Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Besvar
dannidines

Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af dannidines » 13 mar 2016 19:18

Halløjsa :-)

Det er efterhånden lang tid siden jeg har været såån rigtig aktiv på forum, men arbejdet har trukket meget i mig (Jeg har set en anstændig portion af verden de sidste par år) samt de sparsomme perioder jeg har været hjemme er blevet investeret i familie, venner samt læse indlæg på sidelinien (nuvel der er smidt et par sporadiske indlæg i ny og næ, men meget sparsomt :-) ), nu skal det altså være :-)

Jeg mangler at skrive et ordentlig indlæg om overgangen fra min Ribe Støbejernskedel, anno 1965, med min elskede 16kw Woody brænder, V6->V10 styring og hjemme svejst 380 kg pillesilo og solfanger setup, til mit top modernede fuldautomatiske RTB 10kw med matchende 220kg silo… og hvilken verden til forskel.. ;-)

Den dersens Ribe kedel…
Huset blev købt i December 2009, og med en tom olietank til oliefråseren på den gamle støbejernskedel, så blev der indkøbt woody brænder, snegl med dertilhørende Woody 6.09 styring (en avanceret dåse i forhold til den gamles V4,99), lågen på kedlen blev tilpasset, en røgvender plade smidt ind og en pillesilo blev svejst - skorstensfejer sagde “godkendt” - piller på, afvejning og der blev tændt op… billig varme fra dag 1 med det nye setup! De tidligere ejere havde oplyst et varmeforbrug på mellem 3700-4000 L olie p.a., så med et forbrug på mellem 4-5 tons piller/sæson det første år med det setup, så kunne jeg ikke få armene ned :-) :-)

Da foråret bankede på døren valgte jeg, i April 2010, at købe et NBE suncomfort solfanger setup med 500L VVB og 90 Vacuumrør, noget som skulle nedsætte forbruget af piller samt begrænse min rengøring af kedlen til vintermånederne. Jeg valgte NBE solfanger pga. Integrationen af Suncomfort + Woody styringen, på den måde kunne jeg læne mig tilbage og uden at tænke på om der ville være varmt vand, varme i huset eller ej… det skulle de to nok arrangere med hinanden, og det må siges at virke! Jeg har ikke en eneste dag fortrudt, at jeg valgt at kaste penge efter solfanger, uanset om det kunne forrente sig eller ej, da der på det tidspunkt var der tale om comfort… Et klasse setup! Eneste anke var den montør som jeg blev anvist af en forhandler - det kostede en del problemer, allerede fra montagen med utætheder overalt samt fejlmonteret VVB… men men men jeg er den dag idag MEGET klogere på rørarbejde takket være ham - man skal se lyset, men lære af sine fejl - ALDRIG benytte ham igen! Selve produktet fejler bestemt INTET :-)

Huset blev løbende bedre isoleret med stenuld under hatten, nye vinduer overalt og mit setup fik en rumtermostat med ugeur monteret - de tiltag hev yderligere ned i forbruget, og jeg har været nede på omkring 3,5-3,7tons/sæson med solfanger/rumtermostat og Woody på Ribe kedlen… Alt sammen UDEN komforttab (man skal spare, men uden af gå og fryse :-) )

Ovenstående setup jeg har skamrost tidligere, for den billige investering og problemfrie drift, og det vil jeg til stadighed fastholde.. KUN pillepåfyldning hver ca 10-12 dag om vinteren og 45-60 min. støvende rengøring af kedlen med børste hver søndag, med et obligatorisk bad bagefter - det var noget grisseri :-) .. Det skal nævnes, at jeg købte et NBE pilleflytning af en VVS’er som havde haft det som udstilling og det kan godt anbefales - en lidt pebret investering ift. afkast syntes jeg, men taler man comfort, så kunne jeg nu nedsætte min slæben piller til 5-6 uge, i stedet for hver 10-12 dage - kunne jeg leve uden? Tjo…. men lækkert var det ;-) og når jeg var væk fra hjemmet, så skulle der ikke slæbes så ofte :-)

Så flyttede RTB ind…
Trods min begejstring for mit varmebudget og uhørt billige setup, så har jeg valgt en levevej, hvor jeg er væk fra hjemmet ofte og nogen gange i +6 mdr af gangen (selvfølgelig gerne om vinteren….), nuvel den gamle har selv fyret med træpiller med en Scotte brænder på en gammel støbejernskedel i +10 år, så han havde intet imod at nappe begge setup når jeg var afsted - noget som fik ham til at købe en ny V6 styring, og senere en V10 (han pillede jo ved mine) :-) .. Men jeg syntes nu ikke det var optimalt, så da NBE begyndt at “lække” billeder af deres kommende flagskib af en pillegnasker blev beslutningen taget - jeg skulle tage det sidste skridt og opgradere når det kom på gaden, som tænkt, så gjort..

