Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

NYT FYR.?

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
dannidines

NYT FYR.?

Indlæg af dannidines » 03 feb 2015 21:22

Alle fyr som skal opsættes efter 1/7-2013 skal være godkendt efter standarden EN303-5 klasse 5

Et brugt fyr kan sælges som "fyr" såfremt sælger kan leverer en prøvningsattest hvor fyret overholder denne standard, ellers er det som Nemo skriver "salg som reservedele" og faktisk må man vist ikke sælge det som fyr uden godkendelsen idag.


nemocharley

NYT FYR.?

Indlæg af nemocharley » 03 feb 2015 21:31

nye regler - emissionskrav osv. Røvsurt, men det er nu engang udviklingen.

nemocharley

NYT FYR.?

Indlæg af nemocharley » 03 feb 2015 21:32

men mon du har mulighed for at søge energitilskud - du kommer jo til at have et noget lavere forbrug med et moderne pillefyr.

Bubberbad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 mar 2014 11:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Årligt forbrug: 8-9

NYT FYR.?

Indlæg af Bubberbad » 03 feb 2015 21:56

Det er bare lidt utroligt at et fyr, der så hvidt jeg kan se, kostede omkring 45.000, skal smides ud som jern skrot :-)
Men sådan må det jo så være..
Hvad med dem der er til salg på dba.? :-)

nemocharley

NYT FYR.?

Indlæg af nemocharley » 03 feb 2015 22:18

enten ved de ikke at de er på kant med reglerne eller også er de ligeglade.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

NYT FYR.?

Indlæg af Tom_AT » 04 feb 2015 00:28

Bubberbad skrev:Det er bare lidt utroligt at et fyr, der så hvidt jeg kan se, kostede omkring 45.000, skal smides ud som jern skrot :-)
Men sådan må det jo så være..
Hvad med dem der er til salg på dba.? :-)
Sådan er dagens danmark desværre.

Der er faktisk en del stoker og pillefyr til salg på DBA.dk som aldrig vil kunne opsættes igen lovligt. Det er en blanding af uvidenhed og at sælgerne håber på en eventuel køber ikke kender til reglerne. Jeg tror ærligt talt der er flest af sidste slags.

Om du skal vælge RTB eller MGM må vel komme lidt an på personlige preferencer. For mit vedkommende lægger jeg ikke skjul på at jeg synes MGM er en langt smartere løsning, hvor RTB blot fesen opdatering af Scotte kedlen, Som oveni købet af noget dyrere og med ringere garanti.

Men tag ud og kig på nogle pillefyr, så er det nemmere at beslutte hvad det skal være.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

NYT FYR.?

Indlæg af triumph » 04 feb 2015 07:06

Men det kunne jo være at du kunne sælge den til en der var en der allerede havde en baxi installerert, han gerne ville udskifte med en nyere.
Det ville skorstensfejeren nok ikke lægge mærke til. Og det er jo fuldt lovligt at sælge den som reservedele.

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

NYT FYR.?

Indlæg af mrjyden » 05 feb 2015 21:49

tag et kik på EasyPell det heller ikke et dårligt valg men du skal ud og se dem det er meget nemme når man ståer og ser hvordan de er i drift

dannidines

NYT FYR.?

Indlæg af dannidines » 05 feb 2015 22:59

Et ret dyrt dyrt fyr ift. Mere gængse mærker med større erfaringsbaggrund - til den pris kommer MGM da endnu mere til sin ret og RTB matcher fint op..
mrjyden skrev:tag et kik på EasyPell det heller ikke et dårligt valg men du skal ud og se dem det er meget nemme når man ståer og ser hvordan de er i drift


Besvar