Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
JNDK78
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2014 14:30

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af JNDK78 »

Hej alle,

Jeg går i disse dage og afventer tilbud på installation af et RTB og et Scotte pillefyr, men jeg er i tvivl om hvilket ekstraudstyr, som jeg med fordel bør købe fra start af og få sat op. Jeg ønsker ikke selv gå i gang med installation af et pillefyr, så måske er det hensigtsmæssigt at få installeret evt. ekstraudstyr fra start, når nu man alligevel er i gang med den helt store fyrændring.

Til RTB’en, som jeg umiddelbart hælder mest til, er der følgende ekstraudstyr:

• SMS Notification on Alarm
• Hot Water Priority
• Water Flow Sensor
• Return Temperature Sensor
• Outdoor Temperature Sensor
• Distance Sensor for Hopper
• Vacuum Transport System
• Oxygen Control

Ekstraudstyr er vel som udgangspunkt ikke nødvendigt – deraf ordet – men er der noget af udstyret I vil betragte som ”need to have” og dumt ikke at få installeret eller er det hele blot noget der kan kategoriseres som værende ”nice to have”?

Jeg er i tvivl om hvor meget af udstyret der vil være tossedumt at undvære og hvilket der evt. er overflødigt. Jeg ved godt, at ekstraudstyr ofte er et spørgsmål om personlig smag og behov, men er der alligevel en rød tråd og en enighed blandt træpillefyrsejere om hvilket ekstraudstyr man så absolut bør anskaffe sig og hvilket ekstraudstyr der for de fleste vil være irrelevant og unødvendigt at koble på?

SMS alarmbeskeden
SMS alarmbeskeden tænker jeg er unødvendigt for mit vedkommende og at mailnotifikationer (standard) vil være tiltrækkelig for mig. Tager jeg fejl? Er dette faktisk en meget god ting at have og er det mig der ikke har set lyset? :) Det er vel blot et spørgsmål om at blive informeret og hvilken platform man ønsker at blive informeret på, så da jeg tjekker mailen ofte vil denne platform være lige så god for mit vedkommende.

Varmtvandsprioritering/VVP
Jeg har læst lidt om Varmt Vands Prioritering og umiddelbart synes jeg det virker smart, at kunne prioritere varmtvandsbeholderen. Er der ikke kun fordele ved en sådan prioritering? Prioriteringen kan vel aldrig blive så markant, at det går ud over varmen i huset, hvis man eller har et rimeligt varmtvandsforbrug? 
Hvis varmtvandsprioritering blot er et spørgsmål om at få sat en føler på og en ventil, så er dette setup vel en relativt beskeden merudgift, som vil være dum at undvære?

Flowmåler
Som jeg forstår det, er flowmålerens funktion at udregne ens forbrug i fyret. Det synes jeg er en god ting, men spørgsmålet er så om der er en signifikant forskel på flowmålerens resultat og det resultat man kan få teoretisk?

Udetemperatur styring
Denne er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår nødvendigheden af. Hvis man har termostater er den så ikke ret irrelevant? Hvornår vil denne være brugbar og er der nogle der kan overbevise mig om det vil være dumt at undvære den?

Distance sensoren
Hvad bruges den til? Er det i forbindelse med vakuumtransportsystemet?

Iltstyring
Jeg er i tvivl om der er behov for sådan en. Hvor vigtig er den? Hvis ellers fyr, skorsten mv. er opsat korrekt og fungerer som den skal, så burde der vel ikke være behov for iltstyring eller hvad?

Vakuumtransportsystemet
Vakuumtransportsystemet vil jeg ikke have behov for, da jeg ikke ser noget problem i jævnligt at fylde en silo op (påtænker at købe en 320kg version). Det virker om en lidt dyr løsning på et (luksus)problem, så dette ekstraudstyr bliver i hvert fald i første omgang sparet væk. Så må vi se om jeg får trætte arme og kommer på andre tanker en anden gang :)

Jeg ser frem til at høre hvilket ektraudstyr om I råder mig til at få med i købet og hvilket jeg med fordel kan gå helt uden om.

På forhånd tak 

Mvh. Jonas

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af pille bruger »

JNDK78 skrev:Hej alle,

Jeg går i disse dage og afventer tilbud på installation af et RTB og et Scotte pillefyr, men jeg er i tvivl om hvilket ekstraudstyr, som jeg med fordel bør købe fra start af og få sat op. Jeg ønsker ikke selv gå i gang med installation af et pillefyr, så måske er det hensigtsmæssigt at få installeret evt. ekstraudstyr fra start, når nu man alligevel er i gang med den helt store fyrændring.