Oktober 2014 blev RTB monteret i fyrrummet… det blev placeret lidt anderledes ift. Det gamle setup, og med den kompakte opbygning er rummet meget mere anvendeligt end det var tidligere, ikke alene pga. pladsen men RTB sviner ikke = drømmen er et grovkøkken til efter jagt/fisk, altså engang ud i fremtiden - Kommer tid, kommer råd - hvis konen altså giver lov.. Men det er en helt anden snak :-), tilbage på sporet… RTB blev købt med udvidelses print + iltstyring, så efter en 360sek afvejning og kalibrering af sonde, justering af 10/50/100% ud fra iltprocent, så var det igang - asken var fin og kaffebrun, og Co2/O2 værdierne var helt iorden - lækkert!! Der er også monteret vejrkompensationskreds på anlægget, det har jeg dog “fortrudt,” da i vores setup ikke gav noget mærkbart ift. besparelse, men kun ekstra pumper, ventiler m.v…. Nuvel, så er det prøvet ;-)

Siden Oktober 2014, så har jeg tømt askeskuffen 4 gange… foruden det, så har jeg fyldt piller på fyret og “det er det…” Jeg HAR selvfølgelig pillet mere ved fyret end bare det, men det er alene af nysgerrighed, pille i lidt indstillinger “bare fordi,” men ellers har RTB’en passet sig selv indtil videre! En opgradering jeg IKKE har fortrudt!

Har jeg vundet noget på forbruget, ved at opgradere fra den gamle støbejernskedel med røgvender, til RTB kedlen?! Ja, altså… nu havde jeg lavet “alle de fiksfakserier” man kan - rumtermostat, urstyring, udeføler, solfanger osv osv… Så det er begrænset hvad der kunne hentes på forbruget tænker jeg.. Jeg bruger mellem 2,9-3,2 tons/sæson nu..! Der er lavet lidt ændringer ift. vaner - der bliver ikke slukket for fyret når vi lufter ud (2-3 gange/dagen af 10-15 min), urstyringen bruges ikke så meget mere i yderperioderne (Marts-April / September/Oktober), rumtermostaten er dog stadig i brug… med andre ord, med RTB bruger vi ca. 500 kg mindre end med den gamle kedel, dog tager vi ikke så mange hensyn til åbne vinduer, hvornår vi er hjemme osv. Gjorde vi stadig det kunne der måske være 100-200 kg yderligere sparet :-) …

Kan det så betale sig at opgradere, tja… det tjener sig ikke hjem i besparelse, men taler vi comfort, så kan det SLET ikke beskrives :-) :-) RTB har været en ovenud positiv tilflytter på vores matrikkel, helt uden sammenligning med andre investeringer! Skulle jeg vælge mellem et billige pillefyr (alm. scotte/Biomax o.l.) eller kaste de sidste 10.000 efter et RTB (MGM o.l.), så comforten ved det fuldautomatiske (for mig…) de sidste penge værd!

Idag, efter den gamle har pillet ved mit RTB, så har han selv smidt den gamle støbejernskedel ud og købt et RTB, lavet sin egen silo (ca 800kg) og ved slet ikke hvad han skal få søndagen til at gå med mere :-). Jeg har dog foreslået, at han begynder at skrue på sin gamle VW Safarii, for så har han en undskyldning for at være i værkstedet og klappe sit RTB, samtidig med han hygger med sin jævnaldrende dyt :-)

Der er ikke læst korrektur på ovenstående, så bær over med mig (små knapper på computeren og mine tykke dukkefingre :-) )


calle

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af calle » 13 mar 2016 20:12

Hej Danni.

Godt initiv :great:

Jeg gik i et par år og legede med tanken om et pillefyr, før jeg gjorde alvor af det i 2008. Havde et par kollegaer, der havde pillefyr, idet de havde henholdsvis landsted og kæmpevilla. Mit setup var en salamander med oliebrænder og en indendørs olietank i en halvtredservilla. Fra start af havde man fyret med koks i salamanderen, så der var både koksrum og fyrrum midt i huset. Det der satte skub i processen var kravet om ny olietank, selv om den gamle ikke fejlede en skid. Overvejede en pellxbrænder på salamanderen, og fik også tilbud på et setup, men blev senere frarådet den løsning. Søgte på forskellige fora om de forskellige pillefyrsløsninger, men dengang var der slet ikke den hurtige hjælp af hente, som der er i dag på fx. Stoker Pro. Derfor valgte jeg blot en billig løsning, der passede godt til det existerende fyrrums indretning. Det blev en Scotte, som jeg er blevet rigtig gode venner med. I denne fyringssæson har den ikke haft et eneste utilsigtet stop. Heldigvis, da jeg også er i en situation, hvor jeg er meget væk hjemme fra. Jeg håber den holder mange år endnu :D

Venlig hilsen :)
Senest rettet af calle 13 mar 2016 20:16, rettet i alt 1 gang.

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af bennylar » 13 mar 2016 20:15

Ja det er måske et rtb man skal ha næste gang, men det varer nok nogle år min Scotte er kun 11 år nu.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af PellX21 » 13 mar 2016 23:44

Fint indlæg, synes det er spændende - jeg er jo en af dem, der har valgt at beholde den gamle støbejernskedel. Jeg er lidt overrasket over at solvarme, kan rykke så meget ved forbruget - men undrer mig samtidigt over, hvorfor du ikke skiftede kedlen også, da der jo var en kedel, som passede til brænderen (scotte/woody - opop/blackstar) - med energitilskuddet ville det ikke have været så dyrt?

@Calle - hvad dårligt fik du at vide om Pellx'en? Jeg er selv virkelig glad for den, og den varmer nu huset trofast på syvende sæson - jeg ved godt den er primitiv styringsmæssigt i forhold til NBE, men den slags kan man jo selv gøre lidt ved.
Senest rettet af PellX21 14 mar 2016 00:01, rettet i alt 1 gang.

calle

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af calle » 13 mar 2016 23:57

PellX21 skrev:Fint indlæg, synes det er spændende - jeg er jo en af dem, der har valgt at beholde den gamle støbejernskedel. Jeg er lidt overrasket over at solvarme, kan rykke så meget ved forbruget - men undrer mig samtidigt over, hvorfor du ikke skiftede kedlen også, da der jo er en kedel, som passer til brænderen (scotte/woody - opop/blackstar) - med energitilskuddet ville det ikke have været så dyrt?

@Calle - hvad dårligt fik du at vide om Pellx'en? Jeg er selv virkelig glad for den, og den varmer nu huset trofast på syvende sæson - jeg ved godt den er primitiv styringsmæssigt i forhold til NBE, men den slags kan man jo selv gøre lidt ved.
Jeg fik ikke noget dårligt at vide om Pellx. Jeg blev frarådet at montere en hvilken som helst brænder på Salamanderen, idet virkningsgraden var for dårlig på min kedel. Derfor købte jeg et komplet setup med kedel, brænder og combi-VVB.

Venlig hilsen


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af PellX21 » 14 mar 2016 00:03

calle skrev:Jeg fik ikke noget dårligt at vide om Pellx. Jeg blev frarådet at montere en hvilken som helst brænder på Salamanderen, idet virkningsgraden var for dårlig på min kedel. Derfor købte jeg et komplet setup med kedel, brænder og combi-VVB.

Venlig hilsen
ja den kan jeg ikke løbe fra, min kedel smider megen varme af sig. :oops:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af triumph » 14 mar 2016 07:23

Et dejligt indlæg.
Du skriver at du har pilleflytningsanlæg, får du så blæst piller ind/har du problemer med smuld

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af Flemming DJ » 14 mar 2016 08:38

PellX21 skrev:Fint indlæg, synes det er spændende - jeg er jo en af dem, der har valgt at beholde den gamle støbejernskedel. Jeg er lidt overrasket over at solvarme, kan rykke så meget ved forbruget...
Der skete vist lidt mere end bare solvarme: stenuld, vinduer og rumtermostat.

Her i huset spares der ca et ton piller med solvarme. Fyringssæsonen er forkortet med omkring tre uger i hver ende, plus/minus.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

dannidines

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af dannidines » 14 mar 2016 17:36

Der skete nemlig mere end bare solvarme - men mit bud er, at vi sparer ca 700-800 kg/år på solvarme og små 1000-1500kg/år på rumtermostaten kombineret huset er blevet bedre isoleret.. så samlet er besparelse på ca 2-2,5 tons/året med "tiltagene."

Det første setup var en hastig løsning med få midler i en december måned hvor huset blev ovetaget med tom olietank...

Mht. pillesuget så er det faktisk ikke monteret efter RTB blev monteret (arbejdet / meget væk) men det er piller i sække i ekstern silo (palle med rammer).. jeg er ikke megen fan af de dersens blæsebiler :)

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Fra Woody på Støbejernskedel i Dec’09 - suppleret med solfanger i April’10 toppet af med RTB i Oktober’14 :-)

Indlæg af PellX21 » 15 mar 2016 07:00

Det skulle lige staves for mig :) - men stadigvæk nogle rigtig flotte besparelser.

Tilbage i 09 smed jeg selv en pillebrænder på en støbejernskedel, det skulle også gå stærkt, da tilværelsen var noget kaotisk på det tidspunkt - og jeg vidste ærligt talt ikke meget om træpillefyring dengang. At det lige blev Pellx skyldtes at en gammel skolekammerat forhandlede dem, og han hjalp mig med at få det rigget til.

Men i dit tilfælde, når du nu købte en nbe-brænder, undrer jeg mig lidt over at du ikke også købte en nbe-kedel og skiftede ribe-kedlen dengang? Skulle det gå stærkt eller var der ikke noget tilskud dengang?


Besvar