Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
dannidines

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af dannidines »

Hej Mjoe,

Vil du ikke vende tilbage med hvad du opnår ved H.S.'s optimering ift det du selv havde reguleret ind?!

Det kunne være meget sjovt at få en sammenligning.. Om det er nødvendigt/bang for the buck..

Andre fyr, regulerer ejeren uden syn på flamme/iltstyring, men mange af disse har røgsuger og ikke blæser - men jeg tænker det måske ikke er umuligt at regulerer RTB ud fra iltstyring, men såfremt du opnår bedre forbrænding, så kunne det være god info til os andre :-)


God dag på forum :-)
Mjoe skrev:Tak for jeres kommentarer. Det er fedt. at I vil dele jeres erfaringer.

Årsagen til min tråd er at jeg er mest tryg ved at kende teknikken ved fyret og ikke "blindt" forlade mig på servicebesøg. Jeg har en god teknikforståelse og arbejder til dagligt med energioptimeringer i byggeri.

Jeg vil meget gerne forsat have en diskussion om optimal drift, indregulering, pilleforbrug etc. og vil forsøge at dele så meget af mine data som muligt.

Afslutningsvis som jeg skrev i starten af min tråd er var min hensigt at fyret skulle indreguleres af en professionel. På opfordring har jeg taget kontakt til H.S.

nemocharley

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af nemocharley »

velbekomme - når du er teknik-nød så er scotten jo oplagt til dig.

pøjpøj med resten af processen :)
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Olaf13 »

Hejsa Jeg følger lidt med her. Jeg har forstået man ikke kan se flammen på et RTB fyr og kan derfor ikke juster den ind efter bålet. Men kan man ikke se bålet igennem hulet til luxføleren?
Eller er der nogen der ved om man måske kan indbygge en af de helt små kamera til PC og få bålet op på skærmen? Som måske kan side sammen med luxføleren bag noget glas.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Olaf13 skrev:Hejsa Jeg følger lidt med her. Jeg har forstået man ikke kan se flammen på et RTB fyr og kan derfor ikke juster den ind efter bålet. Men kan man ikke se bålet igennem hulet til luxføleren?
Eller er der nogen der ved om man måske kan indbygge en af de helt små kamera til PC og få bålet op på skærmen? Som måske kan side sammen med luxføleren bag noget glas.
Foto føleren er ikke aftagelig som sådan, og det er derfor ikke muligt at kigge ind til forbrændingen.
RTB skal indreguleres enten ved hjælp at iltstyringen eller et andet måle apparat.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Olaf13 »

Michael er der plads til at indbygge en kamera sammen med fotoføler eller en andet sted ? Kamera kan jo fås ganske små (6 x 6 mm)

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Oldgaard »

Olaf13 skrev:Michael er der plads til at indbygge en kamera sammen med fotoføler eller en andet sted ? Kamera kan jo fås ganske små (6 x 6 mm)
Alt kan lade sig gøre :wink: hvis du giver mig en blankocheck (med dækning) så skal gerne lave det til dig icon_cheesygrin.gif
Det første problem er varmen fra kedel/brænder, derefter vil glasset også hurtigt blive sort, eller uigennemsigtigt
Selvfølgelig kan det løses, ved hjælp af luft der bliver blæst på kameraet, ville varmeproblemet blive minimeret, dvs der skal en konstant luftstrøm forbi det= f.eks. En blæser
Glasset kan selvfølgelig pudses når det skal bruges, men det vil meget hurtigt blive beskidt igen.

Inden alt det er lavet, så vil jeg næstenvædde på det er billigere at få det reguleret ind af en VVS med det rigtige udstyr :wink:
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Olaf13 »

Ja jeg tror jeg uden $ check kun finde ud af at hacke en fotoføler og sætte en laptop kamera ind sammen med fotoføleren ja måske er der lidt varmt meeen nok ikke mere end kameraet vil virke (hvor stor temp. klare fotoføleren? Snavs ja det samme problem har fotoføleren jo også og man må engang imellem rense glasset.
Jeg syntes det ville være en kæmpe god ting at se bålet på TV'et :D ik?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Olaf13 skrev:Ja jeg tror jeg uden $ check kun finde ud af at hacke en fotoføler og sætte en laptop kamera ind sammen med fotoføleren ja måske er der lidt varmt meeen nok ikke mere end kameraet vil virke (hvor stor temp. klare fotoføleren? Snavs ja det samme problem har fotoføleren jo også og man må engang imellem rense glasset.
Jeg syntes det ville være en kæmpe god ting at se bålet på TV'et :D ik?
Jo man kan lave tingene meget indviklede icon_cheesygrin.gif
Det nemmeste er en iltstyring, eller et måleinstrument.
I forhold til at indkøbe specielt foto udstyr - ombygge brænder og pudse lindser,
så er det nok billigere/nemmere at købe en iltstyring.
Og så kan den hjælpe med at finindstille forbrændingen bagefter, og det hver dag uden hjælp.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af Olaf13 »

Ja jo men at se bålet engang imellem er jo en kontrol om det køre efter den er finindstillet hvis man nu er nørd... Så kan man også hvis den sider sammen med fotoføleren se om glasset der skal renses. Nå men jeg overvejer at anskaffe en RTB så må vi se om jeg selv laver det (det kræver nu ikke så meget,,, kun lidt tid).
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Indregulering og drift af nyt RTB pillefyr

Indlæg af H.S »

Hej
Ikke for at skuffe men det kamara vil se en snegl der drejer samt lidt lys fra bagsiden af flammen
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Besvar