Til RTB’en, som jeg umiddelbart hælder mest til, er der følgende ekstraudstyr:

• SMS Notification on Alarm
• Hot Water Priority
• Water Flow Sensor
• Return Temperature Sensor
• Outdoor Temperature Sensor
• Distance Sensor for Hopper
• Vacuum Transport System
• Oxygen Control

Ekstraudstyr er vel som udgangspunkt ikke nødvendigt – deraf ordet – men er der noget af udstyret I vil betragte som ”need to have” og dumt ikke at få installeret eller er det hele blot noget der kan kategoriseres som værende ”nice to have”?

Jeg er i tvivl om hvor meget af udstyret der vil være tossedumt at undvære og hvilket der evt. er overflødigt. Jeg ved godt, at ekstraudstyr ofte er et spørgsmål om personlig smag og behov, men er der alligevel en rød tråd og en enighed blandt træpillefyrsejere om hvilket ekstraudstyr man så absolut bør anskaffe sig og hvilket ekstraudstyr der for de fleste vil være irrelevant og unødvendigt at koble på?

SMS alarmbeskeden
SMS alarmbeskeden tænker jeg er unødvendigt for mit vedkommende og at mailnotifikationer (standard) vil være tiltrækkelig for mig. Tager jeg fejl? Er dette faktisk en meget god ting at have og er det mig der ikke har set lyset? :) Det er vel blot et spørgsmål om at blive informeret og hvilken platform man ønsker at blive informeret på, så da jeg tjekker mailen ofte vil denne platform være lige så god for mit vedkommende.

Varmtvandsprioritering/VVP
Jeg har læst lidt om Varmt Vands Prioritering og umiddelbart synes jeg det virker smart, at kunne prioritere varmtvandsbeholderen. Er der ikke kun fordele ved en sådan prioritering? Prioriteringen kan vel aldrig blive så markant, at det går ud over varmen i huset, hvis man eller har et rimeligt varmtvandsforbrug? 
Hvis varmtvandsprioritering blot er et spørgsmål om at få sat en føler på og en ventil, så er dette setup vel en relativt beskeden merudgift, som vil være dum at undvære?

Flowmåler
Som jeg forstår det, er flowmålerens funktion at udregne ens forbrug i fyret. Det synes jeg er en god ting, men spørgsmålet er så om der er en signifikant forskel på flowmålerens resultat og det resultat man kan få teoretisk?

Udetemperatur styring
Denne er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår nødvendigheden af. Hvis man har termostater er den så ikke ret irrelevant? Hvornår vil denne være brugbar og er der nogle der kan overbevise mig om det vil være dumt at undvære den?

Distance sensoren
Hvad bruges den til? Er det i forbindelse med vakuumtransportsystemet?

Iltstyring
Jeg er i tvivl om der er behov for sådan en. Hvor vigtig er den? Hvis ellers fyr, skorsten mv. er opsat korrekt og fungerer som den skal, så burde der vel ikke være behov for iltstyring eller hvad?

Vakuumtransportsystemet
Vakuumtransportsystemet vil jeg ikke have behov for, da jeg ikke ser noget problem i jævnligt at fylde en silo op (påtænker at købe en 320kg version). Det virker om en lidt dyr løsning på et (luksus)problem, så dette ekstraudstyr bliver i hvert fald i første omgang sparet væk. Så må vi se om jeg får trætte arme og kommer på andre tanker en anden gang :)

Jeg ser frem til at høre hvilket ektraudstyr om I råder mig til at få med i købet og hvilket jeg med fordel kan gå helt uden om.

På forhånd tak 

Mvh. Jonas
Iltstyring er en rigtig god ting på RTB, den kan spare piller.
Silomåler er også en god ting, så kan man se på mobilen om det er tid at fylde op.
Varmt vands prioritering er også en ting der kan spare energi.
Især om sommeren hvor man kan nøjes med kun at lave varmt vand, og ellers slukke fyret når der ikke er brug for varmen.
Sms alarmer koster - mail er gratis icon_cheesygrin.gif
Flow måler, er en nørdeting som nok kan undværes, men er spændende at følge.
Udstyr http://www.readytoburn.dk/teknisk-info/ ... tning.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
dannidines

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af dannidines »

Hej Jonas,

VVP via 3- eller 2-vejs ventil er smart kontra termostat løsningen - fyret kan via ventil og styringen styre hvornår og hvor meget varme VVB skal have. Personligt har jeg 2-vejs ventil som giver varme til huset mens den laver varmtvand, men jeg har også solfanger der laver varmt vand om sommeren, hvor denne løsning kan skyde varme rundt i hele anlægget... 3-vejs ventilen lukker af for resten af anlægget når der laves varmt vand = hurtigere opvarmning samt god løsning i sommer månederne hvor der kun er behov for varmt vand.

Iltstyring (oxygen) er godt, især på RTB (tæt kedel + kan ikke se flammen) træpiller er fastbrlndsel og derved har behov for optimalt ilt/brændselsforhold for ikke at skyde for meget varme ud gennem skorstenen eller kokse helt til på herden.. Det skal dog siges jeg har kørt 4 vintre uden, men overvejer at købe det nu her...

Kompressorrens = følger med RTB = bliver du glad for..

Vacuumtransport er godt for folk som mig der har fyret i kælderen, eller har fyret stående i en baggang/bryggers hvor pillesække vil støve for meget.. Åh ja, og for dovne/magelige folk generelt også en fin løsning, hehe.. Men dette kan sagtens undværes/spares væk, herunder også den omtalte distancesensor...

Flowmåler viser den reelt producerede KW kontra den beregnede uden flowmåler = ingen piller sparet. Men den koster så lidt og når rørene alligevel skal samles.... Din vurdering:)

Udetemoeratur måleren er indbygget i V7/V10 styringen når den er på nettet = nærmeste vejrstation. Men med en PTC sensor til 50-100 kr får du temperaturen VED dit hus. Udetemp kan bruges til at regulerer max drift % og til at slukke/tænde fyret ved en given temperatur = spare piller uden at miste komfort, bestemt pengene værd

Med en smartphone er mail alarm alt rigeligt fint
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af triumph »

VV prioriterings hovedformål er at spare energi. Sammen med en rumtemperaturføler =
Hvis der er varmt i rummet (hele sommeren) og varmt i vvb = fyr slukket
Hvis der er varmt i rummet, og koldt i vvb, så tænder fyr, men der ledes der ikke vv til radiatore = mindre forbrug til at lave vv.
Hvis der er koldt i rum tænder fyr, men der ledes ikke varme til vvb.
dannidines

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af dannidines »

triumph skrev:VV prioriterings hovedformål er at spare energi. Sammen med en rumtemperaturføler =
Hvis der er varmt i rummet (hele sommeren) og varmt i vvb = fyr slukket
Hvis der er varmt i rummet, og koldt i vvb, så tænder fyr, men der ledes der ikke vv til radiatore = mindre forbrug til at lave vv.
Hvis der er koldt i rum tænder fyr, men der ledes ikke varme til vvb.
Oh, "Rumføleren" - den glemte jeg helt at nævne.. Men præcis som Triumph skriver og som sidenote kan jeg tilføje, at vi har rumføler på vores Scotte og det er noget ser sparer piller!" Jeg sparer ca. 1 T/fyringssæson sammenlignet med de 2 vintre inden jeg fik sådan en og med de 2 vintre jeg har haft det.. med ca 2000 Kr sparet/fyringssæson ud fra en engangsinvistering på ca 400 Kr, så kan jeg kun VARMT (hehe) anbefale sådan en fætter

pendec

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af pendec »

@dannidines
Mener du med gulvvarme eller med radiator opvarmning? For det virker overraskende at du kan vinde så meget på gulvvarme, når dette jo tager op til 24timer at varme op. Når pillefyr skal sende ny varme ud i gulvet så forbruger du en helt masse mere energi på de temp forskelle den viser, og som nok afviger en del, da vi har kolde nætter og varme lyse timer, så kan den jo dårligt nok varme op, før den skal slukke og køle ned igen (i for/efterårs tiden).
Jeg droppede mine følere, som en del af årsagen på at gulvvarmen er så længe om at varme op og reaktionstiden fra kold til varme var for dårlig når vi have middel temps. Om vinteren var det ikke godt nok når den havde skruet ned og man ventede timer på at gulvvarmen kom tilbage igen.

Måske bare min bio18 som var ringe, men oplevelsen omkring rumfølere var ikke et plus her og har ikke været det de gang de har været prøvet og solgt til sidst.
dannidines

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af dannidines »

pendec skrev:@dannidines
Mener du med gulvvarme eller med radiator opvarmning? For det virker overraskende at du kan vinde så meget på gulvvarme, når dette jo tager op til 24timer at varme op. Når pillefyr skal sende ny varme ud i gulvet så forbruger du en helt masse mere energi på de temp forskelle den viser, og som nok afviger en del, da vi har kolde nætter og varme lyse timer, så kan den jo dårligt nok varme op, før den skal slukke og køle ned igen (i for/efterårs tiden).
Jeg droppede mine følere, som en del af årsagen på at gulvvarmen er så længe om at varme op og reaktionstiden fra kold til varme var for dårlig når vi have middel temps. Om vinteren var det ikke godt nok når den havde skruet ned og man ventede timer på at gulvvarmen kom tilbage igen.

Måske bare min bio18 som var ringe, men oplevelsen omkring rumfølere var ikke et plus her og har ikke været det de gang de har været prøvet og solgt til sidst.
Hej Pendec,

I min iver og hast for at dele mit (syntes jeg selv...) succes oplevelse, så glemte jeg helt det faktum, at jeg har radiatorvarme i hytten og ingen gulvvarme (har først fået gulvvarme på badeværelset nu her...)

Men, Den rumtermostat jeg har, den sidder ikke på gulvvarmeshunten, men som EXT. kontakt på styringen til selve fyret og den er placeret således den ikke påvirkes at sollys (får ikke direkte belysning = slår ikke fra på "forkert" grundlag) men alene af rumtemperaturen.. Det virker fiiiint hos mig :-)
pendec

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af pendec »

@dannidines
Helt enig, med radiator så kan du også styre det bedre. Bedste eksempel her, er min luft/luft VP, som giver instant varme under 30mins, og er god på tidspunkter hvor man normalt ville tænde pillefyr, men gulvvarmen stopper de tanker her. VP er bare ikke billig i el ;(

OnTopic;
Så er alt det ekstra udstyr vel mest bare nørd ting for varme nørder? TI tester jo intet af dette når de afprøver ydelse, så det kan jo kun være lidt for sjov og lidt for at forsøge at spare lidt energi hvor muligt. Når den grundlæggende standard model egentlig burde opfylde alle ens ønsker, som er, det skal bare køre ;)
JNDK78
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2014 14:30

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af JNDK78 »

pendec skrev:@dannidines
Helt enig, med radiator så kan du også styre det bedre. Bedste eksempel her, er min luft/luft VP, som giver instant varme under 30mins, og er god på tidspunkter hvor man normalt ville tænde pillefyr, men gulvvarmen stopper de tanker her. VP er bare ikke billig i el ;(

OnTopic;
Så er alt det ekstra udstyr vel mest bare nørd ting for varme nørder? TI tester jo intet af dette når de afprøver ydelse, så det kan jo kun være lidt for sjov og lidt for at forsøge at spare lidt energi hvor muligt. Når den grundlæggende standard model egentlig burde opfylde alle ens ønsker, som er, det skal bare køre ;)
Hej alle

Tak for gode råd!

Til Pendec: Jeg har selv gulvvarme i stuen (ca. 35m2 ud af 169m2), så problematikken med gulvvarme og trådløs termostat kunne måske godt blive et problem for mig, hvis gulvvarmen skal åbne og lukke i flere omgange.

Skal jeg forstå det sådan, at TI's testresultat af ydelsen af f.eks. RTB reelt kunne blive højere, hvis der f.eks. var koblet en iltstyring til?

Som jeg forstår dig, så mener du i bund og grund, at ekstraudstyret er lidt irrelevant i forhold til den funktion som et fyr reelt skal udføre. Jeg har regnet ud af ekstraudstyret vil koste ca. 6.000,- kr. (iltstyring, VVB prioritering, flowmåler, udetemperatur styring, evt. trådløs termostat og afstandsmåler til silo). Spørgsmålet er så hvor man får mest for pengene i forhold til spare penge/piller. For de 6.000,- kunne jeg jo eksempelvis i stedet bruge på efterisolering og måske hente betydelig mere i besparelse af træpiller.

Jeg synes dog at noget af ekstraudstyret er lidt interessant, så jeg hopper nok alligevel med på vognen, men er i tvivl om jeg skal installere det i forbindelse med at det sættes op eller senere. Nu må vi se hvad den samlede pris bliver om der bliver råderum til ekstra "pille gadgets" :)

Mvh. Jonas
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Ekstraudstyr til RTB / Scotte

Indlæg af triumph »

Jeg har ikke gulvvarme, så jeg ved ikke om rumtermostat er brugbar ifb. med gulvvarme. Men ellers virker rumtermostat fint, og giver store besparelser (og nej fyret får ikke højere virkningsgrad end den TI måler. Men anlægget ville have haft dårligere virkningsgrad end TI oplyser pga mange start/stop. Dit varmesystem har et konstant tab i rørende. Jeg beregnede det på min fars hus. Det var 1½ kW/t => Hvis fyret ikke sendte vand i radiatorrørende halvdelen af året, så ville han spare 6480 KWh= 1400 kg piller = 2800 kr)

Personligt ville jeg købe iltstyring og vv prioritering.
Jeg ved ikke hvad en udetemp styring består i; At fremløbstemp. sænkes ved høj udetemp. ?
Hvad gør den godt for ? Rørtabet bliver ihvertfald ikke mindre end hvis fyret er slukket. (hvis du havde gulvarme i hele huset ville det give god mening at sænke fremløb til f.eks 35-40C)
Resten er ikke nødvendigt.
Noget af det ekstraudstyr der sælges med Scotte/RTB er lidt noget kina skrammel. (Rumtermostat og ventil til vv prioritering er i hvertfald. der findes bedre alternativer Jeg ville heller ikke fæste for meget lid til flowmåleren der beregner virkningsgrad/forbrug)

Besvar