værd at overveje.

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: RTB

Indlæg af madsen12345 » 10 nov 2016 19:59

triumph skrev:Hvis man kun åbner en låge af gangen, og renser mens kedlen stadig er varm, så er der så meget træk gennem skorsten, at der kommer væsentligt mindre støv ud, end hvis man åbner alle låger, og renser en kold kedel
Jeg har aldrig prøvet den fremgangsmåde du skriver,men jeg renser altid fyret når det er kølet lidt af,men det var jo skønt at kun skulle tømme aske ud ca for hver 2 til 2,5 palle træpiller man bruger som de reklamerer med.


aa99
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 nov 2016 19:17

Re: RTB

Indlæg af aa99 » 11 nov 2016 08:52

Jeg står også og overvejer om jeg skal købe en RTB 16 kw. Har en ældre stoker i dag.

Kører Rtb uden problemer i dag? Holder det stik at den kun skal rengøres halvårligt?

Hvor besværlig er indreguleringen og hvor ofte skal det gøres?

Hvilke sliddele skal skiftes jævnligt og hvad koster de?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: RTB

Indlæg af pille bruger » 11 nov 2016 09:13

aa99 skrev:Jeg står også og overvejer om jeg skal købe en RTB 16 kw. Har en ældre stoker i dag.

Kører Rtb uden problemer i dag? Holder det stik at den kun skal rengøres halvårligt?

Hvor besværlig er indreguleringen og hvor ofte skal det gøres?

Hvilke sliddele skal skiftes jævnligt og hvad koster de?
Min RTB har kørt fra dag 1.
Den skal kun renses 1 gang årligt.
Indregulering sker gerne når den tages i brug, og igen 14 dage senere kontroleres indstillingerne.
Med den ny fotoføler og keramisk eltænder, er der normalt ingen dele der skal skiftes.

Når der skiftes til nyt pillefabrikat, kan det være en fordel at lave en ny afvejning af piller.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

dannidines

Re: RTB

Indlæg af dannidines » 11 nov 2016 09:25

Mit RTB har kørt siden 2014 (Oktober mener jeg).

Jeg tømmer askeskuffe 2 x år - midtvejs i fyringssæsonen og når fyret slukkes omkring April, da vi har solfanger.. Hvis fyret kørte hele året ville 2 gange stadig være nok.

Mit fyr var et af de tidligere RTB, så motoren til mit askeudtag skal skiftes til en anden model, det er modtaget U/B af NBE montør. Ellers har der ikke været noget.

Jeg kører med 2 x eltænder, monteret fra fabrikken og de kører stadig (2014->), har dog keramisk liggende til når/hvis de dør.

Jeg ved askeskuffen er lidt større idag end på min model, samt der er lavet lidt om i den "buede snegl.." min sidder motor i bunden og skubber, der er vist nok to modeller idag, en hvor motor sidder som min og skubber med et leje i toppen og en modsat, altså leje i bunden og motor i toppen. På min er der ikke noget leje.

Som reference kan jeg sige de gamle har købt et RTB og de har ellers, som jeg selv, haft en Scotte brænder på en støbejernskedel og de fortryder ikke. Som min far siger, man kan kigge sit fyr efter i stuen med tabletten på maven :)

Sidste indspark.. Den gamle genbrugte sin alm. Eksterne snegl og svejste hans egen silo (ca 800 kg mener jeg), på den måde kan han være væk ca 1 mdr. uden at skulle gøre noget som helst!

Held og lykke med valget.. I min optik et RTB most value for money i sin klasse, men som med alt andet, så ud og sammenligne med andre fyr, evt et MGM... Det skulle også være et fint fyr

Held og lykke med valget

aa99
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 nov 2016 19:17

Re: RTB

Indlæg af aa99 » 11 nov 2016 09:39

Tak for svarene. Jeg synes det lyder positivt.

Men hvordan med indreguleringerne.

Afvejning af piller ser jeg ingen problem i, men hvordan med iltindhold co2 osv. Kan jeg regulere det selv og hvor ofte gør man det?

mvh. Andreas

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: RTB

Indlæg af pille bruger » 11 nov 2016 09:57

aa99 skrev:Tak for svarene. Jeg synes det lyder positivt.

Men hvordan med indreguleringerne.

Afvejning af piller ser jeg ingen problem i, men hvordan med iltindhold co2 osv. Kan jeg regulere det selv og hvor ofte gør man det?

mvh. Andreas
Når der er iltstyring på fyret, så er det kun en afvejning af piller og en kalibrering af lambdasonden, så er du kørende.
Styringen kan overvåges fra mobil eller tablet, og er der en indstilling der trænger til eftersyn,
kan styringen give besked. F.eks. over sms eller mail.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar